Poznámky k článku Marka Pichy „Argument dvojího metru“
Argument Marka Pichy samozřejmě není něčím novým "spadlým z nebe", to však ani nikdo netvrdí.
Bylo by vhodné, aby si čtenář této úvahy originální článek i sumář odpovědí na časté výtky nejprve prostudoval, oba texty jsou únosně dlouhé a bylo by bezúčelné, abych je zde kompletně parafrázoval.
Zaměřím se jen na některé námitky, které mne v této souvislosti napadly.
Pominu-li osobní vyznání autora, jenž hned v první větě prohlašuje, že mu představa, že by existoval bůh popisovaný kterýmkoli z významnějších náboženství, připadá směšná, což je z mého pohledu příliš konfrontační a snižuje to pravděpodobnost, že by se nad textem nábožensky založený člověk chtěl zamýšlet (otázkou samozřejmě je, koho vlastně autor chtěl oslovit), je to text, nad nímž stojí za to se zamyslet.
Autor de facto tvrdí, že věřící mají zmatek ve svých epistemologických závazcích, protože dodržují dva různé epistemologické standardy: Pokud jde o jiné bohy, než je ten, v něhož věří, jsou ateisté, tedy popírají jejich existenci, ale svého vlastního boha, i když důvody pro víru v něj jsou srovnatelné s důvody pro víru v ostatní bohy, z této kritiky vynechávají, měří mu jiným metrem.
S takovým tvrzením v zásadě nemám problém – to se skutečně děje, i když rozhodně ne v případě všech věřících. Je to totiž fenomén spojený s náboženským exkluzivismem, který ale není každému náboženství vlastní. Polyteisté ve starověku neměli obvykle sebemenší problém akceptovat existenci bohů jiných národů, dokonce i judaismus byl zpočátku henoteistický (uznával existenci jiných bohů, ale pokládal je za nepřátelské), buddhismus hovoří o existenci bohů, ale jsou mu ukradení. Dokonce i v případě exkluzivistických monoteistických náboženství, jakými jsou vrcholný judaismus, křesťanství a islám, se setkáváme se vzájemným uznáním biblického boha (někteří křesťané odmítají uznat „Alláha“, někteří nikoli).
Současně se u liberálně laděných současných křesťanů setkáváme s ekumenismem přesahujícím dokonce i hranice abrahámovských náboženství a s uznáváním duchovnosti a společného spirituálního cíle různých tradic. Z těchto důvodů pokládám Pichou předložený argument za poněkud slabší, než jak se na první pohled zdá. Jeví se mi, že je ve skutečnosti trefný především pokud se jedná o určitou specifickou odrůdu věřících, kteří se na svých diskusních fórech vzájemně poplácávají po zádech a chodí trollovat na diskusní fóra ateistů, případně v tomto smyslu exhibují v médiích.
Nicméně i s tímto omezením je dobré, že takový argument zaznívá, protože je odpovědí na skutečně existující intelektuální nepoctivost části věřících. Ti by samozřejmě mohli argumentovat tím, že třeba příběh o únosu Európy není tak dobře doložen jako příběh o Kristu (setkal jsem se dokonce s bizarním tvrzením, že Ježíšova existence je lépe doložena než existence Julia Caesara), nicméně by bylo snadné jim namítnout, že v tom případě by měli uznat, že třeba Muhammadova činnost je zdokumentována mnohem lépe než ta Ježíšova. Taková srovnání příliš neobstojí. Z faktu, že nějaký Ješua ben Josef skutečně žil a kázal (což pokládám za téměř jisté), nevyplývá, že by příběh o jeho vzkříšení byl hodnověrnější než jiné mýty (bylo prokázáno, že z reálné události se stává legenda velice rychle).
Věřící by proto měli tyto skutečnosti akceptovat a nepouštět se do nesmyslných diskusí. Jejich víra je založena ryze subjektivně a snažit se ji racionalizovat působí hloupě. Nicméně Marek Picha činí krok, s nímž již souhlasit nemohu. V komentáři je mu namítnuto: „Náboženství je víra a jako taková u velké většiny lidí (včetně mne) není podložena racionálními argumenty. Někteří si to nepřiznají, ale je to tak.“ Soudím, že autor komentáře chtěl sdělit, že ne všichni věřící se pouštějí do takových debat, kde by byli nuceni k epistemologickým závazkům, o nichž Picha píše. Ten však odpovídá: „víra tohoto typu je hloupá. Lidé, kteří si to přiznávají, jsou hloupí a alibističtí. Lidé, kteří si to nepřiznávají, jsou jen hloupí.“
Osobně mám vážný problém s označením skupiny lidí nějakou nálepkou jen pro jeden aspekt jejich života či osobního přesvědčení. Jak jsem napsal již jinde, náboženská víra uspokojuje jiné než intelektuální potřeby a člověk, který takové potřeby uspokojuje a současně ví, „kam to patří“ (tedy že se jedná o subjektivní záležitost, s níž nemůže vstupovat do racionální diskuse založené na kritickém myšlení), nemusí být nutně hlupák. Lidé se věnují spoustě aktivit, které nelze obhajovat na půdě kritického myšlení: Jsou fanoušky různých umělců či sportovních klubů atd. Problém je v tom, že fanoušek fotbalového klubu, na rozdíl od mnoha věřících, nemá obvykle potřebu vstupovat do racionálních diskusí a debatovat s filosofy o tom, proč je Sparta lepší než Slávie (to by totiž bylo opravdu hloupé).
Myslím si tedy, že Marek Picha nepřípustně rozšířil svůj argument na všechny věřící, i když se jeho tvrzení týkají pouze určité podmnožiny věřících (netroufám si odhadnout, jak velké).
Dále mě v článku zarazil tvrdý útok na agnostiky.: „Všimněte si, že tentýž argument je namířen i proti agnosticismu. Pokud se v jednom případě nezdráháme odmítnout existenci D na základě u, proč se zdráhat odmítnout existenci B na stejném základě? Agnostik je zbabělec, který obětoval kritické myšlení na oltář krátkodobého sociálního smíru.“
To jsou vskutku silná slova a měl jsem potřebu na ně zareagovat. Naneštěstí na autorově blogu nějak blbnou komentáře, takže i když mi bylo odpovězeno, můj příspěvek ani odpověď na něj nejsou zobrazeny.
Napsal jsem: „Trochu mě zarazila ta věta o agnosticích, nezdá se mi fér. Nemyslím, že agnostik je člověk, který nevěří v existenci Peruna, ale zdržuje se úsudku pokud jde o křesťanského boha. Agnostika si obecně představuji jako člověka, který na Peruna i křesťanského boha pohlíží stejně. Nebo, abychom byli aktuální, na Krista i Kršnu, Alláha i Šivu apod. Nezdá se mi korektní připisovat agnostikovi to, že si vybírá bohy, o jejichž existenci se zdržuje úsudku, a v ostatní nevěří.“
Na to mi Marek Picha odpověděl: „Nepřipisuji agnostikovi, že si vybírá bohy. Připisuji mu to, že když dojde na připisování existence či neexistence bohům, nastaví jiné standardy než při připisování existence či neexistence jiným objektům. Zatímco u vlkodlaků se nebojí, u bohů se bojí.“
Ale tak to přece není. Agnostik je agnostikem pokud jde o neempirické či transcendentní entity, zatímco entity jako je vlkodlak, jsou entity empirické. Pokud prohlásím něco o existenci či neexistenci vlkodlaků, bude to smysluplné a testovatelné empirické tvrzení. V případě, že bych tvrdil, že vlkodlaci existují, bylo by to velmi odvážné tvrzení vyžadující velmi silnou evidenci, ale pořád by to bylo tvrzení jiného druhu, než prohlášení o existenci transcendentní entit (která osobně pokládám za smysluprázdná). Agnostik tudíž může velmi odůvodněně pochybovat o existenci vlkodlaků a současně se zdržovat úsudku, pokud jde o božstva.
Nicméně Marek Picha má v něčem pravdu: Agnostik může zůstat mimo pokud jde o debaty týkající se existence transcendentních entit, ale nemůže zůstat mimo, pokud jde o empirická tvrzení spojená s různými náboženstvími.
Například pokud někdo hovoří o Bohu, který skrytě působí v dějinách a dává jim nějaký smysl, aniž by to ale bylo možné prokázat apod., může agnostik pokrčit rameny.
Pokud ale dojde na zázraky v běžném smyslu tohoto slova, pak už se nezaujetím stanoviska agnostik proti kritickému myšlení prohřešuje, protože v té chvíli došlo na empirická tvrzení srovnatelná s tvrzeními o vlkodlacích.
Tudíž nevidím důvod, proč zatracovat agnostika za to, že se zdržuje úsudku co se neempirických entit týče a současně nevěří v existenci nepravděpodobných empirických tvorů, to pokládám za zcela legitimní postoj; ale je dobré agnostikům připomínat, že je to ovšem nezprošťuje povinnosti zaujmout stanovisko k empirickým tvrzením různých náboženství. To se týká mimo jiné i „exponentů Sisyfa“, jež autor zmiňuje na konci svého textu.
Shrnuto: Pichou přednesený argument pokládám přínosný, ale rozhodně se netýká (diachronně ani synchronně) všech tzv. „věřících“, a soudím že je třeba věnovat větší péči agnostikům, než jaké se jí od autora dostalo. Pokud jde o konfrontační styl textu, nelíbí se mi, ale to je ovšem opravdu jen můj problém.
---
EDIT - Další reakce na Pichův článek:
Pavel Materna k Pichovu argumentu
Antonín Dolák: Můj postoj k diskuzi Materna-Picha
David Černý: M. Picha - druhé kolo
---
Mně osobně připadá jako zajímavá připomínka reakce Sama Zajíčka u Marka Pichy:
ad "Kdybyste zkušenost druhého posuzovali jiným měřítkem než vaši zkušenost." - proc je toto spatne? O druhych nevim vubec nic, ani, ze vubec neco jako zkusenost maji. Pouze o sobe jiste vim, ze ziju, pochybuji, myslim, jsem. Mam k sobe privilegovany pristup, ne ze ne. Navic pokud se mi Buh zjevi s takovou silou, ze to jine pojeti Boha vylucuje, o to vetsi duvod zpravam o zkusenostem jinych neverit.
Tedy: neposuzuji jinym metrem svou zkusenost a zkusenost druheho, ale svou zkusenost a zpravu o zkusenosti druheho, coz je imho ok.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Architektonickou cenu EU získal univerzitní pavilon, blízko byla i ostravská galerie
Studijní pavilon Technické univerzity v německém Braunschweigu se stal vítězem prestižní...
Lidovci navrhli zvýšit slevy na dani na děti, stát to má přes 8 miliard ročně
Zvýšení slev na dani na děti navrhuje KDU-ČSL a hodlá to prosazovat v jednáních s koaličními...
Prezident má absolutní imunitu. Trump zaměstnal Nejvyšší soud, věří v průtahy
Většina členů amerického Nejvyššího soudu se ve čtvrtek zdála být skeptická k argumentu...
Zatkněte propalestinské levicové fašisty, vyzývá demokratický kongresman
Demokratický kongresman Adam Smith označil propalestinské demonstranty za „levicové fašisty“ a...
Samoživitelka skončila v nemocnici a čtvrt roku nemohla pracovat
Téměř deset miliard korun – tolik jen za loňský rok poslaly pojišťovny lidem za úrazy, závažná onemocnění či úmrtí. Životní pojištění pomohlo za...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot