Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Jsme jenom myši v poli… Zemřel Filip Topol

Právě jsem zaregistroval zprávu, že dnes po těžké nemoci zemřel ve svých 48 letech Filip Topol, hudební skladatel, básník, šansoniér, klavírista a “krasobruslař”.

Hudba Psích vojáků doprovázela mou pouť magickými roky první poloviny devadesátých let, provázela i jejich mnohem chmurnější druhou polovinu, v níž se naplno projevilo moje onemocnění. Vždy jsem měl raději texty Filipa Topola než jeho bratra Jáchyma, i když i jeho poesie si velmi cením. Ale Filip mi promlouval do duše, rezonoval s ní, s její bolestí, se snahou vyslovit tu nevyslovitelnou bolest, kterou jsem prožíval. Jedna z mých dívek, Karolína, mi v roce 2001 dala kazetu s albem Střepy, které pokládám za nepřekonatelnou poetickou zpověď, z níž mrazí a jež současně povznáší i sráží na kolena. A těžkých letech 2002-2004 jsem poslouchal Psí vojáky několikrát týdně, často, když bylo pěkně, se sluchátky na uších v brněnském parku Lužánky, kde jsem ležel v trávě, díval se do větví stromů a pozoroval mezery mezi listy. Poslouchal jsem v té době především alba LeitmotivStřepyMyši v poli a jiné příběhy,Hořící holubi a společné album Filipa Topola a Agon Orchestra. Znovu a znovu jsem si pouštěl píseň Krasobruslař a rozuměl jsem.

Měl jsem rád obě verze písně, původní i tu s Agon Orchestra, ale v té druhé byla naléhavost sdělení vyšponována vpravdě na maximum:

Později jsem už Psí vojáky tak často neposlouchal, snad proto, že se můj vlastní život poněkud uspořádal a možná jsem dokonce měl iluzorní pocit, že mi lidé rozumí – či dokonce, že rozumím sám sobě. Byl jsem obrácen ke světu a věřil jsem, že budu-li myslet pozitivně, podaří se mi “něčeho dosáhnout”, prostě takové ty bludy, jimž po třicítce podléhá kde kdo – a zapomíná na střepy. V posledních letech jsem se k poslouchání Psích vojáků vrátil, i když ne tak intenzivně, jako kdysi, a říkal jsem si, že musím zajít na nějaký koncert. Naposledy jsem byl na koncertě Psích vojáků někdy v devadesátých letech a byl to ohromně intenzivní, extatický, doslova šamanský, prožitek. Vím, že letos na jaře, kdy jsem měl naposledy tu možnost, by to už nebylo ani zdaleka tak zběsilé, ale i tak je mi líto, že Filipa Topola u klavíru již nezažiji.

Dnes večer zapálím svíčku, otevřu láhev vína a pustím si Střepy. Můžete-li, pusťte si je se mnou a rozumějte. Jsme jenom myši v poli, osamělí krasobruslaři snažící se prolomit bariéru vlastní subjektivity a sdělit nesdělitelné, ale bruslíme-li jako o život, je s námi Bůh.

Děkuji za všechno, Filipe, tvá hudba a poesie bude až do konce mou součástí…

K tomuto článku můžete psát své komentáře jak přímo pod něj,

tak i anonymně a bez registrace, ale jen slušně a k věci, ZDE.

Autor: Jaroslav POLÁK | středa 19.6.2013 18:53 | karma článku: 17,72 | přečteno: 1285x
  • Další články autora

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27 | Přečteno: 392x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Zamyšlení nad celníkem a farizejem

Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.

13.2.2022 v 15:38 | Karma: 10,20 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jaroslav POLÁK

Názorové bujení

Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.

9.2.2022 v 10:00 | Karma: 6,73 | Přečteno: 152x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62 | Přečteno: 303x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha

24. dubna 2024  22:47

Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...

Odpuzující. Strašit migrací je tak jednoduché, kritizoval Babiše ministr

24. dubna 2024  22:42

Ministr pro evropské záležitosti Martin Dvořák (STAN) v CNN Prima News vyčetl Andreji Babišovi...

Ukrajinci v branném věku budou moci získat pas jen ve vlasti, rozhodl Kyjev

24. dubna 2024  22:20

Ukrajinská vláda přijala rozhodnutí, podle něhož muži ve věku od 18 do 60 let budou moci získat...

Biskupové se distancovali od Zemanovy akce v Arcibiskupském paláci

24. dubna 2024  19:05,  aktualizováno  21:31

Pražský arcibiskup Jan Graubner se distancoval od akce, při které byla minulý týden v...

  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články