Rectify (recenze seriálu)
Osmnáctiletý Daniel Holden byl odsouzen k smrti za znásilnění a vraždu patnáctileté Hanny, ale jeho případ byl nakonec znovu otevřen. Po provedení analýzy DNA spermatu z místa činu se ukázalo, že nepatřilo Danielovi. Daniel se tak vrací na svobodu, viny však zproštěn není – případ může být znovu otevřen, o což usiluje zejména senátor Roland Foulkes, který byl žalobcem, jenž kdysi Daniela do cely smrti dostal.
Místní komunita není z návratu „ztraceného syna“ právě nadšená a někteří, zvláště bratr zavražděné dívky, přemýšlejí o pomstě. Další lidé, kteří měli se znásilněním Hanny zjevně něco společného, znervózní. Dusná atmosféra by se dala krájet.
Ani Danielova rodina není tím nejlepším podpůrným prostředím: Zvláště pokud jde o Danielova nevlastního bratra Teddyho, který věří, že Daniel skutečně vraždil. A Daniel sám celé věci nijak nenapomáhá: Netvrdí, že je nevinný, neusiluje o odhalení skutečného vraha a prožívá pocity viny. Kdysi se k vraždě a znásilnění přiznal. Ví, že to bylo pod nátlakem a je si jist, že znásilněním vinen není. Ale není si jist tím, zda vraždil či nikoli. Nepamatuje si to. Je jisté, že v tragické souhře událostí, jež skončily vraždou, hrál svou roli. Není však jasné, jakou.
Stojí při něm především jeho sestra Amantha a právník Jon Stern, kteří svým neúnavným úsilím dosáhli znovuotevření případu; dále pak jeho matka Janet a také Tawney, mladá žena jeho nevlastního bratra.
Ústředním motivem seriálu je mapování následků dlouhodobého věznění na Danielovu duši. První série nás provádí hrdinovým životem na svobodě doslova den po dni, z nichž každý jakoby trval celý rok. Z Danielovy perspektivy tomu tak skutečně je. Je pro něj nesmírně těžké vyrovnat se s obrovským množstvím podnětů a mezilidských interakcí poté, co si dokonale uvykl na specifické plynutí času v „krabici bez oken“, v níž strávil polovinu svého života.
Tvůrci seriálu kontrast mezi životem v cele smrti a životem v nejisté svobodě výborně ilustrují retrospektivami, díky nimž se seznamujeme jak s bezútěšným životem odsouzenců na smrt, tak i s Danielovým sympatickým spoluvězněm Kerwinem. Seriál si všímá až neuvěřitelných detailů, jako je třeba krátkozrakost způsobená životem v prostředí, kde není možné se dívat do dálky; scénáristé si problematiku vskutku nastudovali vskutku podrobně!
Těmi nejpodstatnějšími tématy, jimiž se seriál zabývá, jsou problematika vnímání času a šok z přemíry podnětů, výslovně odkazující na Platónovo podobenství o jeskyni. Daniel skutečně opouští Platónovu jeskyni a stíny, vrhané skutečným světem na stěnu, nahradí svět takový, jaký doopravdy je. Pozoruhodné je, že těmi stíny skutečného světa pro něj v jeho jeskyni byly knihy. Daniel je sečtělý, ono se v cele smrti nic moc jiného než číst ostatně ani dělat nedá, a doslova mluví jako kniha, což působí zvláštním, místy přitažlivým, místy naopak až odpudivě nepatřičným dojmem. Současně se zde objevuje zajímavý poukaz: V Platónově podobenství se hrdina snaží vězňům v jeskyni přiblížit skutečný svět venku, svět, který se skrývá za stíny, jež oni považují za jedinou realitu, - a nedaří se mu to. Ale zde tvůrci seriálu poukazují na to, že pro obyvatele venkovního světa je stejně špatně pochopitelný svět, jak jej vnímají obyvatelé jeskyně.
Rovněž je akcentován čas ve vnějším světě, o který Daniel přišel, a nyní si musí během několika dnů zvykat na změny, na které si jeho okolí zvykalo dvacet let – na svět nových technologií a jim uzpůsobenému životnímu stylu.
Hrdinovo tápání a problém zorientovat se v dynamice běžné reality je náročné i pro jeho blízké. Jeho sestra, jež za něj tak dlouho bojovala, si přeje, aby za sebe začal bojovat sám, a je rozladěna, když zjistí, že Daniel k dalšímu boji nemá dost sil. Danielova matka trpí pocity viny za to, že za něj nebojovala dostatečně.
Daniel působí jako katalyzátor spouštějící celé kaskády dějů a zviditelňující to, co se dosud skrývalo pod povrchem. Velkou pozornost věnuje seriál hrdinově sestře. Amantha obětovala svůj život boji za svého bratra do takové míry, že si nevytvořila svůj vlastní. Ve chvíli, kdy už její nasazení není potřeba, si začíná uvědomovat, o co všechno v životě přišla a nemá srozumitelný cíl, k němuž by se mohla upnout.
Jako psychologické drama funguje seriál výborně. Každá z důležitých postav má svou minulost, své kostlivce ve skříni, své strachy a úzkosti; chování všech aktérů je pochopitelné a řádně zdůvodněné jejich osobní historií, která je postupně odhalována.
Druhou dějovou linkou, jíž seriál sleduje, je detektivní příběh o tom, jak tomu ve skutečnosti bylo s vraždou mladé Hanny. Zde hraje ústřední roli šerif Carl Daggett, jenž sice zpočátku nepochybuje o Danielově vině, ale postupně – tváří v tvář pochybnostem – se v něm probouzí policejní instinkt a rozhoduje se nalézt pravdu, ať už je jakákoli. Nezávisle na něm hledá pravdu i Danielův právník Jon, který chce svého klienta úplně očistit navzdory tomu, že Daniel o to, zdá se, nijak zvlášť nestojí.
Jak to všechno dopadne zatím, po třech sériích, nevíme: Je Daniel skutečně vrahem? Leccos tomu nasvědčuje, leccos to problematizuje. Vrátí se životy lidí, dotčené Danielovým návratem, do starých kolejí, naleznou koleje nové nebo zůstanou už navždy vykolejeny?
Podaří se Danielovi poskládat dohromady svou rozbitou duši? Vše jistě prozradí čtvrtá a poslední série, která na Sundance TV začíná 28. listopadu a na níž se velice těším.
Rectify je vynikající a kritikou velmi dobře přijatý seriál vyznačující se skvělými hereckými výkony, z nichž je samozřejmě třeba vypíchnout senzačního Adena Younga v roli Daniela, ale ostatní mu sekundují neméně dobře.
Postavy jsou velmi dobře a věrohodně napsané, tempo vyprávění je spíše pomalejší, ale rozhodně nenudí a udržuje diváka v napětí. V neposlední řadě pak seriál umožňuje divákovi lépe se zamyslet nad tím, co sám pokládá za normální, za samozřejmé. Podíváme-li se na svět Danielovýma očima, bude možná i pro nás prostý pohled z okna něčím méně samozřejmým, něčím zázračným, něčím, čeho je třeba si vážit.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nedávno jsem narazil na snahu EU prosazovat silnou regulační legislativu ohledně nožů, což mě přimělo k hlubšímu a obecnějšímu zamyšlení na téma regulací a různých druhů zbraní.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot