Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Světová válka opět na talíři

Jsem ročník 1975 a tudíž si pamatuji obavy z jaderné války, které vedly například k tomu, že jsme se ve škole učili, jak se chovat v případě jaderného výbuchu – možná si to také pamatujete:

 


Lehnout si hlavou od výbuchu, nejlépe za terénní překážku, počkat, až tlaková vlna přejde tam i zpět atd. Pro ty mladší:Opravdu se to učilo na základní škole!
Pak přišla devadesátá léta a s nimi „vítr změn“. Obavy ze světové války vedené s použitím jaderných zbraní zdánlivě ustoupily ze scény a akcentována začala být například obava z krize ekologické. Kdo by v té chvíli tušil, že po dvaceti letech od vítězství kapitalistických mocností ve studené válce bude tato obava znovu zcela aktuální? Ovšemže bylo naivní předpokládat, že ke katastrofickému konfliktu je nutné mít bipolární svět. Ve skutečnosti se ukazuje, že ono bipolární uspořádání bylo vlastně možná ještě poměrně bezpečné, neboť bylo vyvážené. Stačí si uvědomit, jaké události předcházely První světové válce – závody ve zbrojení, mocenské napětí apod., atentát v Sarajevu byl jen rozbuškou, ve skutečnosti by k té válce došlo nakonec tak jako tak. A nešlo o ideologický konflikt – šlo o konflikt o zdroje a o moc. A právě to nám hrozí – velká buržoazní válka o zdroje, a to především zdroje ropy. Druhá ze světových válek byla jednoznačně důsledkem hospodářské krize, jíž ta současná co se důsledků týče dle mého názoru asi překoná. Nová velká válka může začít v Sýrii a Íránu, přenést se do celého světa a v okamžiku, kdy některá ze zainteresovaných mocností bude zatlačena do kouta, což se jako prvnímu může velice snadno stát Izraeli, pokušení „zmáčknout ten knoflík“ se stane neodolatelným. Nezapomínejme rovněž, že aktuálně jsou sice Spojené státy na špičce, co se vojenských technologií týče, ale Čína dělá všechno proto, aby je dohnala. A USA dluží Číně nemalé peníze. Jak nepravděpodobná je představa, že by se Spojené státy rozhodly zastavit Čínu dokud ještě touto technologickou převahou disponují?
Před časem jsem poslouchal na YouTube přednášku dr. Františka Koukolíka nazvanou Mocenská posedlost (jedná se o shrnutí stejnojmenné knihy), v níž spřádal množství argumentů ústících do nevyhnutelného závěru, že díky lidské neschopnosti opustit dříve funkční, dnes však již zcela kontraproduktivní, vzorce chování lze předpokládat, že lidstvo, zvláště proto, že vlastní jaderné zbraně, spíše nepřežije než přežije rok 2050. Výzkumy renomovaných vědců ukazují, že již jen výměna 100 jaderných hlavic o síle té hirošimské, tedy například jaderná výměna mezi Indií a Pákistánem, by způsobila celosvětovou katastrofu, jíž bychom sice jako druh přežili, ale změna klimatu, která by nastala, by si vyžádala stovky milionů obětí a svět by se na dlouho stal mnohem nepříjemnějším místem k životu i pro od konfliktu vzdálené země. A to by byla, vzhledem k počtu a síle těchto zbraní, vlastněných mocnostmi celého světa, jen taková malá přestřelka. V případě velkého konfliktu současné studie (z roku 2007) hovoří o obětích v řádu miliard, přičemž by povětšinou nešlo o oběti primárního útoku, ale následné nukleární zimy, kdy by se klima na nějakou dobu změnilo v klima vrcholné doby ledové z doby před cca 18000 lety. K tomu připojme jaderné znečištění a dočasnou likvidaci ozónové vrstvy. Dle mého názoru je otázkou, zda by to znamenalo, jak se domnívá dr. Koukolík, konec lidského druhu vůbec, neboť Homo sapiens je extrémně adaptabilní živočich a zatímco Evropané a obyvatelé Severní Ameriky by zřejmě vymřeli, v rovníkové Africe a v Jižní Americe by lidé přežít mohli. V každém případě by se však jednalo o konec civilizace jak ji známe, tedy civilizace a vzdělanosti, jíž jsme tisíce let budovali. Úplné vyhynutí však také nelze vyloučit – jsme s přírodou provázáni mnoha způsoby a tak razantní zásah do jejího běhu, jakou by nukleární konflikt bezesporu byl, by nás mohl odstřihnout od zdrojů k dalšímu přežití nezbytných. Nicméně život by přetrval, i kdybychom vymřeli a s námi i většina živočišných a rostlinných druhů. Z přeživších druhů by se během několika desítek milionů let vyvinuly nové formy života, jež by nakonec opět zaplnily každý jen trochu obyvatelný kout planety. Za další stovky milionů let by se možná vyvinuly nové inteligentní a sebereflektující bytosti, jež by pak našly v horninovém záznamu svědectví o jakési tajemné katastrofě spojené s velkým vymíráním. Jak by asi tito tvorové interpretovali ten zkamenělý popel a jiné pozůstatky (například neobvyklé koncentrace určitých vzácných prvků) po našem velkolepém sebezničení? Možná jako důsledek neobvykle silné sopečné činnosti, snad jako důsledek dopadu vesmírných těles na povrch planety. Napadlo by je, byť jen jako hypotéza, že mohlo jít o uměle vyvolaný proces, o pozůstatek dávné války?
Dále je třeba vzít v potaz další riziko spjaté s koncem vyspělé civilizace: Jsme permanentně ohroženi možností střetu Země s planetkou či kometou, přičemž pád z vysoké technologické úrovně na mnoho staletí či tisíciletí přinejlepším do středověku by nám znemožnil takovému nebezpečí předejít či účinně čelit. A o tom, že je třeba být v tomto směru bdělí, již nikdo nepochybuje.
Ať už bychom jako druh přežili či nikoli, z toho, co jsme s takovým úsilím i s radostí vytvořili, ze všech těch krásných úspěchů života a kultury, jež nás naplňují obdivem či dojetím, před nimiž zůstáváme stát v němém úžasu, by nezbylo nic nebo jen velmi málo. A to je právě to, co mě na celé záležitosti naplňuje největší úzkostí. Opravdu to není obava o vlastní život – každý musíme jednou zemřít, to je přirozené a je to tak v pořádku. V životě jsem navíc prožil věci, jež mne prakticky zbavily úzkosti z individuální smrti. Ale ta úzkost, že skončí celý ten divoký, krásný, často bláhový a pošetilý, přesto však neopakovatelně kouzelný proud lidských životů, že může co nevidět skončit budoucnost lidstva jako takového nebo, přinejlepším, lidstva, jak jej známe, že to, co dnes vytvářím a oč usiluji, může být zcela zbytečné, neboť nebude nikdo, kdo by na to navázal, tato úzkost je bolestná; filosof by řekl, že existenciální.
Jsme svým evolučním dědictvím fatálně naprogramováni k druhové sebedestrukci, jak se obává dr. Koukolík, či přinejmenším k sebedestrukci civilizační, jak se obávám já, nebo ještě můžeme něco zvrátit? Myslím, že pokud se máme zachránit, musíme zcela změnit dříve efektivní, dnes však zničující, zvyk válčit o zdroje, ovládat a podmaňovat si jiné lidské skupiny i přírodu atp. Pakliže stoupenci kapitalismu říkají, že kapitalismus odpovídá našemu přirozenému založení, mají bohužel pravdu – ano, skutečně je toto uspořádání, založené na střetech konkurujících si skupin a na hromadění bohatství nejdravějšími jedinci, logickým vyústěním toho, co máme zakódované v genech. Jenže naším úkolem jako druhu by neměla být realizace našeho biologického dědictví dovedená až do svého fatálního konce v podobě apokalyptického konfliktu, nýbrž překonání těchto biologických determinant kulturou, neboli, jak říkal Hegel, v podobě konečné realizace „Světového ducha“, což Marx popsal jako beztřídní společnost. Chceme-li přežít, nevidím jinou možnost – neboli, jak říká Slavoj Žižek: Sejdeme se v pekle – nebo v komunismu.

Lehnout si hlavou od výbuchu, nejlépe za terénní překážku, počkat, až tlaková vlna přejde tam i zpět atd. Pro ty mladší:Opravdu se to učilo na základní škole!

Pak přišla devadesátá léta a s nimi „vítr změn“. Obavy ze světové války vedené s použitím jaderných zbraní zdánlivě ustoupily ze scény a akcentována začala být například obava z krize ekologické. Kdo by v té chvíli tušil, že po dvaceti letech od vítězství kapitalistických mocností ve studené válce bude tato obava znovu zcela aktuální? Ovšemže bylo naivní předpokládat, že ke katastrofickému konfliktu je nutné mít bipolární svět. Ve skutečnosti se ukazuje, že ono bipolární uspořádání bylo vlastně možná ještě poměrně bezpečné, neboť bylo vyvážené. Stačí si uvědomit, jaké události předcházely První světové válce – závody ve zbrojení, mocenské napětí apod., atentát v Sarajevu byl jen rozbuškou, ve skutečnosti by k té válce došlo nakonec tak jako tak. A nešlo o ideologický konflikt – šlo o konflikt o zdroje a o moc. A právě to nám hrozí – velká buržoazní válka o zdroje, a to především zdroje ropy. Druhá ze světových válek byla jednoznačně důsledkem hospodářské krize, jíž ta současná co se důsledků týče dle mého názoru asi překoná. Obavy z fašizace společnosti v důsledku současné krize jsou zcela opodstatněné - stačí se podívat na politický vývoj v Maďarsku, na stigmatizaci sociálně vyloučených u nás atp.

Nová velká válka může začít v Sýrii a Íránu, přenést se do celého světa a v okamžiku, kdy některá ze zainteresovaných mocností bude zatlačena do kouta, což se jako prvnímu může velice snadno stát Izraeli, pokušení „zmáčknout ten knoflík“ se stane neodolatelným. Nezapomínejme rovněž, že aktuálně jsou sice Spojené státy na špičce, co se vojenských technologií týče, ale Čína dělá všechno proto, aby je dohnala. A USA dluží Číně nemalé peníze. Jak nepravděpodobná je představa, že by se Spojené státy rozhodly zastavit Čínu dokud ještě touto technologickou převahou disponují?

Před časem jsem poslouchal na YouTube přednášku dr. Františka Koukolíka nazvanou Mocenská posedlost (jedná se o shrnutí stejnojmenné knihy), v níž spřádal množství argumentů ústících do nevyhnutelného závěru, že díky lidské neschopnosti opustit dříve funkční, dnes však již zcela kontraproduktivní, vzorce chování lze předpokládat, že lidstvo, zvláště proto, že vlastní jaderné zbraně, spíše nepřežije než přežije rok 2050.

Výzkumy renomovaných vědců ukazují, že již jen výměna 100 jaderných hlavic o síle té hirošimské, tedy například jaderná výměna mezi Indií a Pákistánem, by způsobila celosvětovou katastrofu, jíž bychom sice jako druh přežili, ale změna klimatu, která by nastala, by si vyžádala stovky milionů obětí a svět by se na dlouho stal mnohem nepříjemnějším místem k životu i pro od konfliktu vzdálené země. A to by byla, vzhledem k počtu a síle těchto zbraní, vlastněných mocnostmi celého světa, jen taková malá přestřelka. V případě velkého konfliktu současné studie (z roku 2007) hovoří o obětích v řádu miliard, přičemž by povětšinou nešlo o oběti primárního útoku, ale následné nukleární zimy, kdy by se klima na nějakou dobu změnilo v klima vrcholné doby ledové z doby před cca 18000 lety. K tomu připojme jaderné znečištění a dočasnou likvidaci ozónové vrstvy. Dle mého názoru je otázkou, zda by to znamenalo, jak se domnívá dr. Koukolík, konec lidského druhu vůbec, neboť Homo sapiens je extrémně adaptabilní živočich a zatímco Evropané a obyvatelé Severní Ameriky by zřejmě vymřeli, v rovníkové Africe a v Jižní Americe by lidé přežít mohli. V každém případě by se však jednalo o konec civilizace jak ji známe, tedy civilizace a vzdělanosti, jíž jsme tisíce let budovali. Úplné vyhynutí však také nelze vyloučit – jsme s přírodou provázáni mnoha způsoby a tak razantní zásah do jejího běhu, jakou by nukleární konflikt bezesporu byl, by nás mohl odstřihnout od zdrojů k dalšímu přežití nezbytných. Nicméně život by přetrval, i kdybychom vymřeli a s námi i většina živočišných a rostlinných druhů. Z přeživších druhů by se během několika desítek milionů let vyvinuly nové formy života, jež by nakonec opět zaplnily každý jen trochu obyvatelný kout planety. Za další stovky milionů let by se možná vyvinuly nové inteligentní a sebereflektující bytosti, jež by pak našly v horninovém záznamu svědectví o jakési tajemné katastrofě spojené s velkým vymíráním. Jak by asi tito tvorové interpretovali ten zkamenělý popel a jiné pozůstatky (například neobvyklé koncentrace určitých vzácných prvků) po našem velkolepém sebezničení? Možná jako důsledek neobvykle silné sopečné činnosti, snad jako důsledek dopadu vesmírných těles na povrch planety. Napadlo by je, byť jen jako hypotéza, že mohlo jít o uměle vyvolaný proces, o pozůstatek dávné války?

Dále je třeba vzít v potaz další riziko spjaté s koncem vyspělé civilizace: Jsme permanentně ohroženi možností střetu Země s planetkou či kometou, přičemž pád z vysoké technologické úrovně na mnoho staletí či tisíciletí přinejlepším do středověku by nám znemožnil takovému nebezpečí předejít či účinně čelit. A o tom, že je třeba být v tomto směru bdělí, již nikdo nepochybuje.

Ať už bychom jako druh přežili či nikoli, z toho, co jsme s takovým úsilím i s radostí vytvořili, ze všech těch krásných úspěchů života a kultury, jež nás naplňují obdivem či dojetím, před nimiž zůstáváme stát v němém úžasu, by nezbylo nic nebo jen velmi málo. A to je právě to, co mě na celé záležitosti naplňuje největší úzkostí. Opravdu to není obava o vlastní život – každý musíme jednou zemřít, to je přirozené a je to tak v pořádku. V životě jsem navíc prožil věci, jež mne prakticky zbavily úzkosti z individuální smrti. Ale ta úzkost, že skončí celý ten divoký, krásný, často bláhový a pošetilý, přesto však neopakovatelně kouzelný proud lidských životů, že může co nevidět skončit budoucnost lidstva jako takového nebo, přinejlepším, lidstva, jak jej známe, že to, co dnes vytvářím a oč usiluji, může být zcela zbytečné, neboť nebude nikdo, kdo by na to navázal, tato úzkost je bolestná; filosof by řekl, že existenciální.

Jsme svým evolučním dědictvím fatálně naprogramováni k druhové sebedestrukci, jak se obává dr. Koukolík, či přinejmenším k sebedestrukci civilizační, jak se obávám já, nebo ještě můžeme něco zvrátit? Myslím, že pokud se máme zachránit, musíme zcela změnit dříve efektivní, dnes však zničující, zvyk válčit o zdroje, ovládat a podmaňovat si jiné lidské skupiny i přírodu atp. Pakliže stoupenci kapitalismu říkají, že kapitalismus odpovídá našemu přirozenému založení, mají bohužel pravdu – ano, skutečně je toto uspořádání, založené na střetech konkurujících si skupin a na hromadění bohatství nejdravějšími jedinci, logickým vyústěním toho, co máme zakódované v genech. Jenže naším úkolem jako druhu by neměla být realizace našeho biologického dědictví dovedená až do svého fatálního konce v podobě apokalyptického konfliktu, nýbrž překonání těchto biologických determinant kulturou, neboli, jak říkal Hegel, v podobě konečné realizace „Světového ducha“, což Marx popsal jako beztřídní společnost. Chceme-li přežít, nevidím jinou možnost – neboli, jak říká Slavoj Žižek: Sejdeme se v pekle – nebo v komunismu.

 

Studie o nukleární zimě z posledního desetiletí, z nichž jsem vycházel:

Enviromental consequences of nuclear war

Climatic consequences of regional nuclear conflicts

 

EDIT: Rusko umí pěkně zachřestit zbraněmi - kdo si naivně myslí, že závidy ve zbrojení, včetně jaderného, jsou minulostí, nechť nahlédne SEM.

 

Autor: Jaroslav POLÁK | neděle 19.2.2012 13:42 | karma článku: 15,06 | přečteno: 1459x
  • Další články autora

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27 | Přečteno: 392x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Zamyšlení nad celníkem a farizejem

Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.

13.2.2022 v 15:38 | Karma: 10,20 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jaroslav POLÁK

Názorové bujení

Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.

9.2.2022 v 10:00 | Karma: 6,73 | Přečteno: 152x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62 | Přečteno: 303x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně

25. dubna 2024  11:36,  aktualizováno  21:15

Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...

Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy

25. dubna 2024  19:09,  aktualizováno  21:06

Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...

Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman

25. dubna 2024  20:44

Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...

Pád zhýralého náměstka otřásl Moskvou. Pod Šojguem se houpe židle

25. dubna 2024

Premium Ruskou politickou scénu rozvířil největší korupční skandál od začátku války. Zatčení náměstka...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články