Stop halal! aneb O pokrytectví

1. 06. 2014 15:59:52
Možná jste už na ně narazili, na „bojovníky proti utrpení zvířat“ bojující proti halal porážkám a demonstrativně si pomlaskávajícím při konzumaci vepřo-knedlo-zela. Je to tak strašně pokrytecké, že skoro nemám slov!

stophalal.JPG

Nejprve si vyjasněme situaci: Muslimové a židé mají určitá potravní tabu, mezi něž patří i to, že zvíře, které mohou jíst (a které už samo musí odpovídat pravidlům), je třeba rituálně porazit, což konkrétně znamená podříznout mu krk bez předchozího omráčení.

Hned zpočátku si položme otázku, jak to v takovém případě s utrpením zvířete je. Zastánci košer a halal porážek tvrdí, že zvíře hned po podříznutí ztrácí vědomí. Osobně si ale dovoluji podotknout, že už samo zavěšení zvířete za zadní nohy jistě není z hlediska zvířecího utrpení zrovna, ehm, „košer“. Každá porážka přináší zvířeti utrpení a lze předpokládat, že košer či halal porážka asi přeci jen o něco větší než běžná.

V zásadě tedy úsilí o lepší zacházení se zvířaty může zahrnovat i poukazování na problematiku muslimských a židovských rituálních porážek. Budiž. Ale jen v případě, že si dotyčný kritik napřed zamete před vlastním prahem!

Předně je na těch „Stop halal!“ aktivitách nápadné už to, že košer porážky jsou přecházeny mlčením, i když z hlediska poráženého zvířete jsou zcela identické (rozdíly mezi halal a košer porážkou jsou pouze teologické). Už z toho lze soudit, že „stop halal“ aktivistům jde patrně o něco jiného než o soucit se zvířaty. [Edit: Dodatečně jsem si všiml, že tam mají úplně malými písmeny uvedeno "+košer", nicméně jsem si vevšiml, že by třeba upozorňovali na košer obchody, kde by lidé neměli nakupovat atp. Nicméně to tam mají.]

Další, a tou nejzásadnější, ukázkou jejich pokrytectví je pak ona nadšená masožravost, především ve formě vepřožravosti, těchto „zvířata milujících dobráků“.

Prase (následující text vychází z článku na blogu Záchrana zvířat, jedná se o informace, které není těžké doložit i jinými zdroji) je inteligentní (více než pes nebo tříleté dítě) sociální tvor s dobrými hygienickými návyky - v přirozeném prostředí vylučují diskrétně stranou od ostatních, nikdy nevylučují na místech určených ke spánku, ani v blízkosti prostoru, kde jedí. Prase je hravé a miluje pohyb.

Prasata mají velmi dobré schopnosti pro poznávání identity a sociální organizaci a rozpoznání ostatních jedinců. Stejně jako lidé, se spoléhají na vizuální podněty při rozlišování mezi přáteli a cizinci.
V přirozeném prostředí prasata žijí v matriálchální, velmi sociálních společenstvích s jasnou hierarchií, která mohou mít 6 až 30 členů (v Evropě byla dokonce evidována společenství, která měla až 100 členů). Většinu dne prasata stráví sháněním potravy, přičemž za noc mohou nachodit až 15 km a obejít plochu 10 000 hektarů za půl roku. Sociální vazba mezi prasnicí a jejími dětmi je velmi silná.

Velkochovy odsuzují prasata k nehybnosti, špíně, smradu, bolesti a utrpení. V těchto místech jde o to, v co nejkratší době vyprodukovat co nejvíce masa, a to co nejlevněji, aby byl co největší zisk. Majitelé farem se toho snaží dosáhnout tím, že chov prasat zintenzivňují drastickými prostředky. Prasata jsou vězněna v co nejmenších prostorech v co největším počtu, což je příčinou mnoha poruch chování, zvýšené agresivity, vzájemného okusování, vytrhávání štětin, pojídání trusu nebo hryzání mříží.

Prasata na farmách nemají možnost vylučovat jinam než sobě pod nohy a do míst, kde spí, protože jim nejsou poskytovány odpočinkové, výkalové, ani aktivní prostory. Nemají možnost očisty těla, stavění hnízd nebo rytí a dalších přirozeností. Přežívají v bezstelivových systémech ustájena s celoroštovou nebo částečně zaroštovanou podlahou. V jednom výkrmu bývá 400 až 1000 prasat, přičemž na jedno prase připadá prostor 0,3 až 1 m2. Výživové tekuté krmivo neuspokojuje kousací návyky prasat, zůstává po něm pocit hladu, přestože potřeba živin je uspokojena.

Po měsících strávených v prostředí absolutně chudém na podněty, kdy se prasata mohla sotva pohybovat, jsou odvezena na porážku v přeplněných nákladních vozidlech. Pokud se prase zdráhá nastoupit do transportu smrti (například když se bojí stoupat po rampě), dostane ránu elektrickým bodcem. Transport je pro ně obrovskou zátěží, která se ještě často vystupňuje neodborným převozem a velmi necitlivým přístupem. Často se dokonce používají profylakticky uklidňující prostředky, aby prasata během transportu nezešílela.

Na jatkách je usmrceno každých třicet sekund jedno prase. Prasata se ohromují velmi bolestivým elektrickým výbojem pomocí speciálních kleští. Tyto kleště se pokládají na krk. Když elektrický výboj projde jeho tělem, prase zůstane ve strnulém stavu. Takto prase zůstává zhruba 30 sekund. Během tohoto času musí být zabito. Je pověšeno za nohu hlavou dolů. Další pracovník na jatkách mu rozřízne krk. Prase umírá tak, že vykrvácí. Ostatní prasata všechnu hrůzu vidí nebo přinejmenším slyší. Podle studie britské organizace VIVA! před smrtí nabývá vědomí nejméně 11% prasat (takže v průměru každá desátá šunka, kterou si dáte, pochází ze zvířete, jež bylo de facto poraženo halal způůsobem!). Jen se pěkně podívejte, moji milí!

Pokud člověk podporuje svými nákupy tento „masný průmysl“, tak dle mého soudu nemá ani to nejmenší právo vůbec otázku utrpení zvířat otevírat. Ano, halal a košer porážky lze kritizovat, nicméně ve srovnání s dlouhodobým utrpením zvířat ve velkochovných koncentrácích je posledních pár minut života zvířete přeci jen třešničkou na dortu.

Co proti tomu dělám? Nekupuji žádné maso původem z koncentráku, čas od času, mám-li chuť na maso, si koupím zvěřinu nebo hovězí z ekofarmy. Vajíčka kupuji pouze z biofarem (slepice s venkovním výběhem), mléčné výrobky také z biofarem, pakliže je to aspoň trochu možné (nejsem tak skalní, že bych si nekoupil zmrzlinu či pizzu, byť vím, že použité mléčné produkty z biofarem nejsou). Většina mé potravy je rostlinného původu. Výjimkou jsou situace, kdy jsem hostem. V takovém případě sním jakékoli jídlo, jež je mi nabídnuto, pokládám to za projev úcty k hostiteli.

Z hlediska striktního vegana tedy „hřeším“ poměrně dost, nicméně jsem přesvědčen, že etický horizont člověka musí zahrnovat více ohledů, nikoli se soustředit na jednu oblast a zpronevěřit se v jiných. S tím je spojeno i to, že svůj postoj nikomu agresivně nevnucuji, pouze jej vlastním příkladem nabízím jako možnost.

Jsem si jist, že svým nákupním chováním dělám ve věci utrpení zvířat víc, než užvanění jurodiví vepřožrouti trapně maskující svou islamofobii zájmem o blaho jatečných zvířat.

Shrnuto: Milí islamofobové, pardon, bojovníci za blaho našich čtyřnohých bratrů, nejdřív přestaňte financovat utrpení prasat a dalších zvířat, a pak teprve kritizujte halal porážky. V této chvíli je vaše chování jen odporným pokrytectvím!

---

Prý jsem zbabělec, když nepovoluji diskuse. Nepovoluji je proto, že je shledávám z 95% beznadějně nepřínosnými, ale dobrá, tak ji tentokrát povolím a jsem zvědav, jaké „perly“ se tam objeví :-P

Autor: Jaroslav Polák | neděle 1.6.2014 15:59 | karma článku: 18.45 | přečteno: 1593x

Další články blogera

Jaroslav Polák

Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina

Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.

20.5.2019 v 9:00 | Karma článku: 19.93 | Přečteno: 986 | Diskuse

Jaroslav Polák

Žízeň

Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.

1.5.2019 v 15:59 | Karma článku: 6.09 | Přečteno: 123 | Diskuse

Jaroslav Polák

Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého

Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.

14.4.2019 v 11:35 | Karma článku: 8.68 | Přečteno: 338 | Diskuse

Jaroslav Polák

Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů

Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.

24.1.2019 v 13:02 | Karma článku: 25.22 | Přečteno: 1000 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Filip Vracovský

Oranžoví trafikanti

Babišova média a blížící se volby. Komu je premiér loajální? No přeci sám sobě, ale i to se počítá, někteří stejně nesvedou ani to....

24.5.2019 v 5:52 | Karma článku: 9.34 | Přečteno: 139 | Diskuse

Zuzana Růžičková

Kantorský exodus bude mít pokračování. Kdo zbyde nakonec za katedrou ?

Kantoři prchají ze škol. Od ledna 2017 ukončilo pracovní poměr 7 tisíc z nich. Další odchod avizuje v příštím školním roce stejný počet učitelů (přesněji vyučující pro 8 600 úvazků). Říká to čerstvý průzkum MŠMT. Je to průšvih.

23.5.2019 v 21:41 | Karma článku: 29.23 | Přečteno: 908 |

Jaroslav Čejka

Volby a milion chvilek

Volby do Evropského parlamentu jsou na spadnutí. Jejich výsledek hodně napoví i o osudu demomstrací na náměstí českých měst. Prognózy se ovšem různí. Bude-li hezky, mladí voličí prý vyrazí do přírody a k volbám půjdou jen starší.

23.5.2019 v 18:16 | Karma článku: 18.95 | Přečteno: 695 |

Tomáš Gayer

Pomůže nám s odpadky Horní Volta nebo Peru?

Pět poslanců, prezident NKÚ Miroslav Kala, dvě sekretářka a tlumočnice, byli na služební cestě v Limě v Peru. Odskočili si i do bývalého centra inkské říše Cusca, vzdálené od hlavního města.....

23.5.2019 v 15:58 | Karma článku: 27.44 | Přečteno: 599 | Diskuse

Karel Trčálek

Proč v heterosexuálním manželství ženy neustále ponižují muže?

Muži jsou v manželství neustále ponižováni ženami jen proto, že jsou muži. Nechápu, proč tato skutečnost uniká genderovým expertům a expertkám

23.5.2019 v 14:58 | Karma článku: 12.11 | Přečteno: 637 | Diskuse
Počet článků 595 Celková karma 11.57 Průměrná čtenost 1260

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky je mi nejbližší neautoritářská marxistická levice, duchovně se hlásím k liberálnímu evangelickému křesťanství, inspirují mě ale také  judaismus, súfismus či zen. Z osobností mě oslovují například Sókratés, Immanuel Kant, Karl Marx, Karel Čapek a Carl Sagan.

Jsem členem Českobratrské církve evangelické. Nejsem členem žádné politické strany.


Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

více

Najdete na iDNES.cz