Nohavica
* * *
„Kdo nemá v občance ten musí mít pod čepicí
a kdo nemá pod čepicí ten ať pije slivovici
dáš si jednu velkou a máš opici
a to je chvíle na písničky Jaromíra Nohavici“
(Psohlavci)
Když jsem se poprvé setkal s Nohavicovým textem „Arab mi šahá na babu...“, bylo to během dovolené a internet v mobilu mi neumožňoval shlédnout příslušný záznam z koncertu. Snad i proto jsem se v první chvíli ne snad zhrozil, ale trošku jsem posmutněl, že básník, který kdysi složil sloky...
„Rozcuchaná holčičko z Bangladéše
už tě nikdo nikdy neučeše
jsi moje nejsmutnější loňská fotka
láska je vyprodána
láska je vyprodána
a já jsem bolest potkal“
(Nový rok)
...dokáže napsat tak necitlivou pi… tominu. Jenže posléze mi došlo, že Nohavica přece vždycky, kromě krásné poesie, psal i úplné pitominy, někdy tak trapné, že jsem se až trochu styděl (třeba Hotely), nicméně jako odlehčení od vážných témat na koncertech obvykle fungovaly, možná právě díky kontrastu s vyspělou poesií Nohavicových velkých písní. V duchu jsem si tedy představil, jak asi Nohavicova rýmovačka na koncertě zněla a když jsem si to pak konečně pustil, zjistil jsem, že jsem to odhadl správně. Prostě mám Nohavicu naposlouchaného opravdu důkladně. „Araba barabu“ prostě nelze srovnávat s písní „Nový rok“, ale spíše s výše uvedenými „Psohlavci“.
Tím se ovšem stává pitominou, možná ještě větší, otázka, co tím Nohavica vlastně myslel. Na tuto otázku ostatně už dávno odpověděl:
„SILNICI OBSADILA POLICIE NAPOSLEDY PROMÍJELA ŘIDIČŮM VAROVNÉ BLIKÁNÍ
Proč musí každá sebeblbší píseň mít nějaké poslání“
(WWW.IDNES)
A vskutku: „Arab mi šahá na babu“ žádné poslání mít nemusí - a taky nemá. Je asi tak stejně uvědomělou propagací xenofobie jako je song „Napil jsem se vody, je mi zle“ propagací alkoholismu.
Zde bychom mohli skončit, ale to bychom zůstali na povrchu. Ano, Nohavica píše krásné verše i hovadiny, nadčasové vhledy do lidské duše i bezvýznamné hudební komentáře s jepičím životem, berte nebo nechte bejt.
Jenže část kritiků hovoří o tom, že by folkový zpěvák měl být uvědomělý, svědomí národa, něco jako byl Dylan atd., a poukazují na skutečnost, že Nohavica tohle není. No, tož to mají pravdu, Jaromír Nohavica není uvědomělý angažovaný folkový zpěvák a rozhodně není svědomím národa. Nikdy někým takovým nebyl a nikdy se za někoho takového nevydával. Často právě naopak:
„Sbírám svou odvahu ona je schoulená v blátě
malinký vrcholek obrovských ledových ker
oči mám bolestí podlité
kde je kde je můj spasitel
který mi řekne jsi hrdina a ne dezertér
který mi řekne jsi hrdina a ne dezertér“
(Hrdina nebo dezertér)
„stojím před výlohou vidím jen svůj obrys
skleněný a matný
nejsem dobrý nejsem špatný
já jsem dobrý a i špatný“
(Podzemní prameny)
„Nikdy jsem nebyl tak sám jako teď
veliká pýcha vystavěla zeď
nikdy jsem nebyl tak sám jako teď“
(Jako jelen, když vodu chce pít)
A opět bychom zde mohli skončit konstatováním, že Jaromír Nohavica není svědomím národa a uvědomělým folkařem, ale že v prvé řadě není povinen někým takovým být.
Položme si ale otázku, kým tedy Jaromír Nohavica je, a pomozme si srovnáním s básníkem, který svědomím národa skutečně a neoddiskutovatelně byl – Karlem Krylem.
Srovnáme-li minulorežimní písňovou tvorbu obou autorů, uvědomíme si, jak obrovský rozdíl mezi nimi byl, i když oba na první pohled dělali totéž – kritizovali zahnívající normalizační režim. Jenže Nohavica ve své k režimu kritické tvorbě empaticky reflektoval pocity, které většina lidí v té době zažívala, zatímco Kryl odhaloval režim jako takový v jeho nahotě, a činil tak objektivisticky, nelítostně, krutě, leckdy cynicky a místy až poněkud odtažitě (ovšemže s výjimkou Bratříčka).
Nohavica zpíval o symptomech, Kryl zpíval diagnózu. Obojí bylo důležité, ale nelze to zaměňovat. Dokonce i Krylovy písně v Nohavicově podání mi znějí, když o tom tak přemýšlím, vysloveně nepatřičně, snad ještě nepatřičněji, než v Landově, a to už je co říct.
„Okresní inspektor Vlček má vilu dům a byt
takové nic a jak si krásně žije
já musel sedm roků bez koupelny žít
proto ať žije anarchie
Když tátu vyhodili máma brečela
že nedokázal převléct vlastní kabát
a to mám někde na dně duše docela
třeste se trůny knížat a hrabat
Říkají mi
dobráci za koryty
není tak zle
ovšem musíte pochopiti
Já zpívám
dejte mi do ruky mávátko
a řekněte jak volat sláva
já už si najdu ten správný směr
a budu mávat mávat mávat“
(Nohavica: Mávátka)
„Lešení skrývá paranoiu fasád,
žvanění tupců místo rozhovoru,
než v klidu zdechneš, nezbývá než nasát,
utopit zbytek odvahy a vzdoru.
Vyplníš jméno, místo narození
a sumu cifer, jež se nepřiznává,
tak už to bývá, když se někdo žení,
tak už to bývá, když se někdo vdává.
(…)
Mlčení skrývá paranoiu žití,
mlčíš a zdobíš okna pro oslavu,
víc nežli duše platí živobytí
v tekutých píscích gubernijních mravů.
Z bouřlivé vášně letmé pohlazení,
němota padá na zamrzlou vodu,
gumový kotouč bije do hrazení
a jen pár týdnů zbývá do rozvodu.“
(Kryl: Tekuté písky)
Po převratu se Nohavica obrátil k subjektivitě a zatímco Kryl ještě stačil pobouřit národ (stále aktuální!) písní Demokracie, Nohavica v téže době ve svém albu Mikymauzoleum řešil subjektivní a existenciální témata (a v albu Tři čuníci úplné blbosti). Opět připomínám, že to není špatně – Nohavica není Kryl a nemusí jím být. Nohavica odhaluje, někdy i s předstihem, symptomy, pocity lidí, jejich obavy, malá i velká dramata, ale jde do pocitů, ne k jejich společenskému zdroji. Pokud už zabrousí do zdánlivě objektivistické společenské kritiky, nechá se opět unášet pocity a střílí vedle (například v písni Kupte si hřebeny, v níž se děsí relativního volebního úspěchu KSČM, a neuvědomuje si, jak marginální záležitost to ve skutečnosti byla).
Kryl byl prorok, Nohavica je zrcadlo.
A zrcadlo není a nemůže být uvědomělé.
Po Nohavicovi nelze požadovat sebereflexi kritického intelektuála (tu lze ovšem požadovat po některých intelektuálech z řad filosofů či sociologů, kteří se zapletli s praktickou politikou a začali se topit v kompromisech politického pragmatismu!). Nohavicu je třeba číst – a to jak jeho velké verše, tak jeho přihlouplé veršovánky – jako odraz pocitů panujících ve společnosti, či, marxisticky řečeno, jako základnu odrážející se uměleckou formou v nadstavbě. Nohavica tím nic nemyslí, prostě reflektuje pocity a nálady, které jej obklopují. Někdy citlivě, jindy se jimi nechává vysloveně strhnout. A protože je subjektivistický, hraje na dlouhou tenkou existenciální strunu.
"Jako břímě které nechci
a dál nesu bez úspěchu
jako ptáci ach tak lehcí
lehčí člověčího dechu
jako první nadechnutí
jak poslední probuzení
jako noc již mlčet nutí
jako láska které není
Taková je ve mně tíseň
taková je tíseň ve mně
nezmění se nezmění se
dokud klavír hraje temně
takové jen písně umím
takové jen písně umím
jinak světu nerozumím
(Dlouhá tenká struna)
„Bojím se Hollywoodu
a pádů na dno
bojím se že tu budu
dýl než je radno
Bojím se lesních vos
nahoty za dne
bojím se toho čeho bál se Daidalos
že můj syn spadne
Bojím se islámu
špinavých prachů
bojím se o mámu
bojím se strachu“
(Strach)
To nejsou slova proroka, to je umělecky vyspělá reflexe současné všednodennosti.
Nohavica není čistý. Zapletl se, ušpinil se, zpytuje svědomí, trpí různými strachy, bojí se o svou duši. Není hrdina ani dezertér – je tak trochu obojí, stejně tak je básník i buran, soucitný člověk, ale i trochu rasista, dobrý a i špatný, prostě docela normální člověk, který toho hodně prožil, a má dar vtělit své zkušenosti do často velmi působivé poezie. Nechceme-li to po většině lidí, a neměli bychom to chtít, nechtějme ani po lyrickém básníkovi, aby byl kritickým myslitelem a nesuďme jej jako kritického myslitele. A už vůbec netrvejme na tom, aby byl svědomím národa – to je role, která se člověku stane stejně jako Boží povolání k proroctví - a obvykle to není právě šťastný úděl.
Buďme rádi, že mezi sebou máme výjimečného básníka a nedávejme Nohavicovi zprava i zleva povýšenecky uvědomělé facky – to bychom museli povýšenecky fackovat většinu národa a to (tj. elitářství) opravdu není dobrý způsob, jak měnit věci k lepšímu.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot