Řetěz podmíněného vznikání - buddhistické pojetí cykličnosti
Úvod:
"Tak pravil Buddha, Probuzený:
Dlouho jako vy, žáci, i já jsem podléhal opakovaným útrapám koloběhu samsáry, jehož příčinou je nepochopení, neprožití a neproniknutí Čtyř ušlechtilých pravd [Sanskrtsky "arjasatja"; pálijsky "arijasačča"].
Které čtyři to jsou?
Ušlechtilá pravda utrpení (dukkha); [Pálijsky. Sanskrtská forma je "duhkha". Mimo citace z Nyánatiloky zde používám sanskrtskou podobou termínů.]
Ušlechtilá pravda původu utrpení (dukkha-samudaja);
Ušlechtilá pravda zániku utrpení (dukkha-nirodha);
Ušlechtilá pravda cesty vedoucí k zániku utrpení
(dukkha-nirodha-gámini-patipadá)."(Nyánatiloka, str. 15.)
Když mnich rozjímá o prvních dvou vznešených pravdách, odhaluje nestálost, tedy nepodstatnost věcí a zároveň i nepodstatnost vlastní bytosti. Vidí se nikoli jako zbloudilý mezi věcmi, nýbrž jako někdo, kdo sdílí jejich způsob bytí. Celý vesmír, stejně jako psychomentální činnost, tvoří jeden a týž svět.
Při své analýze Buddha ukázal, že vše, co je na světě, se dá utřídit do pěti kategorií, "souborů" či "uskupení" (skandha):
1. Rúpa – Vnější podoba, tělesnost. Soubor "zdání" či "vnímatelného" – který zahrnuje i veškerý hmotný svět, smyslové orgány a předměty jejich vnímání.
2. Védaná – pociťování, cítění. Pocity – vyvolané stykem s pěti smyslovými orgány.
3. Sandžňá – vnímání. Též vjemy a pojmy, které z nich vyplývají (tj. jevové poznání).
4. Sanskára – psychické tvořivé síly. Duševní výtvory zahrnující duševní činnost vědomou i nevědomou.
5. Vidžňána – vědomí. Myšlenky a znalosti vyvolané smyslovými schopnostmi a zvláště duchem, který sídlí v srdci a třídí smyslové zkušenosti.
"K příznakům skandh patří zrození, stáří a smrt, trvání, změna. Jsou považovány za bezpodstatné (anátman), nestálé (anitja), prázdné (šúnjatá) a strastné (duhkha)."(Lexikon východní moudrosti, str. 401.) Pouze nirvána je nepodmíněná, "nevytvořená", a tudíž se vůbec nedá do "uskupení" zařadit. Primárně jsou skandhy složkami osobnosti, v širším pojetí tato "uskupení" či "soubory" povšechně opisují celý hmotný svět a lidský úděl.
Dynamické zřetězení příčin a následků, kterým se řídí koloběh životů a znovuzrození, popisuje formule, známá pod názvem "podmíněné vznikání". Tato formule zahrnuje dvanáct činitelů ("článků"), z nichž první je nevědomost. A projevy vůle vznikají právě z nevědomosti; z nich zase vznikají "duševní výtvory" (sanskára), které podmiňují psychické a rozumové jevy, a tak dále – až po (znovu)zrození a smrt. (Lexikon východní moudrosti, str. 400-401; Eliade: Dějiny náboženského myšlení, sv.II, str. 91-92.)
Pratítjasamutpáda
Sanskrtský termín pro podmíněné vznikání zní pratítjasamutpáda. "Pratitja" může znamenat význam, vztah a závislost. "Samutpáda" pak znamená vznikání. Základní význam tedy je "vznikání v závislosti na podmínkách".
"Řetěz závislého vznikání tvoří spolu s anátmanovou naukou jádro všech buddhistických škol. Nabytí osvícení (bódhi), uskutečnění buddhovství je závislé na pochopení této poučky." (Lexikon východní moudrosti, str. 352.)
Anátman (pál. anattá), ne-já, bezpodstatnost, jeden ze tří znaků všeho bytí (trilakšana – sestává z pomíjivosti (anitja), strádání (duhkha) a neosobnosti (anátman). Anátmanové doktrína tvrdí, že v nitru jednotlivých bytostí se nenachází žádné já (átman) ve smyslu nepomíjivé, věčné a nezávislé substance. (Lexikon východní moudrosti, str. 15 a 482).
Buddha chápal podmíněné vznikání v souvislosti s procesem cyklické existence. Další úrovní podmíněného vznikání je podmíněné vznikání fenoménů v závislosti na jejich částech. Neexistuje fenomén, který by nebyl dělitelný na části a nebyl na nich závislý. Fenomén ve skutečnosti nemá nic, co by bylo možné označit jako podstatu. (Tenzin Gyatso, str. 27.).
Řetěz podmíněného (závislého) vznikání je odvozen od druhé ušlechtilé pravdy o původu utrpení. Je rozvinutím původní myšlenky, že: "Ta žádostivost to je, která způsobuje znovuzrozování. Provázena potěšením a chtíčem, hned tu, hned tam nachází rozkoš; totiž coby smyslová žádostivost, žádostivost po rozvíjení bytí a žádostivost po zničení bytí." (Nyánatiloka, str. 30.)
Smyslová žádostivost je touha po požitku z předmětů smyslů. Žádostivost po existenci je touha po neustálém pokračování života nebo po věčnosti. Vztahuje se obzvláště na život ve vyšších světech označených jako jemnohmotné a nehmotné bytí.
Takováto touha je těsně spjata s takzvanou vírou ve věčnost (eternalismus), tedy s klamným názorem, že existuje jakási absolutní věčná entita já, která přetrvává nezávisle na našem těle. Žádostivost po nebytí je výsledkem klamné materialistické představy víceméně reálného já, které je smrtí zničeno, aniž by bylo v jakémkoli příčinném vztahu se skutečností před smrtí a s dobou po smrti (nihilismus). (Nyánatiloka, str. 30.)
Nyánatiloka: Slovo Buddhovo, str. 30.
Lpění na životě spojené se strachem ze smrti (tedy devátý článek "řetězu" – viz dále) zajímavým způsobem komentuje Vladimír Úlehla v knize "Záhada smrti". Život se obecně bojí mrtvol. Je to pravidlo biologicky snadno pochopitelné. V rozkládajícím se těle vznikají nebezpečné bílkovinné jedy a mezi rozkladnými bakteriemi jsou rovněž některé prudce jedovaté. Proto se život obecně naučil vyhýbat se mrtvému a jen některé typy života se specializovaly na mrchožroutství. Nejrozšířenější poměr živého k mrtvému je odpor. "Život zamítá mrtvé, nechce s ním mít nic společného, bojí se ho.
A strach před smrtí zřejmě s tímto strachem před mrtvým souvisí. V prvním přiblížení můžeme strach před svou vlastní smrtí považovat za strach před mrtvým člověkem cizím, promítnutý v představě do našeho těla. My, já mám se stát takovou mrtvolou, před kterou kde kdo pocítí bázeň? Bojím se tedy děje, kterým se tento stav způsobí, bojím se smrti." (Úlehla, str. 53-54; cit. str. 54.)
Je to přirozeně poněkud zjednodušené vysvětlení strachu ze smrti (autor to nepopírá), ale nepochybně oprávněné – zvláště v souvislosti s uvážením nečistého (asubha-paččavekkhaná), metodou, která je součástí pravé všímavosti (sedmý člen Ušlechtilé osmičlenné stezky). Motivací této meditace je nelpění, pěstování vědomí pomíjivosti a vyrovnání se s tímto článkem trojího znaku (trilakšana). (Lze také připomenout, že většina náboženství pokládá kontakt s mrtvým za rituálně znečišťující.)
"A dále ještě, stejně jako by žák mohl vidět na pohřebišti odložené tělo, mrtvé jeden den, dva nebo tři dny, napuchlé, s mrtvolnými modrými skvrnami a rozkládající se, zaměří se na [své] tělo: ‚Věru, i toto [mé] tělo podléhá takovému zákonu, a takovému dění neunikne.'"(Nyánatiloka, str. 76.)
Z hlediska Buddhovy nauky je myšlenka věčného života bez utrpení absurdní, protože Buddha logicky chápal život jako jev podmíněný protiklady. Mluví sice převážně o utrpení, ale nepopírá existenci štěstí, radosti. Ale jedno nemůže být bez druhého, protože nic nemůže existovat bez svého protikladu.
Protože štěstí a utrpení jsou nerozlučně svázány, není možné dosáhnout zrušení utrpení dosažením "absolutní věčné" radosti; samotná touha po štěstí je jedním ze zdrojů utrpení. Jediná možnost jak se utrpení zbavit je přetrhnout svazující řetěz podmíněného vznikání všech jevů.
Základní interpretace podmíněného vznikání
Řetěz závislého vznikání (pratítjasamutpáda, pálijsky patičča-samuppáda) sestává z těchto dvanácti článků:
1. nevědomost (avidjá), nevědění, neznalost pravé pravdy
2. karmické formace, tvořivé síly, konativní složky (samskárá)
3. vědomí, uvědomování (vidžňánam), jádro jednotlivé bytosti
4. mysl a tělo, psychofyzický komplex (náma-rúpa), duchovně-tělesná podstata bytosti
5. šest základen (šadájatanam), šestero oblastí vnímání a pojímání
6. smyslový kontakt , dotyk, styk (sparša) s objekty, které umožňují citovou reakci
7. cítění (vedaná), příjemné a nepříjemné pocity
8. žádost, žízeň (tršná) v jejích třech formách
9. lpění (upádána) na životním procesu, chronická "žízeň", která se stala zvyklostí
10. nastávání, proces dění, vznikání (bhava), kammicky podmíněný předpoklad nové existence
11. (znovu)zrození (džáti)
12. stárnutí a smrt (džarámaranam), se svými průvodními jevy, nářkem, utrpením, zármutkem a zoufalstvím. (Nyánatiloka, str. 59; Werner, str. 75; Fišer, str. 71.)
Velmi často je též řetěz uváděn pozpátku: stárnutí a umírání je odvislé od zrození, zrození od vznikání atd.
Řetěz je třeba chápat jako spirálu, nikoli jako kružnici, protože v novém životě se projevují činy životů minulých.
Pratítjasamutpáda, neboli závislé vznikání, je nauka o podmíněnosti všech tělesných a mentálních jevů, nauka, která společně s naukou ne-já (anattá, nauka o neexistenci já, duše, trvalé osobnosti) tvoří nevyhnutelnou podmínku pro skutečné pochopení a uskutečnění Buddhova učení. Tato nauka ukazuje, že různé tělesné a mentální životní procesy, konvenčně nazývané osobnost, člověk, živočich atd., nejsou pouze hrou slepé náhody, ale jsou výsledkem jistých příčin a podmínek. Především ale pratítjasamutpáda vysvětluje, jak je vznikání, znovuzrození a utrpení závislé na podmínkách; v druhé části pak ukazuje jak odstraněním těchto podmínek veškeré utrpení nutně zmizí. Pratítjasamutpáda tedy slouží k osvětlení druhé a třetí Ušlechtilé pravdy, a to tím, že je vysvětluje od jejich samých základů a dává jim pevnou filosofickou normu. (Nyánatiloka, str. 59.)
Obvyklé je dělení řetězce na tři části, přičemž první část – 1. a 2. člen se vztahují k existenci minulé, 3. až 10. k současné a poslední dva k budoucí.
Nepřetržitost samsárového putování je v raném buddhistickém myšlení zdůvodněna inherentní zákonitostí dění, která je někdy v moderních pojednáních interpretována jako kauzalita. Je však správnější pokládat kauzalitu jen za jednu z mnoha podmínek kontinuity samsárového dění, z nichž ty nejzákladnější popisuje právě pratítjasamutpáda. Tento řetěz však není nějakou abstraktní teorií podmíněnosti dění, jako by šlo o jakýsi vesmírný neosobní proces, nýbrž je popisem individuálních prožitků vlastního jevového bytí v interakci s jevy vesmírného procesu, který je touto interakcí spoluutvářen za spoluúčasti mnoha bytostí.
Řetěz podmíněného vznikání má dvanáct článků. Ačkoliv jsou tyto články obvykle vykládány ve smyslu časové posloupnosti, je nutno mít na paměti, že tu nejde jen o jednoduchý sled příčin a následků, v němž příčina poté, co dá vznik následku, zanikne, nýbrž o trvale a průběžně působící podmínky, vázané k sobě vzájemnou závislostí, které dohromady umožňují a podmiňují samsárový osobnostní proces v průběhu znovuzrozování. (Werner, str. 75.)
Protože prvním článkem je nevědomost a posledním stárnutí a smrt, mohlo by se zdát, že je tady začátek a konec, ale ve skutečnosti působí jeho prvky současně v různých rovinách a to tak dlouho, dokud existuje jejich společný kořen – nevědomost. (Tenzin Gyatso, str. 33.)
Kolo cyklické existence (stručná intepretace obrázku)
Tato kresba, jež existuje i v barvě, má šest oddělení, zobrazujících různé stupně (roviny) bytí. Vnitřní kruh ukazuje, že tyto úrovně závisejí na karmě, tedy na činech. Levá strana vnitřního kruhu popisuje činy pozitivní, pravá negativní.
Zdrojem utrpení je karma, která vyrůstá z touhy, nenávisti a nevědomosti. To zobrazují zvířata v nejvnitřnějším kruhu – prase je symbolem nevědomosti, had nenávisti a kohout touhy. V jiné – správnější – verzi této kresby vycházejí kohout a had z tlamy prasete a zakusují se do jeho ocasu.
Kresba tedy ukazuje, jak tyto tři emoce dávají vzniknout různým úrovním utrpení v cyklickém bytí. Jaký je řád příčiny a následku vznikání tohoto utrpení ukazuje vnější kruh, symbolizující dvanáct článků řetězu podmíněného vznikání. (Tenzin Gyatso, str. 28.)
Kolo drží bůh smrti – Jama. Je pochopitelné, že strastiplný svět stáří, nemoci a smrti se nachází ve spárech démona smrti. (Jung, str. 76.)
"Žádný Brahma a žádný bůh není tvůrcem
tohoto koloběhu života a smrti,
jen prázdné jevy tu pokračují,
závislé na hromadění podmínek."
(Nyánatiloka, str. 56.)
Dvanáct obrázků na vnějším okraji symbolizuje jednotlivé články "řetězu". Cyklus začíná slepcem s holí (nahoře, u hlavy démona Jamy), symbolizujícím nevědomost, nevědění, neznalost pravé nauky. Existuje mnoho různých interpretací nevědomosti, všem je neznalost skutečného stavu věcí společným základem.
Konativní složky či karmické formace symbolizuje obrázek hrnčíře. Ten formuje hlínu v nový objekt. Výsledný efekt závisí na předchozích – dobrých či špatných činech, kterých je následkem.
Obrázkem, který charakterizuje třetí článek řetězu, vědomí, je opice, snad proto, že patří k velmi chytrým a aktivním zvířatům. Podle Prasangiky je vědomí jakousi spojnicí mezi činem a jeho následkem. Je dočasnou bází iluzorního Já.
Jméno a forma, mysl a tělo, jsou symbolizovány obrázkem lidí ve člunu, kde člun představuje formu a lidé myšlenkové komplexy.
Šest základen, šestero oblastí vnímání a pojímání, znázorňuje prázdný dům, neboť tyto základny jsou vnitřními, dosud nezasaženými, zdroji vědomí.
Díky nim následuje smyslový kontakt, dotyk, styk s objekty. Dotek je okamžik, kdy se spojí objekty, smyslové schopnosti a vědomí. Dotek je faktor, který dělí objekty jako příjemné, nepříjemné (bolestivé) a neutrální. Vzhledem ke kontaktu s objektem a jeho posuzováním je jako symbol zvolen polibek (dalajlámův eufemismus!). Kontakt je setkáním, obdobím, kdy se setkává objekt, smyslové vnímání a vědomí, posuzující daný objekt.
Sedmým článkem je cítění, zakoušení příjemných, nepříjemných či neutrálních pocitů. To symbolizuje obrázek muže s šípem v oku. Oko je velmi citlivé; i nepatrná bolest v něm se brzy stává nesnesitelnou. Podobně nezáleží na tom, jaký druh cítění zakouší naše mysl, ať už příjemné nebo nepříjemné, reagujeme velmi silně, pozitivně či negativně, nemůžeme zůstat klidní, city nás ovládají.
Následuje žádost, žízeň, spolu s devátým článkem (lpění) je formou touhy. Je první, slabší fází touhy. Znázorňuje je muž pijící pivo. Žádost zvyšuje touhu, bez skutečného, trvalého uspokojení.
Tato žádost se nakonec stává chronickou – tedy závislostí – devátým článkem řetězu, jímž je lpění na životním procesu, chronická "žízeň", která se stala zvyklostí. Je symbolizováno opicí, která trhá ovoce, objekt touhy (lpění může být i negativní – tedy vyhýbání se nepříjemnému).
Lpění aktivuje karmickou potenci ustanovenou ve vědomí činem, karmicky podmíněný předpoklad nové existence, tedy nastávání, proces dění, vznikání. Na obrázku to představuje těhotná žena. Nastávání se nemusí týkat pouze příštího života, ale jakéhokoli karmického následku.
Jedenáctým článkem je vznikání či (znovu)zrození, znázorněné obrázkem rodící ženy. Jde o okamžik změny od potenciálního k aktuálnímu.
Vše, co vzniká, musí potkat stárnutí a smrt. Postupný rozklad končící smrtí. A mezitím nářek, utrpení, zármutek a zoufalství. (Tenzin Gyatso, 28-32.)
Závěr
A pak, trvá-li nevědomost, následuje další cyklus. Avšak "úplným vyhasnutím a zánikem nevědomosti zanikají kammické [sanskrtsky "karmické] formace. – Zánikem kammických formací zaniká vědomí. – Zánikem vědomí zaniká mysl a tělo. – Zánikem mysli a těla zaniká šest smyslových základen. – Zánikem šesti smyslových základen zaniká smyslový kontakt. – Zánikem smyslového kontaktu zaniká cítění. – Zánikem cítění zaniká žádost. – Zánikem žádosti zaniká lpění. – Zánikem lpění zaniká nastávání. – Zánikem tohoto nastávání zaniká znovuzrození. – Zánikem znovuzrození zaniká stárnutí a smrt, strast, nářek, bolest, žal a zoufalství. Tak zaniká veškeré utrpení. Toto je nazýváno Ušlechtilá pravda zániku utrpení." (Nyánatiloka, str. 56-57.)
Svou práci zakončím zajímavou paralelou k buddhistické formulaci podmíněného vznikání, kterou jsem našel u jednoho z nejvýznamnějších křesťanských církevních otců – Augustina:
"Po tom [oddat se Bohu samému] vzdychal jsem také já, spoutaný ne cizími okovy, nýbrž svou železnou vůlí. Mou vůli měl ve své moci nepřítel a ukoval z ní řetěz, kterým mne spoutal. Z převrácené vůle totiž povstává náruživost; slouží-li se náruživosti, povstává zvyk neodporuje-li se zvyku, stává se nutností." (Augustinus, VIII:5)
Literatura
AUGUSTINUS, Aurelius. Vyznání, Praha, 1990.
ELIADE, Mircea. Dějiny náboženského myšlení II, Praha, 1996.
FIŠER, Zbyněk. Buddha, Praha, 1968.
JUNG, C. G.. Mandaly – obrazy z nevědomí, Brno, 1998.
Lexikon východní moudrosti, Olomouc & Praha, 1996.
NYÁNATILOKA. Slovo Buddhovo, Praha, 1993.
TENZIN GYATSO (XIV. Dalajláma). Dependent Arising (fotokopie bez bibliografických údajů zapůjčená dr. Bělkou).
ÚLEHLA, Vladimír. Záhada smrti, Praha, 1945
WERNER, Karel. Náboženství jižní a východní Asie, Brno, 1995
(Pozn.: Tento můj esej je starší text, napsal jsem jej v druhé polovině 90. let v rámci studia religionistiky, a nepracuje se v něm tudíž s novější literaturou, přesto si myslím, že si uchoval svou hodnotu i nyní.)
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot