Důsledky zákazu různých zbraní o ohledem na různé typy vrahů
Nutno předem říci, že nejsem odpůrcem rozumných regulací nebezpečných věcí a jsem s EU v zásadě spokojen. Současně si také myslím, že není dobrý důvod opravovat něco, co není rozbité. Zvláště legislativa ohledně nošení nožů je v některých zemích, zejména ve Velké Británii (kde ovšem nijak nesouvisí s nějakým "diktátem EU"), ale i v Německu a vlastně všude možně v západní Evropě, dle mého soudu dosti ujetá.
Není tudíž divu, že se proti snaze omezit (ve jménu prevence terorismu) práva na držení nožů a nakládání s nimi vymezují zejména fanoušci zbraní.
Pokud jde o zbraně a jejich regulace, dochází zde ke značnému matení a směšování pojmů, a to jak ze strany propagátorů deregulace zbraní, tak i ze strany proponentů regulací. Proto jsem se rozhodl zanalyzovat, jak se různé druhy regulací různých druhů předmětů mohou odrazit na celkové bezpečnosti ve společnosti.
Za tímto účelem jsem se rozhodl analyzovat odděleně palné a chladné zbraně v souvislosti se třemi druhy potenciálních vrahů.
V rámci pracovní hypotézy jsem vytvořil tři následující ideální kategorie (s vědomím, že ostré hranice neexistují):
- Rapl:
- Své jednání neplánuje, koná impulsivně, v náhlém pohnutí mysli.
- Koná bez ohledu na budoucí následky, které pro něj čin bude mít.
- Úkladný vrah:
- Své jednání pečlivě plánuje.
- Koná s ohledem na budoucí následky, kterým se snaží vyhnout.
- Terorista:
- Své jednání pečlivě plánuje.
- Koná bez ohledu na budoucí následky, které pro něj čin bude mít.
Tedy, pro účely této analýzy, spadá do kategorie rapl každý, komu lidově řečeno „jebne“ a rozhodně se někoho zabít. Je úplně jedno, zda je to kvůli vyhazovu z práce, hádce s manželkou nebo kvůli náboženství. Podstatné je, že jeho rozhodnutí zabíjet není promyšlené a plánované. Takže, i když bychom jinak čin člověka, kterému přeskočí a začne zabíjet ve jménu nějaké ideologie, právně kvalifikovali jako teroristický, zde budeme do kategorie terorista řadit pouze ty osoby, které nejednaní na základě okamžité, náhlé pohnutky.
Vliv dostupnosti palných zbraní na výše uvedené kategorie vrahů:
- Rapl: Omezení dostupnosti palných zbraní velmi výrazně snižuje nebezpečnost raplů. Samozřejmě mohou svůj záměr zabíjet realizovat jinými metodami, ale palné zbraně jsou jako nástroj k zabíjení velmi efektivní, ostatně jsou za tímto účelem navrženy. Viz opakované incidenty střelby v amerických školách. Rapl, který má v držení legální palnou zbraň, ji použije (protože nehledí na následky). Pro rapla obvykle není snadné pořídit si v rámci náhlého hnutí mysli zbraň nelegální. Tedy pokud by přeskočilo třeba mně, opravdu nevím, jak bych nějaký nelegální kvér sehnal, a to se týká patrně většiny lidí.
- Úkladný vrah: Omezení dostupnosti palných zbraní nemá na nebezpečnost úkladných vrahů žádný vliv. Pakliže má úkladný vrah legálně v držení zbraň, nepoužije ji. Patrně se vyhne i možnosti shánět nějakou v podsvětí, protože by tím zvyšoval počet potenciálních svědků svého plánu. Zvolí jiný způsob, případně si najme někoho, kdo nemá problém si zbraň nelegálně obstarat. Pro případného profesionálního zabijáka patrně není pořízení nelegální zbraně problém bez ohledu na míru regulací.
- Terorista: Omezení dostupnosti palných zbraní do jisté míry může teroristovi jeho plán zkomplikovat, ale ne zásadním způsobem. Pakliže se rozhodne použít palnou zbraň, má dost času a prostředků si ji obstarat, jen tím poněkud zvyšuje riziko svého případného odhalení. To je patrně v tomto případě největším přínosem omezení snadné dostupnosti palných zbraní, totiž, že je zvýšena pravděpodobnost odhalení teroristy díky většímu počtu mezičlánků. Může ovšem také zvolit jiné účinné metody masového vraždění. Pokud legálně držené palné zbraně terorista vlastní, nemá důvod je nepoužít, protože osobní následky svého konání obvykle neřeší.
Vliv dostupnosti a regulace nošení nožů na výše uvedené kategorie vrahů:
- Rapl: Regulace týkající se nošení nožů velmi mírně snižuje nebezpečnost raplů. Jak je všeobecně známo, většina impulsivních vražd nožem se odehrává v kuchyni a tam ty nože budou vždy. Nicméně pokud s sebou nosím nůž a čirou náhodou mi přeskočí někde na ulici, můžu po něm rovnou sáhnout. Stejně tak dobře ale můžu zajít do nejbližšího obchodu s kuchyňskými potřebami a tam si nějaký koupit, protože kuchyňáky budou muset existovat vždycky. Roli může hrát zákaz čepelí navržených ke způsobení nadstandardně závažných poranění.
- Úkladný vrah: Regulace nožů nemá v případě pečlivě plánované vraždy žádný podstatný vliv. Snad v případě různých speciálních skrytých čepelí apod., ale kdo promýšlí vraždu, řešení najde.
- Terorista: Regulace běžných nožů nemá žádný vliv. Pořídit si nůž a pak s ním jít někam zabíjet, bude možné vždy. Stačí se pro něj stavit domů do kuchyně. Regulace speciálních čepelí, jejichž cílem je maximalizovat způsobené zranění, pozitivní vliv mít může. Nicméně terorista bude pro svůj záměr používat jako zbraň první volby beztak něco jiného (například automobil) a nůž bude mít spíše jako záložní variantu.
Závěr: Obecně jsem toho názoru, že jakákoli idea dotažená do důsledků se mění v hybris, stává se zvrácenou podobou původního dobrého úmyslu. Tedy pokud budeme v dobré víře všechno regulovat, dospějeme k absurditám, stejně tak, budeme-li vše deregulovat a nechávat na neviditelné ruce trhu a jiných, v současné době uctívaných, modlách.
Zdá se, že jak stárnu, čím dál víc oceňuji myšlenky zlaté střední cesty, která hledá funkční, byť nedokonalý, kompromis mezi extrémními pohledy...
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Jaroslav POLÁK
Buďme více lidmi
Dlouhou dobu jsem na blog nic nenapsal, protože na téma „koronavirus“ psalo leckde mnoho povolanějších, a jiná témata mi připadla aktuálně nepodstatná. Myslím však, že nastal čas přijít s troškou do mlýna...
Jaroslav POLÁK
Vytěžování smrti
Zemře někdo slavný, spadne letadlo, padnou vojáci v Afghánistánu... a začne to, čemu říkám mediální vytěžování smrti. A ptám se, je to opravdu nutné?
Jaroslav POLÁK
Proč po nás Bůh chce, abychom byli cudní, a co to vlastně znamená?
Včera zveřejnila Eman Ghalebová úvahu o tom, co pro ni znamená tradiční šátek a podělila se i o zkušenosti muslimských žen, které byly z pragmatických důvodů donuceny se jej vzdát. Má to širší souvislosti...
Jaroslav POLÁK
Všichni tady chcípneme
Část mladých lidí si bolestně uvědomuje, že se patrně nedožije stáří, a snaží se burcovat mocné, aby začali konat. Jsem pesimista. Dnešní děti se stáří nedožijí.
Jaroslav POLÁK
Svatodušní dopis bratrům ateistům a sestrám ateistkám
Češi nejsou ve své většině národem ateistů, ale pohanů. Nicméně i ateistů je u nás celkem dost a rád bych se s nimi, ale samozřejmě i s kýmkoli dalším, podělil o malé vyznání.
Jaroslav POLÁK
Ucho jehly: O hodnotě člověka a víře v seberealizaci
Lidé pozdního kapitalismu umírají vyčerpáním ve frontách na Everestu. Lidé pozdního kapitalismu vůbec dělají spoustu velmi podivných věcí a trpí poměrně zvláštními představami. Například vírou v seberealizaci.
Jaroslav POLÁK
Co by se měl Milion chvilek pro demokracii naučit od Lenina
Musím říci, že hnutí Milion chvilek chápu. Také je mi protivné, že nám vládne trestně stíhaný oligarcha, který nepotřebuje žádný program, jen dobře zaplacené PR oddělení. A laciná hesla.
Jaroslav POLÁK
Žízeň
Dnes jsem měl ve snu žízeň a došlo mi, mimo jiné, jak možná vznikla mýtická představa o krutém potrestání Tantala... A jaký to má vlastně metaforický přesah.
Jaroslav POLÁK
Východiska a důsledky náboženské etiky Lva Nikolajeviče Tolstého
Jak jsem v minulosti slíbil, budu zde sdílet seminární práce, které vznikly v rámci mého studia evangelické teologie na ETF UK. Zde je první z nich. ;-) Poznámky odkazují na zdroje, jiné důležité informace neobsahují.
Jaroslav POLÁK
Objevování Marrákeše - (foto)reportáž z výletu
V září 2018 jsem prokrastinoval u vyhledávače levných letenek. A vida: Bratislava-Marrákeš, leden, zpáteční, cca 1500Kč, úterý až sobota. Nikdy jsem nebyl ta daleko. Začíná mě to zajímat...
Jaroslav POLÁK
Když dva dělají totéž, je to totéž
Afghánec ve Vídni osahával během silvestrovské noci ženy, včetně Švýcarky, která si to ale nenechala líbit a zlomila mu nos. Celý incident vzbudil i u nás vlnu spravedlivého rozhořčení vůči agresorovi a sympatií vůči té ženě.
Jaroslav POLÁK
Kdo je můj bližní?
Jak rozumět podobenství o milosrdném Samaritánovi? Co vlastně znamená v biblickém smyslu "milovat" a co "bližní"? Je cizinec našinec?
Jaroslav POLÁK
O milosrdném muslimovi
V návaznosti na milou a povzbuzující Parabibli Alexandra Fleka, která odvážně zasahuje Ježíšův příběh a myšlenky do našich současných českých reálií a umožňuje tak podívat se na staré texty z nové perspektivy, přidávám...
Jaroslav POLÁK
Pánbůh je tady prostě pro všechny stejně
Na Facebooku Alexandr Flek již několik let zveřejňuje parafráze, tj do moderních pojmů a reálií zasazených přetlumočení, důležitých biblických míst v rámci projektu ParaBible. Nechal jsem se inspirovat a napsal jsem...
Jaroslav POLÁK
Etické závazky superhrdinů… a potažmo i nás samých
Herec a popularizátor filosofie Oliver Thorn si v jednom z videí na Philosophy Tube klade sugestivní otázku Who should Superman save? Neumírá v příbězích u Supermanovi až příliš mnoho lidí zbytečně v důsledku jeho nečinnosti?
předchozí | 1 2 3 4 5 6 7 ... | další |
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot