Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

Je vlastně trochu znepokojující, je-li člověku děkováno za odvahu pod článkem nikterak objevným způsobem objasňujícím biblické podobenství...

1 0
možnosti
JS

Myslím, že jste ve svém článku Ježíšovo podobenství vysvětlil velice názorně. Člověk si musí sám sebe představit na místě toho zmláceného. Když budu bezmocně ležet někde v příkopu u cesty, mou jedinou nadějí bude, když kolem mne půjde někdo (kdokoli), kdo mne bude považovat za bližního a nezištně mi pomůže. Byl bych hlupák, kdybych si svého zachránce vybíral podle nějakých jiných kritérií.

Trošku problematičtěji vidím Váš předchozí článek. Je v něm poněkud prvoplánová objahoba islámu, a to ve smyslu – i muslimové mohou být hodní. To je samozřejmě pravda. Jenže pravověrný muslim se musí řídit například tímto zákonem z Koránu (5-51): "Vy, kteří věříte! Neberte si židy a křesťany jako přátele, neboť oni jsou si přáteli jedni druhým. Kdokoliv z vás se s nimi přátelí, ten stane se jedním z nich a Bůh věru nepovede lid nespravedlivý." To znamená, že muslim, který chce být opravdu nestranným bližním, musí zapřít jeden z principů své víry, a to určitě není jednoduché. Paradoxně totiž muslim, který se rozhodne následovat smysl biblického Ježíšova podobenství, přestává být muslimem a stává se tím, před kým ho Allah varuje. Tohle dilema muslimům rozhodně nezávidím.

1 1
možnosti
Foto

No, zaprvé to nebyla obhajoba islámu ale provokace. Stejně jako původní Ježíšovo podobenství.

Za druhé: Z pokynu, že si muslim nemá brát za přátele židy a křesťany vůbec neplyne, že jim nemá pomáhat v nouzi. Muslim má pomáhat v nouzi i psům (v jednom hadíthu se o tom píše), když na to přijde.

Za třetí: ani jeden z nás není zběhlý v islámské teologii, že ne? Já tedy ne. Zato jsem trochu zběhlý v té křesťanské a vím, jak to na mě působí, když si někdo vybere nějaký verš z Bible a mlátí mě s ním po hlavě, aniž by tu Bibli vůbec četl.

Za čtvrté: Přátelský mezináboženský dialog mezi křesťany, muslimy a židy existuje. Takže muslimové, navíc vzdělaní ve své víře, kteří se ho účastní, buď popírají svoji víru, nebo existuje vstřícenější exegese Koránu, než je ta vaše.

Za páté: Koopreace muslimů s křesťany či židy v různých zemích světa existuje i na úrovni prostých věřících, i když uznávám, že by to mohlo být v tomto směru mnohem, mnohem lepší. Například i v Pákistánu: https://www.bbc.com/news/av/world-asia-36498867/the-muslims-building-a-christian-church-in-pakistan

A konečně za šesté: Představa, že každý muslim je svou vírou posedlý a snaží se doslovně dodržovat Korán, je podobně absurdní, jako v případě křesťanů a Bible či židů a Tóry. Ostatně - neměli by židé kamenovat čarodějnice, cizoložnice, homosexuály a tak? Mají to v Zákoně a nelze v jejich případě argumentovat tím Novým.

Jak jsem už napsal v diskusi pod předchozím článkem: Svět je složitej. Lidé jsou složití. Nedělejme ze světa a z lidí karikatury...

1 0
možnosti
MK

Víte co je Váš problém? Že si převádíte slova tak, aby vyhovovaly dnešní době. Evangelia jsou však nadčasová. Nebo si snad myslíte, že Bůh se přizpůsobuje módě a atraktivnosti doby?

V podobenství o Milosrdném Samaritánovi ani tak nešlo o to, že můj bližní je kdokoliv, ale Ježíš říkal farizeům a vlastně všem židům, nedívejte se na svou víru, ale pomožte i těm, kteří Vaší pomoc potřebují. Neříká, pomožte a pomáhejte. Říká udělejte co je v danou chvíli potřeba. Prostě to v danou chvíli je tam. Zároveň je však toto podobenství směřováno i k těm, kterým bylo pomoženo. Chovej se stejně jako ti co ti pomohli a když budou potřebovat pomoc, tak se jim jí poskytni.

Víte, Bůh očekává vděčnost, ale nabádá lidí, aby sami nic nečekali. Vděčným je připraveno Nebe, nevděčným Peklo. Proto křesťan by neměl vědět co dělá jeho pravice, protože Bůh řekl. Já budu soudit, má je odplata.

Myslíte si, že Bůh, pokud v něj věříte je poplatný době, lidem a jejich filozofii? Lidé, kteří si myslí, že slova Boha se mohou měnit podle vývoje společnosti a vědeckého poznání klamou sebe sama. Protože Bůh stojí nad vědou, ta totiž nedělá nic jiného než že objevuje zákony, které jsou dané. Dělá z muslima mého bližního, když pomůže člověku v nouzi? Ne nedělá. Protože muslim mě nikdy nepřijme jako rovnocenného ve vztahu ke svému Alláhovi, pokud se nestanu muslimem. Zatímco křesťanská nauka bere jako rovnocenné lidí všechny bez ohledu na náboženství. Není náhodou, že to bylo křesťanství a hlavně katolická církev, která bojovala proti rasové diskriminaci, proto, že Písmo brala jako celek, zatímco Vaše církev s otroctvím problémy neměla, protože otroctví je přeci v Písmu, protože z Písma jste si vybrali jen co se Vám hodí.

1 1
možnosti
MK

I rasovou diskriminaci v USA zrušil katolík Kennedy, zatímco protestant Nixon měl problém obejmout černošku.

A jako poslední. Vím, že jste o tom nepsal. Spousta "moderních" katolíků dnes zatracuje pana profesora Piťhu za jeho projev ohledně Instanbulské smlouvy a velebí Halíka a papeže Františka. Problém je v tom, že papež František před genderovou totalitou také varoval http://denikreferendum.cz/clanek/26451-papez-frantisek-a-gender

https://echo24.cz/a/wy6BG/teorie-genderu-je-jako-jaderna-hrozba-mini-papez-frantisek

https://zpravy.idnes.cz/papez-frantisek-francouzske-ucebnice-teorie-genderu-pca-/zahranicni.aspx?c=A161003_105307_zahranicni_kha

0 0
možnosti
VM

Ano, problém je v některých současných výkladech původních textů. Ale hlavní problém vidím v samotných náboženstvích.

Vycházím-li z principu, že je jen jedniný Bůh, pak je minimálně podivné, že vyznavači jednoho náboženství neuznávají principy vyznávání jiných náboženství a pouze to své považují za správné. A nejen že z pohledu svého náboženství nepovažují vyznavače jiných náboženství za své bližní, někteří je dokonce považují za své nepřátele.

1 0
možnosti
Foto

Souhlasím. A pokud se objeví v oné církvi někdo, kdo se začne chovat tak, jak by dle Kristových slov měl, je považován za zrádce národa, mefistofela, odpadlíka, heretika etc. A když se nejvyšší představitel stejné církve vysloví de facto proti Jeho slovům, je veleben i těmi, kteří s předmětnou církví nemají nic společného.

Jde o naši zem a netřeba asi jmenovat.

1 0
možnosti
Foto

Aby byl někdo bližní, musí být vztah s ním reciproční. Taková sounáležitost ovšem vyžaduje čas.

Kristus de facto nabádá, udělat si postupně bližního z každého, koho člověk potká, resp. udělat onen první krok, aby se každý náhodný kolemjdoucí nakonec bližním stal (cituji: ""Neptej se, kdo je tvůj bližní, ale buď bližním všem, kdo to potřebují."). Dotyčný náhodný kolemjdoucí však může z různých důvodů.zareagovat zcela jinak, než by odpovídalo obecným představám o bližním. Pak se pochopitelně bližním nemůže stát.

3 0
možnosti
Foto

No, ale ona tam nikde není uvedeno, co se očekává od člověka, kterému je pomoženo, ani tam nejsou uvedeny žádné podmínky atd. Nicméně jinde se Ježíš skutečně občas pozastaví nad nevděčností (deset malomocných). Na druhou stranu jinde jasně zdůrazňuje, že kdo dělá něco pro druhé s očekáváním, že z toho bude něco mít, má již svou odměnu na tomto světě. V zásadě lze říci, že programem je nezištnost, nepočítání s odměnou. Ta je jakýsi bonus.

1 0
možnosti
  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články