Předvelikonoční zamyšlení najmě pro nevěřící
Dnes je Květná neděle, kdy si připomínáme, kterak Ježíš vjel do Jeruzaléma na oslu završit svou revoluci. Byla to ovšem revoluce jaksi jiného druhu, než lidé od Mesiáše očekávali. Mesiáš byl totiž v té době vnímán jako politická postava, která vyžene Římany a zavede ve Svaté zemi spravedlivou a bohabojnou vládu, před níž se skloní i pohanští národové.
Ježíš ale nebyl revolucionář třeba Leninova typu, tedy někdo, kdo by chtěl komukoli cokoli, dobro nevyjímaje, nadekretovat pěkně shora. Revoluce (tedy radikální převrat) o níž mu šlo, byla revoluce v lidských srdcích, což se nadekretovat nedá. O Velikonocích si pak budeme připomínat završení jeho mise, mise, která zdánlivě selhala jeho popravou coby politického zločince, ale která působí dodnes. Takto mohou o Květné neděli například přemýšlet ti marxisté, kteří se domnívají, že revoluce, o níž Marx uvažoval, se musí zrodit zdola ve chvíli, kdy k tomu sami lidé dospějí, a nemůže být lidem vnucena profesionálními revolucionáři (hlásím se k této interpretaci i když na druhou stranu chápu, že to Lenin v dané historické situaci zkusil).
Jsem rád, že poslanci schválili Velký pátek coby státní svátek, byť k tomu připojili místy dosti problematické odůvodnění (založené na povrchním chápání zideologizovaných křesťanských hodnot). Myslím, že Velký pátek může dávat smysl i nevěřícím jako připomínka toho, že na světě jsou věci, pro které stojí za to trpět a umřít prostě proto, že jsou správné, a Ježíšova oběť je toho přímo archetypickým příkladem. Myslím, že tímto způsobem mohou rozjímat o tomto svátku i ryzí ateisté - a mohou s tím ostatně začít už na Zelený čtvrtek, kdy se při popíjení na zeleno obarveného piva mohou zamyslet nad tím, že se kdysi kdosi, ač nevinný, dobrovolně vydal soudu protože bylo správné tak učinit.
Na Bílou sobotu si pak zase stoupenci Nietzschovy filosofie mohou připomenout myšlenku slavného filosofického rebela vyjádřenou slavným výrokem „Bůh je mrtev! Bůh zůstane mrtev! A my jsme ho zabili! Čím se utěšíme, my vrazi všech vrahů? To nejsvětější a nejmocnější, co svět doposud měl, vykrvácelo pod našimi noži,- kdo z nás tuto krev smyje? Jakou vodou bychom se mohli očistit? Jaké slavnosti pokání, jaké posvátné hry budeme muset vynalézt? Není na nás velikost tohoto činu příliš velká? Nemusíme se sami stát bohy, jen abychom jej byli hodni? Ještě nikdy nebylo většího činu, - a kdokoli se zrodí po nás, patří kvůli tomuto činu do vyšších dějin, než byly celé dějiny dosavadní!” publikovanou v knize Radostná věda. Vskutku si myslím, že se tato slova velkého „neznaboha” dobře hodí k bílosobotním kontemplacím! „Víra v křesťanského boha se stala nevěrohodnou.” píše Nietzsche dále v téže knize. V jeho době to docela dobře mohla být pravda, ale posléze přišli lidé, kteří tuto výtku vzali vážně a víru opět zvěrohodnili, například (ale nejen!) protestantský teolog Dietrich Bonhoeffer ve svých úvahách napsaných v nacistickém vězení.
A co se Božího hodu velikonočního týče, ten může i nevěřící chápat v souvislosti s Velkým pátkem jako mýtické vyjádření naděje, že sebeobětování a utrpení ve jménu pravdy, lásky a dobra, není zbytečné a nebude zapomenuto, že dobro nelze trvale pohřbít, že i kdybychom zemřeli, vracíme se v jiné, „oslavené”, podobě - v podobě svého díla pro druhé. Můžeme zůstat nepoznáni, ale nejsme mrtví - to dobré z nás žije dál v našich bližních. Každý člověk může být, slovy apoštola Pavla jimiž popisuje Ježíše, v jistých chvílích způsobem bytí roven Bohu, aniž by na tom lpěl (vlastně kdyby na tom lpěl, nemohl by takový vůbec být!). Ovšemže ne pořád, jen ve chvílích „milosti”, ve chvílích, kdy zapomene sám na sebe, jde proti své biologické a sociální přirozenosti a dosahuje transcendence.
Kant, Marx i Nietzsche se problémem transcendence člověka zabývali každý ze svého úhlu pohledu. Mně je nejbližší v osobní rovině ten Kantův, v sociální pak ten Marxův, ale i Nietzschovo hledání nadčlověka spojené radikálním odmítnutí psychofyzického dualismu rozhodně má cosi do sebe a nepostrádá jistou velkolepost. Stejně tak společenské sebeosvobození člověka u Marxe. Možná lze říci, že se v těchto třech případech jedná o jednostranné a nedokonalé, nicméně velmi přínosné způsoby, jak filosoficky uchopit podstatné, ba dokonce klíčové téma lidské svobody, způsoby, které se jistým zvláštním způsobem, jsou-li správně pochopeny a neabsolutizovány, vzájemně doplňují.
Jsem tedy přesvědčen, že velikonoční svátky mají spoustu symbolických aspektů, jež by mohly být zajímavé i pro nekřesťany a konec konců i křesťané by se nad těmito svátky mohli aspoň zčásti zamyslet i z jiného hlediska, než na jaké jsou zvyklí.
Nu, a pak je tu ono „pohanské” Velikonoční pondělí. A to je v dnešní době fakt duchovní průšvih par excellence. Vlastně je to duchovní průšvih už proto, že ten svátek už není ani pohanský, je prostě prázdný. Když si Velikonoční pondělí uvědomíme v kontextu křesťanských Velikonoc, dává docela dobrý smysl jako odlehčení vážných a vůbec nejdůležitějších křesťanských svátků (ano, opravdu jsou Velikonoce důležitější svátek než Vánoce). Lidé v minulých dobách, zvláště pokud žili na venkově, disponovali určitou přirozenou, neteologickou, praktickou duchovní moudrostí spjatou s koloběhem přírody a důrazem na plodnost a přírodní cykly. Bylo by absurdní jim to jakkoli vyčítat. Vykoupení z hříchů pro ně byla bezpochyby důležitá, ba dokonce zásadní hodnota, ale úroda rozhodovala o tom, zda na tomto pozemském světě budou mít co jíst nebo naopak hladovět. V tomto smyslu byla rituální oslava příchodu jara a probuzení vegetace velmi důležitá. Konec konců i zde jde o vzkříšení a věčný život, byť trochu jiného druhu.
Problém je, když jsou Velikonoce redukovány pouze na ono pondělní veselí - bez kontextu jak s trojicí křesťanských svátků, tak i bez kontextu bezprostředního vztahu se zemědělstvím a plodností. Z pondělního svátku se tak nakonec stala jen příležitost zablbnout si a vykoledovat si něco dobrého, v případě dospělých obvykle alkoholického. Rozhodně to nechci v této souvislosti přehánět s nějakým feminismem a za každou cenu kritizovat rituální bití žen pomlázkami - v původním smyslu toho svátku to byla symbolická soulož a dávalo to v souvislosti s rituály plodnosti docela dobrý smysl, nicméně dnes už to opravdu působí poněkud hloupě a sexisticky.
Věřím, že i dnes jsou oblasti, kde velikonoční svátky, včetně toho pondělního, obsahují onoho původního ducha dvojího vzkříšení (tedy vzkříšení Ježíše a zrna) a duchovně stále ještě fungují, nicméně povětšinou tomu tak u nás už asi není, zvláště pak ve městech.
Proto píši tuto úvahu - píši ji pro přemýšlivé lidi, zvláště pak nevěřící, jako inspiraci k možnosti třeba jinak a po svém, ale přece jen hlouběji promyslet a zhodnotit velikonoční období.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Nejednáme. Na obzoru je stávka soudních pracovníků, požadují vyšší platy
Premium Odvádějí vysoce odbornou práci, musejí skládat speciální zkoušky, někdy sami vypracovávají drobná...
Pokroková nenávist k Židům. Jak se z univerzit v USA staly filiálky Hamásu
Premium Na elitních amerických univerzitách vyhánějí Židy takovým stylem, že to tam vypadá jako v Německu...
Karafiátovou revoluci zažehla jediná píseň. Portugalsko vyvedla z diktatury
Málokterá revoluce je spojena s písní a květinou, jako se to stalo té portugalské. Před 50 lety se...
Chtěl se odpálit během olympiády v Paříži. Ve Francii zatkli 16letého hocha
Kriminalisté ve Francii v úterý zadrželi 16letého mladíka francouzské národnosti, který na...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot