Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

mirekdockal

8. 6. 2012 14:36
k neosobnosti a individuální kontinuitě

Když mluvím o své osobnosti, mám vždy na mysli dvě různé věci. Jedna je její obsah, otázku na něj můžu vyjádřit jako "chápu, že tu teď musel být někdo s takovým obsahem vědomí a takovými vlastnostmi jako já, ale proč jsem to zrovna já?", nebo woodyallenovsky "proč nejsem někdo jiný?" Druhá věc je pak moje prožívání (to, za jádro čehož ty považuješ vnímání bolesti). Pokud přijdu o vzpomínky a promění se i mé psychické vlastnosti, budu to v tomto smyslu pořád "já" a netvrdil bych, že byla přerušena moje individuální kontinuita. Záleží nám asi na obojím, ale na kontinuitě prožívání zásadněji. Samozřejmě, že v tomto smyslu můžeme být všichni jedním prožívajícím - je to asi nejschůdnější řešení paradoxů kolem identity. Jediný rozdíl oproti čiré neosobnosti je asi v tom, že tento popis s kontinuitou vyžaduje postupnost přechodu toho "prázdného" prožívání - napřed v jednom člověku a pak v druhém, i když se to po průchodu všemi může slít. Ale ten slitek bude mnohoosobností, ne neosobností.

0 0
možnosti

Kojot

8. 6. 2012 15:07
Re: k neosobnosti a individuální kontinuitě

Díky za komentář. Ano, je to velmi zapeklité. Mám mimochodem rozečtenou i tu Bělohradovu dizertaci o identitě, taky zajímavé, ale můj favorit je Greg Egan, jehož knihy jsou v této oblasti dle mého názoru klíčové, i když se jedná o beletrii.

0 0
možnosti
  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články