Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Computer Chess – pozvání do subžánru numblecore

17. 01. 2017 18:37:08
Mám rád podivné a bláznivé filmy, zvláště pokud jsou inteligentní a rafinované. Snímek Computer Chess (2013) k nim bezesporu patří jak svým námětem, tak zpracováním.

Film patří do subžánru numblecore, který v roce 2013 definoval jeho režisér Andrew Bujalski snímkem Funny Ha Ha. Numblecore se vyznačuje naturalistickým hraním, do značné míry improvizovanými přirozenými dialogy, nízkým rozpočtem a větším důrazem na dialog a mezilidské vztahy než na zápletku. Působí nezvykle v porovnání s běžnými filmy, ale zároveň ukazuje, jak jsou běžné filmy ve skutečnosti nepřirozené. Lidé (snad s výjimkou psychopatů) obvykle nemluví podle pečlivě napsaného scénáře a nechovají se jako profesionální herci vedení zkušeným režisérem. Člověku uvyklému standardním filmovým postupům může připadat numblecore paradoxně nepřirozený, ale rozhodně má své kouzlo. Zvláště pokud zahraje na dnes tak populární retro strunu.

Píše se rok 1980 a koná se každoroční šachový turnaj, v němž mezi sebou nesoupeří lidé, ale počítače. Do hotelu v Kalifornii se sjíždějí tehdejší počítačoví nerdi i se svými drahocennými stroji oduševnělými nejnovějším šachovým softwarem. Jsou to inteligentní, ale sociálně neohrabaní a ošuntěle oblečení mladí muži (a jedna dívka), dva profíci středního věku a poněkud namyšlený šachový velmistr. Všichni jsou hráni neherci, což v rámci tohoto subžánru výborně funguje – „nehrají“ opravdu přesvědčivě a uvěřitelně.

Souběžně se v hotelu koná setkání terapeutické komunity stárnoucích afektovaných hipíků, kteří se skrze upachtěné psychologické rituály ve stylu „hnutí lidského potenciálu“ snaží nalézt smysl života a najít nový dech ve vztazích. Tuto sekundující skupinu již hrají skuteční herci. A hrají ji dobře. Kontrast mezi těmito dvěma komunitami je jedním z nosných prvků celého snímku a zdrojem napětí i komična. Obě skupiny jsou pojaty poněkud schematicky, ale slouží to celkovému ironizujícímu stylu vyprávění.

Nerdi ladí software, diskutují o budoucnosti počítačů a možnostech umělé inteligence, účastníci „psychokurzu“ znovu prožívají své narození a omílají otřepané fráze o tom, že náhoda neexistuje... Už to samo by stačilo na zajímavý film, ale pod povrchem se nachází další rovina fantaskna, psychedelie a absurdna, která znovu a znovu probublává na povrch a mění celý pomalu plynoucí příběh někdy v kafkovskou noční můru bloudění a nekonečných smyček, jindy v absurdní drama. Celá tato dějová linka, a když o tom tak přemýšlím, tak vlastně celý film, mi v mnohém připomíná kultovní seriál Riget (Království) Larse von Triera.

Celkovou retro atmosféru podtrhuje zpracování. Film je natočen analogovou videokamerou s neostrým černobílým, občas vypadávajícím obrazem a napodobuje tak vizuál televizních pořadů ze 70. let. Současně klade obrovský důraz na detail, přičemž mnohé z nich jsem dokázal ocenit až po druhém shlédnutí.

Přestože je film založen na dialozích, spíše než ději, rozhodně nenudí. Dialogy jsou zajímavé především díky své improvizovanosti a daří se jim poukazovat na důležitá témata nejen tehdejšího, ale i současného světa, zvláště pokud jde o problémy umělé inteligence a jejího možného zneužití, což je dnes skutečně aktuální téma. Je samozřejmě také obrovskou, byť laskavě ironickou, poctou osmdesátým létům, počítačovým pionýrům a době, která sice měla své úzkosti a noční můry, zvláště co se přízraku jaderné války týče, ale v mnohém byla srozumitelnější, čitelnější, uchopitelnější... Rozhodně musím zhlédnout i další Bujalskiho snímky, abych se podíval, zda se mu daří podobně originálně uchopit i neurózu žhavé současnosti.

Film získal hlavní cenu na Sundance Film Festival a San Francisco Film Critics Circle a 7 nominací na dalších festivalech nezávislých filmů. Pozornost vzbudil dle mého soudu plným právem.

Shlédnout jej můžete na Sundance TV v rámci 10 Days of Sundance 27. ledna 2017. Snímek je pouze v anglickém jazyce a je přístupný pro diváky s pokročilejší pasivní znalostí jazyka.

***

Oficiální web filmu je ZDE.

***

Křišťálová Lupa 2016
Autor: Jaroslav A. Polák | úterý 17.1.2017 18:37 | karma článku: 9.35 | přečteno: 230x

Další články blogera

Jaroslav A. Polák

Sorry, děcka, ale pro vás ten sen není… (zamyšlení nad filmem Rich Hill)

Dokumentární film Rich Hill, mapující život tří dospívajících kluků z ukázkového Zapadákova na americkém Středozápadě, klade závažnou otázku: Má dnes ještě smysl mluvit o „americkém snu“?

16.1.2017 v 19:24 | Karma článku: 13.11 | Přečteno: 738 | Diskuse

Jaroslav A. Polák

Loučení se s prací na elektrošroťáku (text a fotky)

Po roce končím své angažmá coby dělník recyklace elektroodpadu a vydávám se na další cestu. To je dobrá příležitost k (nejen) fotografické rekapitulaci.

28.12.2016 v 21:06 | Karma článku: 20.85 | Přečteno: 921 | Diskuse

Jaroslav A. Polák

Zážitková spiritualita...

Zážitek je v současné době stejně lukrativní komoditou, jako věc, a není tudíž divu, že lidé dnes tolik kladou důraz na zážitek i v souvislosti se spiritualitou či vírou. Nicméně se často jedná o druh modloslužebnictví.

25.12.2016 v 19:41 | Karma článku: 12.13 | Přečteno: 640 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Karel Sýkora

Mixování náboženství

Křesťanství je monoteistické, univerzální, historické (založené) a misijní náboženství, které je soustředěno kolem života a učení Ježíše z Nazaretu, kterého chápe jako mesiáše (tj. Krista), spasitele světa, Božího syna.

20.2.2017 v 23:14 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 |

Ondřej Slanina

Světová filmová klasika: Vlasy

V dnešní světové klasice se podíváme na legendární muzikál Vlasy, kterým se rád připojuji k přáním oslavenci Miloši Formanovi!

20.2.2017 v 12:39 | Karma článku: 8.48 | Přečteno: 201 | Diskuse

Vladimír Koliandr

Na které straně fronty, v probíhající válce, stojíme?

Může se stát, že člověk i s nejlepšími úmysly pomáhat lidem, nevědomky stojí na straně svého nepřítele. A je přesvědčen, že dělá to nejlepší, co pro lidi i sebe udělat může. Přesto je tomu právě naopak.

20.2.2017 v 10:00 | Karma článku: 12.21 | Přečteno: 455 | Diskuse

Karel Sýkora

Hatikva – naděje

„Hatikva“ – pochází z pera Naftali Herz Imbera, potulného židovského básníka, který se narodil roku 1855 nebo 1856 v Haliči. Než v roce 1909 v New Yorku zemřel, podařilo se mu procestovat celou Evropu, Palestinu, Anglii a USA.

20.2.2017 v 8:52 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 55 |

Olga Walló

Hrůza a lítost

Viděla jsem na DVD nový film Quentina Tarantina Osm hrozných. V českém znění uslyšíme herce známých jmen i nepochybných kvalit (Pavel Rímský, Jiří Štěpnička, Zuzana Slavíková...), které mám ráda a vážím si jich.

20.2.2017 v 8:30 | Karma článku: 15.30 | Přečteno: 485 | Diskuse
Počet článků 577 Celková karma 14.75 Průměrná čtenost 1146

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Jsem sluníčkář a pravdoláskař. Politicky se hlásím k neautoritářské marxistické levici, duchovně k liberálnímu křesťanství, inspirují mě ale také směry jako judaismus či zen. Z historických osobností ctím najmě proroka Zarathuštru, Sókrata, Ježíše Nazaretského, Immanuela Kanta, Karla Marxe, Karla Čapka a Carla Sagana.

Jsem členem Českobratrské církve evangelické. Nejsem členem žádné politické strany.


Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.