Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Computer Chess – pozvání do subžánru numblecore

17. 01. 2017 18:37:08
Mám rád podivné a bláznivé filmy, zvláště pokud jsou inteligentní a rafinované. Snímek Computer Chess (2013) k nim bezesporu patří jak svým námětem, tak zpracováním.

Film patří do subžánru numblecore, který v roce 2013 definoval jeho režisér Andrew Bujalski snímkem Funny Ha Ha. Numblecore se vyznačuje naturalistickým hraním, do značné míry improvizovanými přirozenými dialogy, nízkým rozpočtem a větším důrazem na dialog a mezilidské vztahy než na zápletku. Působí nezvykle v porovnání s běžnými filmy, ale zároveň ukazuje, jak jsou běžné filmy ve skutečnosti nepřirozené. Lidé (snad s výjimkou psychopatů) obvykle nemluví podle pečlivě napsaného scénáře a nechovají se jako profesionální herci vedení zkušeným režisérem. Člověku uvyklému standardním filmovým postupům může připadat numblecore paradoxně nepřirozený, ale rozhodně má své kouzlo. Zvláště pokud zahraje na dnes tak populární retro strunu.

Píše se rok 1980 a koná se každoroční šachový turnaj, v němž mezi sebou nesoupeří lidé, ale počítače. Do hotelu v Kalifornii se sjíždějí tehdejší počítačoví nerdi i se svými drahocennými stroji oduševnělými nejnovějším šachovým softwarem. Jsou to inteligentní, ale sociálně neohrabaní a ošuntěle oblečení mladí muži (a jedna dívka), dva profíci středního věku a poněkud namyšlený šachový velmistr. Všichni jsou hráni neherci, což v rámci tohoto subžánru výborně funguje – „nehrají“ opravdu přesvědčivě a uvěřitelně.

Souběžně se v hotelu koná setkání terapeutické komunity stárnoucích afektovaných hipíků, kteří se skrze upachtěné psychologické rituály ve stylu „hnutí lidského potenciálu“ snaží nalézt smysl života a najít nový dech ve vztazích. Tuto sekundující skupinu již hrají skuteční herci. A hrají ji dobře. Kontrast mezi těmito dvěma komunitami je jedním z nosných prvků celého snímku a zdrojem napětí i komična. Obě skupiny jsou pojaty poněkud schematicky, ale slouží to celkovému ironizujícímu stylu vyprávění.

Nerdi ladí software, diskutují o budoucnosti počítačů a možnostech umělé inteligence, účastníci „psychokurzu“ znovu prožívají své narození a omílají otřepané fráze o tom, že náhoda neexistuje... Už to samo by stačilo na zajímavý film, ale pod povrchem se nachází další rovina fantaskna, psychedelie a absurdna, která znovu a znovu probublává na povrch a mění celý pomalu plynoucí příběh někdy v kafkovskou noční můru bloudění a nekonečných smyček, jindy v absurdní drama. Celá tato dějová linka, a když o tom tak přemýšlím, tak vlastně celý film, mi v mnohém připomíná kultovní seriál Riget (Království) Larse von Triera.

Celkovou retro atmosféru podtrhuje zpracování. Film je natočen analogovou videokamerou s neostrým černobílým, občas vypadávajícím obrazem a napodobuje tak vizuál televizních pořadů ze 70. let. Současně klade obrovský důraz na detail, přičemž mnohé z nich jsem dokázal ocenit až po druhém shlédnutí.

Přestože je film založen na dialozích, spíše než ději, rozhodně nenudí. Dialogy jsou zajímavé především díky své improvizovanosti a daří se jim poukazovat na důležitá témata nejen tehdejšího, ale i současného světa, zvláště pokud jde o problémy umělé inteligence a jejího možného zneužití, což je dnes skutečně aktuální téma. Je samozřejmě také obrovskou, byť laskavě ironickou, poctou osmdesátým létům, počítačovým pionýrům a době, která sice měla své úzkosti a noční můry, zvláště co se přízraku jaderné války týče, ale v mnohém byla srozumitelnější, čitelnější, uchopitelnější... Rozhodně musím zhlédnout i další Bujalskiho snímky, abych se podíval, zda se mu daří podobně originálně uchopit i neurózu žhavé současnosti.

Film získal hlavní cenu na Sundance Film Festival a San Francisco Film Critics Circle a 7 nominací na dalších festivalech nezávislých filmů. Pozornost vzbudil dle mého soudu plným právem.

Shlédnout jej můžete na Sundance TV v rámci 10 Days of Sundance 27. ledna 2017. Snímek je pouze v anglickém jazyce a je přístupný pro diváky s pokročilejší pasivní znalostí jazyka.

***

Oficiální web filmu je ZDE.

***

Autor: Jaroslav A. Polák | úterý 17.1.2017 18:37 | karma článku: 10.49 | přečteno: 285x

Další články blogera

Jaroslav A. Polák

Sorry, děcka, ale pro vás ten sen není… (zamyšlení nad filmem Rich Hill)

Dokumentární film Rich Hill, mapující život tří dospívajících kluků z ukázkového Zapadákova na americkém Středozápadě, klade závažnou otázku: Má dnes ještě smysl mluvit o „americkém snu“?

16.1.2017 v 19:24 | Karma článku: 14.00 | Přečteno: 801 | Diskuse

Jaroslav A. Polák

Loučení se s prací na elektrošroťáku (text a fotky)

Po roce končím své angažmá coby dělník recyklace elektroodpadu a vydávám se na další cestu. To je dobrá příležitost k (nejen) fotografické rekapitulaci.

28.12.2016 v 21:06 | Karma článku: 21.42 | Přečteno: 1013 | Diskuse

Jaroslav A. Polák

Zážitková spiritualita...

Zážitek je v současné době stejně lukrativní komoditou, jako věc, a není tudíž divu, že lidé dnes tolik kladou důraz na zážitek i v souvislosti se spiritualitou či vírou. Nicméně se často jedná o druh modloslužebnictví.

25.12.2016 v 19:41 | Karma článku: 12.14 | Přečteno: 701 | Diskuse

Další články z rubriky Kultura

Richard Mandelík

Zemlinského kvarteto zima a jaro 2017

Jsouc letos rezidenčním souborem Českého spolku pro komorní hudbu v jeho 122. sezóně hraje se zjevnou radostí a otevřeným projevem dosud neviděným. A bylo toho víc a je to dlouhé.

27.4.2017 v 7:00 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 0 | Diskuse

Karel Sýkora

Moudrý citát XCIV.

Emanuel Rádl byl významný český biolog a polemicky originální vitalistický filosof, angažovaný zastánce Masarykova kritického realismu a odpůrce pozitivismu.

26.4.2017 v 21:36 | Karma článku: 4.21 | Přečteno: 98 |

Iva Štefančíková

Pět bluesových es

Podání klasického blues s fusion téhle party si nejde nezamilovat. Tohle je tip na krásně strávený večer, nebo aspoň jedna z možností...

26.4.2017 v 16:00 | Karma článku: 6.84 | Přečteno: 171 | Diskuse

Zdeněk Sotolář

Poslanci schválili předvolební polotovar

Tím polotovarem je učitelský kariérní řád, ačkoliv to některým stále nedochází. Že je spokojená ministryně Valachová, je vlastně pochopitelné. Může si odfajfkovat další splněný úkol, další dílo její výkonné ministerské mašinerie.

26.4.2017 v 13:52 | Karma článku: 16.15 | Přečteno: 563 | Diskuse

Karel Sýkora

Royksopp & Susanne Sundfor – Running To The Sea

Susanne Aartun Sundfor is a Norwegian singer-songwriter. She is the granddaughter of linguist Kjell Aartun. She was born in Haugesund and later moved to Oslo.

26.4.2017 v 7:44 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 59 |
Počet článků 577 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1154

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Jsem sluníčkář a pravdoláskař. Politicky se hlásím k neautoritářské marxistické levici, duchovně k liberálnímu křesťanství, inspirují mě ale také směry jako judaismus či zen. Z historických osobností ctím najmě proroka Zarathuštru, Sókrata, Ježíše Nazaretského, Immanuela Kanta, Karla Marxe, Karla Čapka a Carla Sagana.

Jsem členem Českobratrské církve evangelické. Nejsem členem žádné politické strany.


Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.