Jaroslav POLÁK

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)
  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Jaroslav POLÁK

Computer Chess – pozvání do subžánru numblecore

Mám rád podivné a bláznivé filmy, zvláště pokud jsou inteligentní a rafinované. Snímek Computer Chess (2013) k nim bezesporu patří jak svým námětem, tak zpracováním.

17.1.2017 v 18:37 | Karma: 13,75 | Přečteno: 513x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Sorry, děcka, ale pro vás ten sen není… (zamyšlení nad filmem Rich Hill)

Dokumentární film Rich Hill, mapující život tří dospívajících kluků z ukázkového Zapadákova na americkém Středozápadě, klade závažnou otázku: Má dnes ještě smysl mluvit o „americkém snu“?

16.1.2017 v 19:24 | Karma: 19,15 | Přečteno: 1090x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Jack Irish aneb Drsná škola po australsku

Australská televizní tvorba u nás není příliš známa a je to škoda, protože Australané se svými americkými kolegy rozhodně nenechávají zahanbit. Krimiseriál Jack Irish (2016) je toho pěkným příkladem.

7.12.2016 v 17:00 | Karma: 14,70 | Přečteno: 434x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Rectify (recenze seriálu)

Jaké by bylo strávit 19 let v cele smrti a vrátit se na svobodu? Jak taková zkušenost člověka poznamená? Co to udělá s lidskou duší? To jsou otázky, na které se snaží odpovědět strhující seriál Rectify z produkce Sundance TV.

22.11.2016 v 17:00 | Karma: 16,03 | Přečteno: 298x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Life Itself (Život Rogera Eberta)

Roger Ebert (1942-2013) byl nejen jediným filmovým kritikem v historii, který se stal laureátem Pulitzerovy ceny, ale i člověkem, jehož životní příběh je v pravém slova smyslu inspirující.

13.11.2016 v 16:54 | Karma: 9,72 | Přečteno: 245x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Kumiko, the Treasure Hunter (recenze a analýza filmu)

Kumiko, the Treasure Hunter (2014), film až nesnesitelně krásný a bolavý současně, nabízí sugestivní a neotřelý vhled do světa duševní nemoci. Současně je to snímek, který normální člověk bez příslušného klíče nemusí pochopit.

10.11.2016 v 18:00 | Karma: 14,67 | Přečteno: 319x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Seriál The Code – pozvánka do kyberpunkové současnosti

Někdejší sci-fi se stala realitou. Nebo lépe: Realita překonala někdejší sci-fi. Prohlášení tohoto druhu v minulosti již zazněla několikrát, ale pro žádné období moderních dějin to neplatí v takové míře, jako pro naši současnost.

30.10.2016 v 17:26 | Karma: 9,11 | Přečteno: 388x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Pro titulkáře: „Delusion“ je „blud“

Když už jsem zde v předchozím článku upozornil na problém s překladem anglického slova „evangelical“, rád bych překladatelům, zvláště pak amatérským překladatelům filmových a seriálových titulků, sdělil něco podstatného:

17.11.2015 v 20:00 | Karma: 13,83 | Přečteno: 583x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Jak správně překládat slovo „evangelical“ – trocha terminologie (nejen) pro překladatele

Stále znovu se v různých překladech, a to i v knihách vydaných renomovanými nakladateli, setkávám s překladem anglického „evangelical“ jako „evangelík“. Rád bych upozornil na fakt, že takový překlad je v mnoha případech chybný.

17.11.2015 v 10:00 | Karma: 21,12 | Přečteno: 1179x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Oculus (recenze filmu)

Jak už jsem uvedl v různých souvislostech několikrát, horor pro mě není synonymem pro krvák, takže pod tento pojem odmítám zařadit všechny ty "masakry motorovou pilou" a další tzv. slashery. Stejně tak odmítám nazývat hororem psychothrillery. Horor prostě musí obsahovat nadpřirozenou hrůzu jako nezbytnou esenci. Tečka. Oculus, americký film z roku 2013, je horor.

11.6.2014 v 11:34 | Karma: 10,40 | Přečteno: 527x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Bible (recenze seriálu)

Na základě poměrně příznivých ohlasů jsem se rozhodl shlédnout desetidílný americko-britský seriál "Bible"; musím, říci, že ve mně vyvolal poněkud rozporuplné pocity, nicméně rozhodně stojí za zmínku.

10.6.2014 v 13:35 | Karma: 10,29 | Přečteno: 760x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Johanna Zbořilová: ...nakonec bude spasen i ďábel (recenze)

Nenápadnou knížku mně zcela neznámé evangelické farářky jsem objevil náhodou a koupil si ji kvůli názvu, neboť jsem očekával, že by mě mohla oslovit. Očekával jsem správně.

29.5.2014 v 14:53 | Karma: 18,05 | Přečteno: 934x | Společnost

Jaroslav POLÁK

duben v pešti – představení skupiny, která mě zaujala

Když jsem nedávno se smutkem zaregistroval, že zemřel Filip Topol, nevěděl jsem ještě o kapele, která mne svou tvorbou zaujala neméně, jako kdysi Psí Vojáci, a rád bych se o své první dojmy podělil, protože litoměřická skupina duben v pešti rozhodně stojí za pozornost.

2.8.2013 v 10:30 | Karma: 8,81 | Přečteno: 394x | Kultura

Jaroslav POLÁK

The Rapture (recenze filmu)

Film The Rapture (1991), jehož název v české distribuci zní Extáze, je impozantní snímek kladoucí závažné otázky evangelikálnímu křesťanství a jeho víře v blízký příchod posledního soudu.

17.6.2013 v 10:01 | Karma: 7,73 | Přečteno: 273x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Pulgasari (recenze severokorejského filmu)

Vzhledem k aktuálnímu dění kolem KLDR jsem se rozhodl napravit jeden z kulturních restů a shlédnout severokorejský fantasy film Pulgasari z roku 1985. Rozhodl jsem se správně – bylo to velmi poučné.

15.4.2013 v 14:15 | Karma: 16,51 | Přečteno: 1131x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Robin Dunbar: Příběh rodu Homo (recenze)

Co je pro lidské bádání větší výzvou, porozumění zákonitostem vesmíru, nebo porozumění tomu, co nás vlastně činí lidmi? Obojí je patrně stejně závažné a obojí mne nesmírně fascinuje. Kniha, o níž budu psát, se týká druhé z výše uvedených velkých otázek a když jsem ji uviděl za výlohou knihkupectví, neváhal jsem a po zběžném prolistování jsem ji zakoupil.

27.3.2013 v 10:42 | Karma: 12,63 | Přečteno: 922x | Diskuse| Věda

Jaroslav POLÁK

Stephen Webb: Kde tedy všichni jsou? (recenze)

Jsme ve vesmíru (či přinejmenším v naší Galaxii) coby inteligentní druh sami? Taková otázka není důležitá pouze z vědeckého hlediska, je to otázka hlubokého filosofického významu. Anglický fyzik Stephen Webb se ve své knize zabývá takzvaným Fermiho paradoxem, jenž by se dal nejvýstižněji vyjádřit otázkou, která tvoří název knihy.

20.3.2013 v 11:16 | Karma: 16,79 | Přečteno: 1297x | Diskuse| Věda

Jaroslav POLÁK

Tres días (recenze filmu)

Mám rád dobré filmy s katastrofickou tematikou, problém je, že dobrých filmů s katastrofickou tematikou je jako šafránu. Tak jsem kupříkladu napjatě očekával snímek Melancholia svého oblíbeného režiséra Larse von Triera - a byl jsem následně příšerně zklamán jeho fyzikální imbecilitou, dějovou nevěrohodností, Trierovým vykrádáním sama sebe a líbivým estétstvím dotaženým za hranu kýče. Nu, a pak jsem naopak čistě náhodou narazil na film s podobným námětem, který mne zcela uchvátil!

15.2.2013 v 19:18 | Karma: 8,45 | Přečteno: 394x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Frater V∴D∴ (Ralph Tegtmeier):Praktická sigilická magie

Koncem roku 2010 spatřilo světlo světa dlouho očekávané české vydání “malé velké knihy“ Ralpha Tegtmeiera "Praktická sigilická magie". Často se stává, že hodně očekávaný počin tato očekávání posléze zklame – toto však naštěstí rozhodně není ten případ.

30.1.2013 v 10:54 | Karma: 10,47 | Přečteno: 648x | Diskuse| Kultura

Jaroslav POLÁK

Ať vejde ten pravý / Lat den rätte komma in (recenze filmu)

Řekne-li se "romantický film o upírech", člověku jako já coby asociace okamžitě naskočí slovo "kýč". Nicméně chválu na švédský horor Låt den rätte komma in, který natočil Tomas Alfredson v roce 2008, jsem již dlouho slýchal z velmi důvěryhodných zdrojů, takže jsem snímek shlédl - a neprohloupil jsem!

10.1.2013 v 12:16 | Karma: 11,30 | Přečteno: 808x | Diskuse| Kultura