Sobota 7. prosince 2019, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 7. prosince 2019 Ambrož, Benjamin

Habemus papam! A k čemu vlastně?

14. 03. 2013 10:45:31
Římskokatolická církev si v „nejdemokratičtější volbě na světě“ zvolila nového generálního tajemníka... pardon: náměstka Kristova... a média jsou z toho jak u vytržení! Nuže dobrá, tak se tedy taky trochu povytrhnu, abych s tím šoubyznysem aspoň trošku držel krok.

Předně – prý je ten nový papež dostatečně konzervativní, není levičák, nemají ho rádi představitelé teologie osvobození apod. Jak uvidímě, ono je to vlastně jedno. Ostatně: Pokud ano, dobře tak! Liberál by pouze prodlužoval agonii toho spolku a v dobré víře by v lidech vyvolával iluze, že tato církev ještě může být k něčemu dobrá. Jenže žádný nový Jan XXIII. nepřijde, to už si kardinálové pohlídají. Jiný, než "dostatečně konzervativní" může dnes být papež jen stěží. Můj známý usuzuje, že může jít o reakci na socialistické hnutí v Latinské Americe podobně, jako byla volba Karola Vojtyly reakcí na tehdejší „východní blok“. Po pravdě řečeno je to možné, ale tak, jako Jan Pavel II. nezpůsobil pád východního bloku, tak ani papež František nebude mít zřejmě žádný podstatný vliv na dění v Latinské Americe, ať už se tato bude ubírat jakýmikoli cestami. Ostatně řadoví kněží tam už hodně dlouho vědí své.

Co chci ale říci: Náboženství praktikované v rámci mnohaúrovňové hierarchické organizace už dávno ztratilo jakékoli opodstatnění, mělo-li vůbec nějaké (osobně myslím, že mělo, ale je to na diskusi). Důvody, proč kolos zvaný Římskokatolická církev ještě existuje, jsou jednak majetek a jednak přivírání očí nad nejrůznějšími formami lidové spirituality. Takže zvláště v Latinské Americe nejsou věřící exkomunikování, praktikují-li vúdú, santeríu, candomble či jiné afrokaribské kulty, nebo pokud uctívají Santa Muerte. Kdyby proti těmto směrům lidové spirituality špičky katolické církve v Latinské Americe (včetně současného papeže) zakročili, celý latinskoamerický katolicismus by šel velice vepsí. Totéž se samozřejmě týká stále žijící a tolikrát zatracované teologie osvobození.

Řečeno jinak: Římskokatolickou církev drží nad vodou majetek a pokrytectví, démonologicky řečeno: Mamon a Belial. Jak daleko se tento proud křesťanství dopracoval od dob prvních křesťanských komunit!

Skutečná inspirace však přicházívá jinými cestami, než těmi „oficiálními“. Vyvěrá z kolektivního nevědomí a nabývá takových podob, jaké jsou právě zapotřebí, jaké odpovídají společenskému vědomí daného místa a času, a nic si nedělá ze snahy konzervovat to či ono dogma. Proto žije kult Santa Muerte a proto žije teologie osvobození, žijí proto, protože jsou zapotřebí – v tomto konkrétním případě jako klíč k mystériím smrti (Santa Muerte) a jako smysluplná sociální nauka (teologie osvobození). A proto se mimochodem také šíří tolik obávaný islám – šíří se jako jako reakce na podmínky života, které naše vlastní civilizace spoluutvářela, aniž by byla schopna nabídnout něco lepšího, než co nabízí právě radikální islám a jeho spíše plošná než vertikální organizace.

Habemus papam! A k čemu, prosím vás? K čemu je vlastně takový papež dobrý? K čemu je dobrý velekněz, který káže, že antikoncepce je hřích a většina katolíků se tohoto „hříchu“ soustavně odmítá vzdát (protože tak káže zdravý rozum)? K čemu je dobrý strážce dogmat, jimž už dávno – kromě specialistů a nadšenců – nikdo pořádně nerozumí?

Jsem hluboce přesvědčen (spolu s exkomunikovaným německým teologem Eugenem Drewermannem), že žijeme v době pádu „třetího chrámu“ (prvními dvěma byly chrámy v Jeruzalémě, ten třetí je míněn metaforicky), kdy z toho, co kdys bylo Boží, zůstala jen prázdná skořápka, sbírka hluchých a slepých model, a skutečný duchovní pohyb se děje jinde. Je třeba zcela nových forem k naplnění duchovním obsahem – a tyto formy by měly být decentralizované, jen málo hierarchické, demokratické a vzájemně prostupné. Nicméně podobně jako Marx nebyl schopen (protože to nejde!) nabídnout detailní utopický popis budoucí komunistické společnosti, ani já nejsem schopen nabídnout detailní obraz duchovního života budoucí společnosti. Jsem nicméně hluboce přesvědčen, že římskokatolický (a jakýkoli jiný) duchovní feudalismus, je třeba nechat odumřít stejně, jako kdysi odumřel feudalismus světský.

Samozřejmě budou vždy existovat lidé podléhající naivnímu sentimentu (v lepším případě) nebo duchovnímu či politickému fanatismu (v případě horším) a oslavující různá světská i duchovní knížata. Chci věřit, že dostatečný počet lidí u nás však setrvá v přesvědčení, že jsme si před Bohem (pro ateisty: principiálně a preskriptivně) rovni bez ohledu na původ, rasu, světonázor, schopnosti a zásluhy, tudíž že samotnou myšlenku šlechty jakéhokoli, tedy i duchovního druhu je třeba pevně a jednoznačně odmítnout.

O této glose můžete diskutovat jak přímo pod ní,

tak i anonymně a bez registrace, ale jen slušně a k věci, ZDE.

Autor: Jaroslav Polák | čtvrtek 14.3.2013 10:45 | karma článku: 18.11 | přečteno: 1086x

Další články blogera

Jaroslav Polák

Vytěžování smrti

Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?

2.10.2019 v 17:10 | Karma článku: 17.93 | Přečteno: 509 |

Jaroslav Polák

Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?

Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...

2.10.2019 v 7:00 | Karma článku: 16.64 | Přečteno: 865 | Diskuse

Jaroslav Polák

Všichni tady chcípneme

Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.

15.8.2019 v 19:13 | Karma článku: 23.15 | Přečteno: 2146 |

Jaroslav Polák

Opodstatnění křesťanské víry u Alvina Plantingy

Školní esej o knize předního filosofického apologety křesťanství. Lze filosoficky obhájit racionalitu víry v Boha a křesťanské víry jako takové? Plantinga se o to pokouší a já to komentuji...

10.6.2019 v 9:09 | Karma článku: 8.44 | Přečteno: 287 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Libor Popovský

Francie: „Obrácená kolonizace“

Tento článek věnuji soudcům našeho Nejvyššího soudu, kteří rozhodli, že zákaz hidžábu v české škole není legitimní.

6.12.2019 v 17:58 | Karma článku: 38.38 | Přečteno: 1373 | Diskuse

Jindřich Kubánek

Zkreslené vidění - Naturista

Naturista je člověk, jehož záliba nevyžaduje žádné materiální zabezpečení. Kromě opalovacího krému. V Česku patří k nepropagované, ale trpěné menšině.

6.12.2019 v 13:30 | Karma článku: 17.26 | Přečteno: 511 | Diskuse

Radek Polický

Glosa. Je nošení hidžábu v ČR legální?

Dnes zveřejněné rozhodnutí nejvyššího soudu na to dalo jasnou odpověď. U nás ještě vítězí zdravý rozum a nelze zakazovat něco nad rámec zákona. Zároveň nás zařadilo mezi země tolerantní (alespoň dle zákona) k náboženským svobodám

6.12.2019 v 12:19 | Karma článku: 24.34 | Přečteno: 5406 | Diskuse

Vladimír Havránek

Možná se budete divit, ale i já stojím pevně za Babišem....

Letos 16. listopadu se mi stala velice zvláštní věc. Byli jsme v Praze za synkem a jeho ženou. Šli jsme se projít. Centrum bylo vylidněné a spokojeně jsme kráčeli kolem Vltavy. Najednou dav zhoustl a byli jsme unášeni, aniž jsme

6.12.2019 v 11:49 | Karma článku: 28.83 | Přečteno: 1997 | Diskuse

Karel Ábelovský

Tragédie s agentem

... no, ona už je to popravdě spíše tragikomedie, ne-li spíše fraška. A tak i plejáda defilujících komediantů, šašků a slouhů, vyvolává spíš rozporuplné pocity; kdy nevíte, máte-li se ještě zlobit, nebo se tomu všemu už jen smát.

6.12.2019 v 11:08 | Karma článku: 20.77 | Přečteno: 575 | Diskuse
Počet článků 601 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1275

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky je mi nejbližší neautoritářská marxistická levice, duchovně se hlásím k liberálnímu evangelickému křesťanství, inspirují mě ale také  judaismus, súfismus či zen. Z osobností mě oslovují například Sókratés, Immanuel Kant, Karl Marx, Karel Čapek a Carl Sagan.

Jsem členem Českobratrské církve evangelické. Nejsem členem žádné politické strany.


Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Najdete na iDNES.cz