Jak si doma vyrobit za pár minut redscale film a jak na něj fotit
Než se dostanu k výrobě filmu, tak jen krátce odbočím pokud jde o tu „lomografii“ – v současné době je na trhu obrovské množství záměrně nekvalitních filmových fotoaparátů, jež jsou ke koupi za nesmyslně velké sumy, jdoucí často do mnoha tisíc korun. Tyto aparáty samozřejmě odvedou svou práci – vytvoří vám fotky s tou správnou „retro“ atmosférou, nicméně úplně stejně vám poslouží staré, obvykle ruské, foťáčky jako jsou různé varianty aparátů Smena, Vilia či Lomo (a mnohé další), které na Aukru koupíte za cenu kolem dvou set korun, často i nižší (Lomo naopak o něco vyšší). A pokud chcete opravdu hodně velký „hardcore“, co se záměrně špatné kvality týče, česká Corina, jíž koupíte i méně než za stovku, je nepřekonatelná (je to opravdu hodně špatný foťák). Takže máte-li zájem se věnovat tomuto stylu fotografování (a já nemám nic proti, má to své kouzlo a sám se tomu také věnuji), nenakupujte u zlatokopů. Já vím, že se každý živí, jak umí, ale prodávat plastové hračky za tisíce mi připadá poněkud chucpe.
Ale zpět k redscale filmu. I ten lze koupit pěkně hotový, rovnou jej dát do fotoaparátu a čekat zajímavé barevné efekty. A dočkáte se, samozřejmě, že ano. Jenže celá magie tohoto filmu spočívá v tom, že je na cívku navinutý obráceně, takže světlo při expozici dopadá na rub filmu a prochází jeho fotocitlivými vrstvami z druhé strany. Jakmile to člověk zjistí, okamžitě mu dojde, že si takový film může bez problémů vyrobit i sám a mnohem levněji. Jak na to?
Nejprve si pořídíme barevný kinofilm (u svitkového filmu jsem to zatím neřešil, určitě to jde, ale bude to komplikovanější). Co nejlevnější barevný kinofilm! Pokládal bych za zhovadilost dělat redscale z drahého profesionálního filmu, protože nevěřím, že by odměnou za použití drahého filmu byl jakýkoli významný rozdíl v konečné kvalitě fotek. Beze všeho můžete použít i film prošlý, já ani jiné k těmto hrátkám nepoužívám. Prostě pokud jde o mě, tak víc než 50Kč bych za film určený k redscale fotografování rozhodně nedal. Aktuálně k tomu používám prošlé filmy Kodak, které jsem koupil po dvacce.
Jsou dvě varianty, jak redscale film vyrobit, jedna je složitější, ale vhodnější pro začátečníky, druhá je zcela jednoduchá, ale vyžaduje jistou zručnost pokud jde o práci ve tmě. V obou případech budete potřebovat lepicí pásku a nůžky. Pokud jde o první možnost, potřebujete rozebíratelnou kazetu na film. Tu koupíte za cca 50Kč i méně ve fotobazaru nebo na internetu. Chtějte "platovou kazetu na metráž" (ona se vám pak bude hodit i na tu metráž, jakmile zjistíte, o kolik vás přijde film levněji, když jdete do metráže).
Kazetu rozeberete:
A špulku postavíte vedle filmu tak, jak je na fotce, tedy delší stranou nahoru:
Vezmete film a přilepíte jej ke špulce:
Udělejte to raději pevněji, snadno se může stát, že po posledním naexponovaném políčku zkusíte převinout dál a film ze špulky utrhnete. Pokud se to stane, není to žádné velké drama, prostě jej musíte v naprosté tmě z fotoaparátu vyjmout a do kazety nasoukat ručně. Nicméně proč se tomu nevyhnout?
Na špulku nasadíte obal kazetky a zavřete horní víčko:
Poté se odeberete do naprosto temné místnosti. Naprosto temné znamená, že tam není vůbec nic vidět ani když se rozkoukáte. Pokud proniká světlo třeba pode dveřmi, je třeba ta místa ucpat (nebo počkat až bude noc). Pohodlně se posadíte (ano, já to dělám na záchodě) a začnete namotávat film do kazety. Jde to trochu ztuha, což je v pořádku – navíjíte film opačně, než byl navinut původně, proto klade odpor.
Až film dosoukáte do nové kazety, můžete vyjít na světlo, film od původní kazety odstřihnout a je to. V případě, že váš fotoaparát vyžaduje zúženou zaváděcí část filmu, tak ji prostě vystřihnete:
Druhá, jednodušší, varianta se obejde bez zvláštní kazety.
Prostě film z kazety celý vytáhnete:
Odstřihnete tak, aby v kazetě kousek zbyl (nejméně půl políčka):
Odstřihnutý film otočíte a přilepíte na zbývající kousek původního filmu (tady jsem to, koukám, trošku odflákl, přilepte to raději lépe):
Opatrně došťoucháte slepený spoj zpět do kazety a pak namotáte:
V tomto případě je třeba si hlídat konec filmu – pokud jej navinete do kazety celý, není úplně snadné jej vylovit (a bez příslušného nástroje to pořádně ani nejde, ale v lepším fotu, respektive tam, kde přímo pracují s filmy, tj. ne v pouhé sběrně, vám v případě takové nehody rádi povytáhnou).
Hlavní problém této jednodušší procedury spočívá v tom, že ji musíte celou provést v úplné tmě, což není tak snadné, jak to vypadá.
Musíte přesně vědět, kde máte nachystaný kousek lepicí pásky (doporučuji připravit si jej předem), kde máte nůžky, musíte oba konce správně slepit atd. Není to těžké, ale ani triviální.
Jak na redscale film fotit?
Citlivost filmu foceného z rubové strany se prudce sníží. Pokud byste film exponovali podle citlivosti (ISO, ASA) uvedené na filmu, výsledné fotky by byly velmi podexponované, tj. tmavé a nehezky zrnité. Pro dosažení správného efektu je třeba film cíleně přeexponovávat, přičemž míra přeexpozice určuje výsledný barevný efekt. Stručně lze říci, že čím víc film přeexponujete, tím je výsledek „normálnější“. Je třeba najít vhodný kompromis mezi příliš velkou a příliš malou přeexpozicí. Zde jsou dvě fotky vyfocené Praktikou BC1 na redscale film vyrobený z filmu Kodak Gold 200. Byly focené za stejných světelných podmínek, jedna exponovaná na citlivost 25, druhá na citlivost 50 (stejně tak fotka v úvodu článku):
Osobně si myslím, že barevné efekty při expozici na citlivost 50 jsou zajímavější, ale už se tam objevuje zrnitost. Při nižší expozici se ještě více zvýrazní. Obě expozice mají své kouzlo. Upozorňuji, že hraje roli i použitý fotoaparát, obecně lze říci, že výsledek fotografování na redscale film je vždy poněkud nepředvídatelný (což lze brát i pozitivně).
Pokud si na fotoaparátu můžete nastavit citlivost filmu, máte vyhráno. Prostě nastavíte, v případě filmu s citlivostí 200, cokoli mezi, řekněme, 12 a 100 podle toho, jakého efektu chcete dosáhnout. V případě filmu s citlivostí 400 to bude dvojnásobek (řekněme 24-200), v případě filmu s citlivostí 800 čtyřnásobek atd. Dělat redscale z filmů s citlivostí pod 200 moc nedoporučuji, i když by na druhou stranu mohly dát zajímavé výsledky při dlouhých expozicích.
Pozor: Některé fotoaparáty načítají citlivost z čárového kódu na filmu, takže pokud máte film navinutý do původní kazety, musíte hodnotu manuálně změnit.
Pokud máte fotoaparát, který takové nastavení neumožňuje, pak buď používejte expozimetr nebo střílejte od boku, přičemž vždy raději exponujte více než méně (je skoro nemožné redscale film nějak fatálně přeexponovat).
Doporučuji fotit pouze venku za slunečného počasí (případně s bleskem, ale to jsem ještě nezkoušel, takže poradím někdy příště), i jen o málo horší světelné podmínky vedou k vysoké zrnitosti fotky.
Nyní něco málo k vyvolání a zpracování filmu. Film vám vyvolají v každém fotolabu, je to prostě barevný film, který se vyvolává procesem C-41; to, že byl focen z rubové strany, nehraje roli. Pokud tam ponesete film v opakovaně použitelné kazetě, tak jim jednak řekněte, že je v tom barevný film a má být zpracován procesem C-41, jednak výslovně uveďte, že kazetu budete chtít vrátit. Ono by jim to možná došlo, ale možná také ne. Takže na to nezapomínejte.
Pokud si film necháte naskenovat (což doporučuji), berte v potaz, že bude skenován z lícní strany a obrázky budou zrcadlově převrácené. Pakliže to nebude váš umělecký záměr, tak si je pak v grafickém editoru převraťte do správné podoby.
Nikdy jsem si nenechával dělat fotky přímo z redscale filmu a po pravdě řečeno nevím, zda je možné je klasickou cestou přímo z filmu udělat tak, aby převrácené nebyly. Případně se na to zeptejte.
Pokud budete film skenovat sami, pak platí totéž – buď jej dávejte do skeneru obráceně, nebo pak obrázky zrcadlově obraťte v editoru. Mimochodem: S levnými amatérskými filmovými skenery mám velmi špatnou zkušenost. Osobně si raději nechávám fotky profesionálně naskenovat za akční cenu spolu s vyvoláním filmu ve fotolabu a dokud nebudu mít peníze na skener v hodnotě nad 15 tisíc, budu tak činit i nadále.
Tolik tedy k experimentování s redscale filmem. Dobré světlo přeji!
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot