Euthanasie v případě duševní nemoci z hlediska svobody volby
Aktuálně vzbuzuje diskusi případ Laury, čtyřiadvacetileté Belgičanky, jíž byla povolena euthanasie kvůli depresi. Neznám podrobnosti, nicméně jsem ochoten důvěřovat belgickým lékařům v tom smyslu, že Lauřin stav je dlouhodobě velmi vážný, léčba neúspěšně probíhá mnoho let a depresemi pacientka trpí od dětství. To opravdu není obvyklý případ depresivního onemocnění a nebál bych se příliš, že vytvoří precedens, jehož důsledkem bude hromadné usmrcování depresivních pacientů.
Skutečná etická otázka leží jinde: Může se člověk trpící těžkou depresí svobodně rozhodnout k právnímu kroku, jakým je souhlas s asistovanou sebevraždou?
Pokud jde o výklad práva, jaký je běžný v našem kulturním okruhu, je člověk konající pod vlivem duševní nemoci částečně nebo úplně nesvéprávný, tj. nese menší nebo žádnou trestní odpovědnost za svůj čin. Pokud třeba paranoidní schizofrenik někoho zabije, protože mu hlasy řekly, že dotyčný je Antikrist, neskončí ve vězení, ale na uzavřeném oddělení psychiatrické nemocnice. S takovým postupem naprosto souhlasím, protože je zcela v souladu s židovsko-křesťansko-osvícenskou tradicí zohledňující (na rozdíl třeba od antiky) roli úmyslu pokud jde o konání dobra nebo zla. Nutno také podotknout, že navzdory obavám z „nebezpečných šílenců“ se kupříkladu schizofrenici dopouštějí vražd s poloviční pravděpodobností než zdravá populace, takže, ač je to mediálně vděčné téma, existuje spousta reálnějších hrozeb než jsou „nebezpeční šílenci“.
A ještě jedna odbočka, abychom si udělali zcela jasno, o čem zde mluvíme a o čem nikoli: Psychopat, jak je obvykle definován, na rozdíl od duševně nemocného člověka trestně odpovědný je, protože si uvědomuje možné právní následky svého činu, ale ignoruje je. Je otázka, zda je odpovědný z etického hlediska, například pokud nemá zvnitřněné rozlišování dobra a zla, ale právně odpovědný je v každé případě.
Vraťme se však k tématu: Není-li ale člověk, který koná pod vlivem duševní nemoci odpovědný za své činy z hlediska trestního či majetkového práva, můžeme mu současně přiznat právo svobodně se rozhodnout pokud jde o asistovanou sebevraždu?
Člověk, trpící těžkou depresí, není schopen nahlížet skutečnost objektivně. Médii před časem proběhl nebezpečný hoax o tom, že lidé v těžké depresi vidí svět realisticky, ale to je opravdu jen hoax. Realisticky vidí svět lidé v depresi lehké, tj. ve stavu rozlady, mrzutosti, a to proto, že mírná deprese koriguje tzv. optimistický klam, který většině lidí pomáhá snášet život, a který lze charakterizovat větami typu: „Mně se to nestane!“ a „To bude dobrý!“, jež mimo jiné skvěle karikují hlášky hrdinů hororových filmů.
Mrzout vidí svět takový, jaký je. Člověk v těžké depresi naproti tomu vidí jen šedočerný tunel vinoucí se do naprosté temnoty. Zatímco mrzout má odůvodněné pochybnosti o tom, jak to či ono skončí, člověk v těžké depresi „ví“, že to (cokoli) nevyhnutelně skončí špatně, že není naděje, není úniku, snad kromě... smrti.
A to je patologické. Každý člověk, který byl v těžké depresi a zabraly mu léky (mě nevyjímaje), vám potvrdí, že to je patologické, že v tom stavu, v němž se nacházel, nemyslel jasně, ale „tunelově“, nebyl schopen vnímat jiné možnosti než ty nejhorší, neviděl jinou naději než smrt.
V článku o Lauřině plánované euthanasii jeho autor napsal: „Ačkoliv netrpí žádnou nemocí, která by přímo ohrožovala její život...“ To je z mého pohledu velmi špatně. Těžká deprese je nemoc, která přímo ohrožuje život, a to nešťastné děvče (a spousta jiných obětí této nemoci) je toho přímým důkazem!
Proto se ptám, lze člověka v tomto stavu pokládat za způsobilého k tak závažnému právnímu úkonu?
A ptám se tak s obrovským soucitem a s vědomím faktu, jak strašlivá nemoc těžká deprese je. Vždyť kupříkladu Miloš Kopecký na základě vlastní zkušenosti „zánět slinivky břišní, vývod střeva po operaci sigmoidea zrovna tak jako resekci žaludku pro zhoubný lymfosarkom považoval za prkotiny, které oproti depresi nestojí za řeč.“ (Cyril Höschl)
Opravdu nemohu soudit, zda belgičtí psychiatři vyzkoušeli všechno, napadá mě například ještě možnost experimentální léčby neurostimulátorem, ale nejsem kompetentní to posuzovat. Je skutečně možné, že Lauře v této chvíli opravdu není pomoci a nesnesitelně trpí. Možná jí bude pomoci za pět let, ale pět let šíleného utrpení může být v jejím případě víc, než kolik dokáže člověk v jejím stavu snést. Možná, že profesionálně provedené usmrcení v rodinném kruhu je to nejlepší, co můžu z realistického pohledu Lauře přát. Dost možná si úlevu v podobě „dobré smrti“ zaslouží víc, než většina jiných trpících.
To ale nic nemění na tom, že zde zůstává výše zmíněný filosoficko-právní paradox co se způsobilosti k souhlasu s asistovanou sebevraždou týče. Pokud i přesto přiznám Lauře právo na ukončení jejího utrpení, znamená to, že tím de facto kladu rozhodnutí o euthanasii především do rukou lékařů, protože mám důvodné pochybnosti o Lauřině schopnosti realisticky posoudit všechny možnosti. Pokud však přesunu rozhodnutí do rukou kohokoli jiného než pacienta, neocitám se tak už ne na problematické šikmé ploše, ale přímo na namydlené etické skluzavce do mravního a právního neznáma?
Byly doby, kdy jsem legalizaci euthanasie silně propagoval, ale dnes už si vůbec nejsem jistý, zda je to správná cesta, jak nakládat s lidským utrpením. Myslím, že je snadné a poněkud pohodlné se v této otázce vyhranit a kopat za jednu nebo druhou stranu, daleko těžší je o ní přemýšlet do hloubky a s vědomím všech rozporů, které jsou s tím spjaty. Protože zvláště v tomto případě skutečné myšlení opravdu bolí.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
KOMENTÁŘ: Kdo zabil penzijní reformu? Svůj díl nesou vláda i opozice
Premium Ani po dvaceti letech diskusí se nedočkáme konsenzuálně přijaté reformy penzí, ale jen...
Seniorka při vystupování spadla pod tramvaj a zemřela, policie stíhá řidiče
Obviněním řidiče tramvaje z usmrcení z nedbalosti skončilo po více než půl roce vyšetřování loňské...
Podezřelé nákupy zbraní se mají hlásit už od července, schvaluje vláda
Prodejci mají mít už od července povinnost hlásit podezřelé nákupy zbraní. Počítá s tím novela...
Spolužáka kopali i bili pěstmi, za surové napadení dostali mladiství podmínku
Okresní soud v Děčíně rozhodl o podmíněných trestech pro dva mladistvé, kteří loni v září brutálně...
RECEPČNÍ
Quality Hotel Brno Exhibition Centre
Jihomoravský kraj
nabízený plat:
30 550 - 30 550 Kč
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot