Přednáškový a diskusní den s Levou perspektivou k MDŽ
Setkání se uskutečnilo v Praze v příjemném prostředí kavárny Café Therapy (Školská 30, Praha 1) a jeho hlavními tématy bylo Proměna postavení žen v době neoliberalismu a Sexismus a jeho vnímání v české společnosti. Setkání bylo čtyřhodinové s přestávkou mezi oběma tematickými bloky, po něm pak následovala volná diskuse mezi zúčastněnými.
První blok zahájila svou přednáškou Jak neoliberální reformy marginalizují postavení žen? Mgr. Soňa Tichá z Levé perspektivy. Nejprve shrnula obecná fakta o současné krizí poznamenané společnosti, tedy že klesá kupní síla lidí, roste tlak na demontáž sociálního státu a veřejného sektoru vůbec, a že současný systém neumí sám sebe zregulovat, ačkoli to jeho zastánci neustále opakují.
Problémy současné společnosti přitom dopadají více na ženy než na muže. Práce žen s nízkou kvalifikací je stále více prekarizovaná – tedy není plnohodnotná a příjmy z ní nejsou dostačující k důstojnému životu. Roste počet smluv na dobu určitou, vnucených částečných úvazků a současně nedostatečně ohodnocené práce přesčas. Hovoříme v této souvislosti o tzv. „negativní flexibilitě“, tedy o flexibilitě výhodné pouze pro zaměstnavatele a ne pro zaměstnance. Stále je běžná genderová diskriminace včetně diskriminace „preventivní“ ve smyslu diskriminace mladých žen kvůli „riziku“, že budou mít děti.
Současný socioekonomický systém nevnímá, že bez starosti o blízké a výchovy dětí by společnost nemohla fungovat, a chápe tuto oblast jen jako zátěž.
Situace je v Evropě vyhrocená zvláště v Řecku a Španělsku, kde dochází k velkému propouštění ve veřejném sektoru, které se dotýká žen více než mužů, protože ženy ve veřejném sektoru tvoří 70% zaměstnaných. K nárůstu počtu nezaměstnaných mladých žen dochází obecně, dramatická situace je například v Řecku, kde je nezaměstnaných celých 62% mladých žen.
Pokud jde o naši zemi, problémem je pokles podpory v nezaměstnanosti, omezování výše příspěvku na dítě ve čtyřleté variantě a v diskriminaci podle pohlaví a věku. Ženy jsou více ohroženy chudobou v důchodu než muži. Dochází k přesunu od solidarity k zásluhovosti spočívající v ekonomické úspěšnosti, přičemž zásluhy žen pečujících o děti se nepočítají.
Pokud jde o novou vládu, je zatím těžké posoudit, jak si s touto situací poradí. Zlepšení situace závisí na tom, zda Andrej Babiš najde v systému peníze, aniž by přitom zaváděl progresivní a korporátní zdanění, o nichž nechce ani slyšet.
To, co potřebujeme, ale nejsou kosmetické změny; je třeba přijít s novým pojetím ekonomie, které zohledňuje, jak společnost skutečně funguje, tedy ekonomie, která dokáže zahrnout i neplacenou práci především (ale nejen) žen pečujících o děti. Je třeba oddělit společenskou prospěšnost a ekonomickou úspěšnost. Protisystémové opatření, jež by bylo možné zapojit i do současného stavu věcí, je základní nepodmíněný příjem.
Dále následovala přednáška Bc. Markéty Mottlové Proč chybí ženy v české politice? Na úvod si přednášející posteskla, že reportáž o Mezinárodním dni žen v České televizi se zabývala pouze zvýšením prodeje květin, aniž by si vůbec všimla vážně míněných akcí, jež v souvislosti s letošním MDŽ probíhají. Mezinárodní den žen je třeba chápat jako připomenutí boje za práva žen a toho, že nerovnosti stále přetrvávají.
Pokud jde o zastoupení žen v politice , věnuje mu Fórum 50% stálou pozornost, protože jako jeden z důvodů proč se v naší společnosti neřeší problémy žen, spočívá v nízkém zastoupení žen v parlamentu a na vlivných politických pozicích. Aktuálně je v Poslanecké sněmovně 19,5% žen (pokles oproti minulému složení o 2,5%). Důvodem je i skutečnost, že bylo málo žen na volitelných pozicích kandidátek politických stran – v průměru kandidovaly ženy na 22. místě volebního lístku. Ve vládě jsou aktuálně 3 ženy, žádná žena není v čele kraje, na komunální úrovni počet žen roste.
Přestože členy politických stran tvoří 30-50% žen (v případě KDU-ČSL rekordních 53%) neodráží se to v zastoupení v Parlamentu (konkrétně za KDU-ČSL není ve Sněmovně žádná žena).
Z těchto důvodů uspořádalo Fórum 50% happening Nahoře bez, který měl na skutečnost, že na horních místech kandidátek chybí ženy, upozornit. Skutečně se podařilo nalákat novináře, kteří však poté, co zjistili, že se přítomné feministky ve skutečnosti nesvléknou, ztratili zájem.
Řešením situace rozhodně není založení nějaké ženské politické strany, ale vyšší počet žen v politice napříč politickým spektrem. Ženy by se pak mohly v určitých otázkách spojit v rámci různých politických stran, aniž by se musely vzdát své základní politické orientace.
Fórum 50% lobbuje pro zavedení kvót, kdy by na kandidátních listinách politických stran muselo být (a to i na volitelných pozicích) alespoň 30% žen, což považuje vzhledem ke složení členských základen stran za reálné. V současné době se k tomuto zavázala Strana zelených (která uplatňuje kvóty i na vrcholných stranických pozicích). (KSČM má pro sestavování kandidátních listin doporučení dávat do každé trojice alespoň jednu ženu, ale nejedná se o závaznou normu a ne vždy je naplňována. Pozn. JP). Vstřícně se v posledních volbách na kandidátních listinách k ženám postavila ODS, což ale souvisí nejspíše s fenoménem tzv. „skleněného útesu“, kdy se v rámci organizace, jež se ocitla v krizi, dostávají „nahoru“ ženy (A samozřejmě to mohlo souviset s hledáním nezkompromitovaných tváří. Pozn. JP) Nicméně aktuálně ve vedení ODS není žádná žena.
Tak jako jinde, i v politice platí tzv. pravidlo 30% - pakliže nějaká podskupina tvoří méně než 30% skupiny, přizpůsobuje se většinovému postoji. Nad 30% začíná mít vliv.
Po těchto dvou přednáškách následovala diskuse, v níž se hovořilo o tom, jak nízký počet žen v politice souvisí s problémem tradičních mužských a ženských rolí, zda by bylo vhodné, kdyby ženy byly v politice razantnější nebo naopak zda mají spíše uplatňovat svoji „ženskost“.
Z pléna zazněla myšlenka, že emancipaci ženy je třeba chápat jako součást emancipace celé společnosti, přičemž hlavním problémem je neschopnost lidí se vzepřít – jsou tak zahlceni pracovním vytížením a existenčními problémy, že na aktivní úsilí o změnu ve společnosti, genderovou či jakoukoli jinou, už nemají sílu. (Neboli: Žijí ve stresu, ale stále ještě mají co ztratit. Pozn. JP)
Další zajímavou myšlenkou z pléna byl poukaz na to, že se se ženami mediálně nakládá podobně jako s Romy – když něco pokazí žena, zdůrazní se, že to byla žena. Pokud jde o ambice žen, jsou stále hodnoceny přinejmenším ambivalentně až negativně.
Z pléna také zaznělo, zda by se měl znovu začít hodnotit počet dětí ve smyslu dřívějšího odchodu do důchodu. Soňa Tichá na to odpověděla, že pokud už se zruší nějaká nerovnost mezi muži a ženami, obvykle je to k neprospěchu žen, nicméně že vnímá jako vhodnější více hodnotit péči v době, kdy je poskytovaná, než dodatečně odměňovat.
Pokud jde o mateřství, z pléna si jedna 34letá žena posteskla, že už nyní pracuje od rána do večera, peníze jí stačí tak akorát na jídlo a podnájem (a to má pronajatý jen pokoj) a nedokáže si dost dobře představit, že by měla vůbec čas a zdroje najít si partnera, natožpak mít dítě. Pokud je člověk ve finanční tísni, reálná svoboda neexistuje.
Druhý blok diskuse zahájila Mgr. Petra Havlíková ze sdružení Nesehnutí přednáškou Zkušenosti z dlouholetého organizování soutěže Sexistické prasátečko a kampaně Fight sexism! Letos proběhne již šesté kolo této soutěže. Zpočátku si v Nesehnutí mysleli, že počet nominovaných sexistických reklam bude postupně klesat, nicméně zatím se tak neděje a každý rok mají přibližně 100 nominovaných sexistických reklam. Cílem soutěže je vtipně a neagresivně poukazovat na toto závažné téma a také působit na příslušné s reklamou spojené instituce.
V České republice se etikou v reklamě zabývá především Rada pro reklamu, což je nestátní instituce, ale proti sexismu v reklamě se příliš razantně nestaví. Jedním z cílů spojeným se soutěží Sexistické prasátečko je proto lobbing za vložení zákazu sexismu do etického kodexu Rady pro reklamu. Snaží se také působit na státní dozorové orgány reklamy.
Soutěž již zaznamenala několik úspěchů pokud jde o stažení některých sexistických reklam. V budoucnu má Nesehnutí záměr vytvořit podobnou soutěž pokud jde o sexistické výroky politiků (podobně, jako mapuje antiekologické výroky soutěž Ropák roku).
Posledním příspěvkem byl referát Bc. Kateřiny Kňapové (z iniciativy ProAlt) Praktické postřehy a rady z kampaně proti soutěži Miss UK. Soutěž Miss UK vznikla před třemi lety jako součást komerčních majálesů, kritika této soutěže se vyskytovala od začátku. Díky cílené iniciativě proti zneužívání jména Univerzity Karlovy (která nikdy tuto soutěž nezaštítila) došlo k veřejné diskusi a univerzita se od soutěže výslovně distancovala a podniká právní kroky. Poučnou zkušeností bylo, že terč kritiky, tedy organizátoři soutěže, bez skrupulí sáhli k agresivním vyjádřením a argumentaci ad hominem (což by mě osobně tedy nepřekvapilo, to lze očekávat vždy. Pozn. JP).
Zhodnocení: Setkání bylo zajímavé a podnětné, účastníkům byly nabídnuty rovněž hodnotné materiály k sociálně-ekonomickým tématům. Vzhledem k závažnosti současné situace u nás i ve světě pokládám za zajímavější první část setkání – pakliže reálně hrozí rostoucí ohrožení (nejen) žen chudobou atd., nejeví se mi otázky sexismu v reklamě či kontroverzní soutěž krásy za tak zásadní. Nicméně se zdá, že pokud bude tlak na změnu probíhat na mnoha různých úrovních, včetně různých úrovní společenské závažnosti toho kterého fenoménu), může tak být celkový pozitivní efekt umocněn. Pokud jde o genderovou oblast, pak osobně shledávám jako nejdůležitější ocenit (jak ve smyslu společenského uznání, tak ve smyslu materiálním) neplacenou práci spočívající v péči o druhé a vnímat dopady přijímaných opatření na ženy. V déledobějším horizontu lze pak doufat ve změnu stávající společenské racionality směrem k sociálně, neplýtvavě a ekologicky zaměřené společnosti, strach bychom měli mít z regresu k divokému kapitalismu poloviny 19. století nebo, jak se obává sociolog Jan Keller, dokonce až k nějaké formě feudalismu. Jakéhokoli úsilí posunout společnost pozitivním směrem je tudíž třeba si vážit.
Foto: Jaroslav A. Polák
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot