Názor není posvátná kráva
Takzvané „právo na názor“ je patrně nevyhnutelným negativním důsledkem svobody projevu ve veřejném prostoru. Jak jsem napsal jinde, svoboda projevu ve veřejném prostoru není zdaleka totéž, co svoboda vůbec, a jsou sféry, kdy si i dnes lidé svůj názor raději nechávají sami pro sebe, najmě pokud jde o oblast výkonu zaměstnání. O to více si to pak kompenzují v různých diskusích tam, kde je vlastní názor povolen.
Je však skutečně smyslem svobody projevu ve veřejném prostoru (jíž ostatně pokládám za veskrze pozitivní hodnotu, byť ji nepokládám za totožnou s lidskou svobodou o sobě) rovnostářství v oblasti názoru? Opravdu můžeme klást na roveň názor odborníka v dané oblasti stejně, jako názor laika, což se běžně děje? Opravdu má stejnou váhu pokud jde o kvantovou mechaniku názor fyzika i názor esoterika, či, pokud jde kupříkladu o islám, názor religionisty nebo orientalisty a názor entomologa? Soudím, že nikoli.
Platón (respektive Sókratés, protože rané Platónovy spisy zřejmě odrážejí skutečné působení jeho učitele) v raném dialogu Gorgias rozebírá problematiku řečnictví, demagogie a moci a ukazuje, že názor není dobrý jen proto, že je šikovně prosazován působením na veřejnost, že je zde kritérium spravedlnosti a rozumnosti, jímž je třeba tyto věci poměřovat. Proti sofistickému „Mírou všech věcí je člověk - jsoucích, že jsou, a nejsoucích, že nejsou.“ (Prótagorás) klade Sókratés soustavně (tj. i v jiných dialozích) existenci člověku nadřazených a na něm nezávislých principů, které slouží jako směrovky správného myšlení a konání. Dovolím si nyní rozsáhlejší, ale čtivou a poučnou citaci:
Sókratés: „Hned ti ukáži, budu-li moci, ještě jasněji, co si myslím. Jako jsou ty dvě věci [tělo a duše; pozn. JP], tak rozeznávám i dvojí umění: to, které se vztahuje k duši, nazývám politikou, to pak, které se vztahuje k tělu, nemohu ti pojmenovat takto jednotně, nýbrž rozeznávám u ošetřování těla, jež je jedním oborem, dva druhy, jednak gymnastiku [míněno jako „tělocvik“, dnes bychom v příměru nejspíš hovořili o „zdravém způsobu života“; pozn. JP], jednak lékařství; a u politiky odpovídá gymnastice zákonodárství a proti lékařství kladu soudnictví. Obě dvě umění v každé z těchto skupin mají vespolek mnoho společného, protože mají spolu týž předmět, lékařství s gymnastikou a soudnictví se zákonodárstvím; ale přece se v něčem vespolek liší. Takto jsou to čtyři umění a ta stále hledí zachovati v nejlepším stavu jedna tělo, druhá pak duši; tu pak lahodivá dovednost zpozorujíc to – neříkám, že by to poznala, nýbrž že to obratně zasáhne – rozdělí se na čtyři díly a vplížíc se do každého jednotlivého z těchto druhů vydává se za to, do čeho se vplížila; o největší dobro se nic nestará, nýbrž tím, co je pokaždé nejpříjemnější, loví nerozumnost a oklamává, takže se zdá něčím velmi cenným. Tak do lékařství se vplížilo kuchařství a osobuje si, že zná nejlepší pokrmy pro tělo, takže kdyby se mělo před dětmi nebo před muži tak nerozumnými jako jsou děti rozhodovat mezi kuchařem a lékařem, kdo z obou rozumí, které pokrmy jsou zdravé a které nezdravé, zdali lékař či kuchař, hlady by zemřel lékař. To tedy já nazývám úlisným lahoděním a tvrdím, že taková věc je ošklivá, [...] protože směřuje k tomu, co je příjemné, bez ohledu na to, co je nejlepší; i nepokládám pak to za umění, nýbrž za zběhlost proto, že nedovede podat žádného rozumového výkladu, jaké jsou svou přirozeností ty prostředky, které přináší k užívání, takže nedovede povědět příčinu jednoho každého z nich. A já nenazývám uměním to, co je bez rozumového výkladu; [...].
Pod lékařstvím tedy, jak jsem řekl, se ukrývá jako druh lahodění kuchařství; pod gymnastikou pak právě týmž způsobem kosmetika, věc ničemná, ošemetná, nízká a sprostá, klamající tvary i barvami, hladkostí a oděvem, čímž způsobuje, že lidé honíce se za krásou zanedbávají svou vlastní, kterou dává gymnastika. Abych dlouze nemluvil, chci ti říci jako geometrové – pak bys mi snad porozuměl – že jako se má kosmetika ke gymnastice, tak se má sofistika k zákonodárství, a jako se má kuchařství k lékařství, tak se má rétorika k soudnictví.“ (PLATÓN,. Gorgias. 2. přehlédnuté vyd. Praha: J. Laichter, 1944, 146 s.Str. 38-39).
Sókratés se tedy staví, řečeno dnešními slovy, proti populismu, proti tomu, co „lahodí“. Soud, ať už v doslovném smyslu coby institucionální rozhodce o vině či nevině nebo o občanskoprávních nárocích, nebo v přeneseném smyslu jako jako dospění k nějakému závěru v dané záležitosti, by neměl být vynesen na základě „lahodění“, tj. na základě působivé rétoriky, ale na základě rozumu a spravedlnosti. Dnes by k tomu Sókratés možná dodal, že počet „lajků“, „plusů a mínusů“ či velikost „karmy“ není měřítkem pravdy. Hlas lidu není hlas boží, pakliže není v souladu s rozumností a spravedlností.
Samozřejmě můžeme, a máme, vést debatu o tom, co je rozumné a spravedlivé, ale takovou debatu nelze provozovat na vlně vášní. Pokud jsou lidé, kteří po rozumné řeči (na základě svých vlastních předpokladů k takové řeči) volají – mám samozřejmě na mysli tolik probíranou výzvu Vědci proti strachu a lhostejnosti – elitáři, budiž! Nemají se za co stydět a rozhodně mají co říci. Intelektuální elity existují ať už se to davu líbí nebo nebo ne. A na rozdíl od „elit“, které svůj vliv získaly chytračením v ekonomické nebo mediální sféře, skutečně ve své většině pěstují lásku k pravdě a k poznání.
Vrátíme-li se zpět k názoru coby posvátné krávě veřejného diskursu, všimněme si, že navzdory onomu tolik proklamovanému právu na názor není ani davem toto právo vnímáno jako absolutní. Diskvalifikovány ovšem nejsou názory hloupé, nýbrž názory nehodící se do krámu. „Obhájce naší křesťanské civilizace“ má právo na názor, že uprchlíky je třeba střílet na hranicích a potápět na moři, že muslimy je třeba zplynovat apod., ale muslim nemá právo na názor, že by bylo vhodné zavést v Evropě právo šaría. A nejen to. Dokonce i vědec, který volá po racionálním a nehysterickém přístupu ke žhavým problémům dneška, nemá právo na názor a je vysmíván. Vychází z toho poznání, že ono „právo na názor“ je ve skutečnosti často míněno jako právo na konkrétní názor aktuálního mluvčího.
Tato formule rovněž často slouží jako způsob uzavření polemiky, pakliže se tato pro jednu stranu stane nepříjemnou. V takovém případě se objeví věta typu „Máš svůj názor a já svůj, každý máme právo na názor.“ Nesmyslnost takového „argumentu“ lze demonstrovat na následujícím fiktivním dialogu:
A: Slunce obíhá kolem Země.
B: To je hloupost, Země obíhá kolem Slunce stejně jako všechny planety.
A: Každý den vidím Slunce, jak se pohybuje a Země přitom stojí.
B: Naše stroje, mnohé i s lidmi na palubě, se už dávno dostaly do vesmíru a jasně zdokumentovaly, že mám pravdu.
A: LOL :D Další ovce, co věří propagandě NASA! :D :D :D Samozřejmě máš právo na názor, já ti to neberu. Ale musíš uznat, že já mám také právo na názor! :)
Předvedený dialog je samozřejmě extrémní, ale v mnoha různých obměnách se s ním setkávám poměrně často. Jedna strana předloží racionální argument, druhá strana jej odmítne, přidá odkaz na zcela nevěrohodnou zprávu v pochybném médiu, vyrukuje s nějakou konspirační teorií či třeba s citací z Bible apod., a celé to uzavře poukazem na rovnost názorů.
Jenže názory si rovny nejsou, nikdy nebyly a nikdy nebudou. Existují názory podložené a názory nepodložené, názory rozumné a názory stupidní. I kdyby nějakému názoru aplaudoval celý národ, bude vyvrácen, pokud jediný člověk prokáže jeho mylnost. O pravdě se totiž nehlasuje.
Samozřejmě existuje množství názorů, které jsou do značné míry rozumně podložené a přitom si vzájemně protiřečí. Je to nevyhnutelný důsledek toho, že nejsme vševědoucí, že sice někdy pravdu dokážeme (buď na základě logické nutnosti nebo na základě nezpochybnitelných faktů), ale často ji také pracně hledáme cestou pokusů a omylů. Zde je podstatné, nakolik je nositel toho či onoho názoru schopen tváří v tvář lepším argumentům ustoupit ze svého stanoviska a uznat svůj omyl. My lidé jsme něčeho takového schopni, ale jak ukazují už Platónovy dialogy, není to pro nás přirozené a vyžaduje to vědomé úsilí a trénink v kritickém myšlení, což je ostatně předmět, který v (nejen) našem vzdělávacím systému zoufale postrádám. Lidé tak snadno naletí šikovným rétorům a spíše než rozumným lidským bytostem se podobají napodmiňovaným Pavlovovým psům – k jejich ovládnutí pak stačí použít coby stimuly příslušná klíčová slova. V nejrůznějších internetových diskusích je krásně vidět, že stačí – a to v prakticky jakékoli souvislosti! – použít slova jako „Rom“, „cikán“, „islám“, „muslim“, „uprchlík“, „multikulturalismus“ (a mnohá další, třeba „komunismus“; tato jsou však dnes nejvýraznější) a nepřehlédnutelná část lidských bytostí se v okamžiku mění v běsnící šílence s pěnou u úst. Je to děsivé. Důsledkem pak je, že jindy slušní lidé verbálně a někdy i fyzicky útočí i v nevirtuální realitě na jiné lidské bytosti, pakliže tyto odpovídají oněm spouštěčům, obvykle navíc jde o útoky zbaběle směřované spíše na ženy než na muže. Zatím jde o ojedinělé incidenty, ale obávám se, že může být hůř.
Každý má právo ve veřejném prostoru projevit jakýkoli názor, v tomto směru jsem velmi radikální, ale je třeba mít na paměti, že názory nejsou rovnocenné, názor většiny nemusí být nutně správný a existují kritéria, které nepodléhají hlasování. Dialog protichůdných názorů musí být veden láskou k pravdě, nikoli touhou po „lahodnosti“, nikoli tím, co nám „dělá dobře“, nikoli touhou po prosazení nebo zachování vlastního názoru tváří v tvář rozumné kritice. A tomu je třeba se učit. Je třeba se učit, jak být více lidmi a méně cvičenými zvířaty.
***
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný
Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy
Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...
Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní
Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...
Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu
Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...
Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem
Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot