Lewis-Williams: Mysl v jeskyni a Uvnitř neolitické mysli (recenze)
Knihy mapují projevy lidského vědomí v paleolitu a v neolitu se zvláštním zřetelem na paleolitické jeskynní umění a neolitické sakrální stavby, přičemž autor zaujímá jasně vyhraněný a srozumitelný postoj, který nemusí být každému po chuti, ale jenž byl pro mě osobně velmi osvěžující – je materialista a neskrývá své ovlivnění marxismem, jenž však, jak uvidíme dále, nepřejímá jako dogma, nýbrž jej filosoficky hodnotným způsobem aktualizuje.
Leitmotivem obou knih je názor, že lidské vědomí se – oproti vědomí zvířecímu, ale také například oproti vědomí člověka neandrtálského – vyznačuje schopností imaginace, tedy schopností představit si věci a děje, které reálně neexistují. Jedním z důsledků této schopnosti jsou sny, které si dokážeme zapamatovat, hovořit o nich a přikládat jim význam (i když podle autora knihy ve skutečnosti žádný význam nemají a jsou jen vedlejším projevem procesů v mozku, s čímž by se podle mě ovšem dalo úspěšně polemizovat). Dalším důsledkem jsou excitované stavy autistického spektra vědomí – halucinace a vize; ty jsou jakousi paralelou k běžnějším hypnagogickým stavům (stavy při usínání a probouzení) a snům. Lewis-Williams vychází z poznatků experimentální neurovědy a rozlišuje tři stádia změněného stavu vědomí: Nejprve se objevují entoptické fenomény v podobě různých čar a křivek, jimž následně mozek začne přikládat význam a nastupuje stádium interpretační, v němž jsou tyto objekty zjednodušeně řečeno "dokreslovány". Třetí fáze, k níž často vede prožitek průchodu tunelem či vírem, se pak vyznačuje komplexními halucinacemi. Autor pokládá tento průběh za všeobecně lidský a dokládá to množstvím materiálu (jak z oblasti laboratorních psychologických experimentů, tak i antropology zaznamenanými výpověďmi šamanů z různých částí světa), současně však zdůrazňuje, že konkrétní významy entoptických jevů jakož i podoba halucinací jsou kulturně a společensky podmíněné. Za další všeobecně lidský fenomén pokládá rozdělení světa na podsvětí, lidský svět a nebesa propojené osou světa.
Právě zde, tedy v biologicky podmíněných změněných stavech vědomí a ve schopnosti jejich sdílení, vidí zrod všech náboženství i počátek sociální diverzifikace. Hovoří o dvou smlouvách: Smlouvě s vědomím a společenské smlouvě, které utvářejí to, co známe jako lidskou společnost ve všech jejích proměnách.
Pravěcí lidé podle něj nekreslili na zdi jeskyní výjevy ze skutečného života, nekreslili skutečná zvířata, nýbrž své vize, k nimž bylo ve smyslově deprivačním prostředí jeskyně logicky blízko. Stěny jeskyně byly pro pravěkého člověka "pružné", byly membránou oddělující běžný svět od světa duchů. Totéž platilo i později u raně neolitických staveb, ať už jimi byly domy v Çatal Hüyüku či starobylé mohylové hrobky na západě Evropy – kde si lidé vytvořili "jeskyně", jež lépe odpovídaly pokročilejšímu pojetí kosmologických přestav.
Sám počátek neolitu, tedy vznik zemědělství a chovu dobytka, autor nepřipisuje potřebě čistě praktické, tedy snaze o lepší přísun potravy (které bylo pro lovce a sběrače k dispozici hodně), nýbrž duchovní, což je velmi zajímavé hledisko: Tvrdí, a je schopen to doložit, že pěstování obilí předcházely stavby složitých blízkovýchodních rituálních komplexů, které vedly k postupnému přechodu od sběračství k zemědělství proto, že po dlouhou dobu na stejném místě pracovalo velké množství lidí, kteří tak museli změnit strategii obstarávání potravy. Zkrocení původně divokých zvířat bylo zase zpočátku prestižní záležitostí náboženských specialistů či, v obecném pojetí toho slova, šamanů, kteří vlastnictvím ochočené lovné zvěře viditelně demonstrovali svou moc. I toto dokládá četnými antropologickými paralelami.
Z filosofického hlediska tak v tomto případě obrací Marxovu koncepci základny a nadstavby, tuto nadstavbu však nepokládá za produkt nějakého idealisticky pojatého ducha, ale jako důsledek společného neurologického invariantu společného všem lidem, jenž je formován tou kterou společností do konečné podoby.
Toto stručné shrnutí autorova přístupu však ani v nejmenším neilustruje bohatost obou knih. Lewis-Williams všechna svá tvrzení dokládá obrovským množstvím archeologického i antropologického materiálu, jehož je, zvláště v druhé knize, tolik, že se četba stává místy pro svou detailní popisnost poněkud únavnou. Nelze také opomenout skutečnost, že autor vede diskusi s ostatními teoriemi a seznamuje čtenáře i s dějinami bádání a interpretací v daném oboru, s nimiž pak polemizuje nebo na ně navazuje.
V závěru druhé knihy pak osvícensky označuje současnou vědu za novou smlouvu s vědomím, která člověku nabízí objektivnější a pravdivější koncepci světa, než náboženství.
Co bych mohl knihám vytknout? Domnívám se, že zdaleka ne všechny prožitky kontaktu s "duchovním světem" lze vměstnat do autorem vytyčeného schématu – snad i proto je také opomíjí. Dalo by se i polemizovat s názorem, že se v případě nadpřirozena jedná pouze o jakýsi vedlejší efekt lidské schopnosti imaginace, o jev, který lze nahradit objektivním vědeckým poznáním. Lewis-Williams si to částečně uvědomuje a dává najevo, že prožitky jednoty s kosmem či umělecké uchvácení přeci jen mohou život nějak obohatit nebo alespoň zpříjemnit...
Další má výtka se týká pro mne dostatečně neuspokojivé interpretace vědomí u neandrtálců. Autor de facto rozlišuje pouze vědomí lidské a vědomí zvířecí, já bych si dovolil uvažovat o mnoha dalších nuancích.
Přes tyto výhrady mne obě knihy velice obohatily a vím, že se k nim budu v budoucnu ještě vracet. Pokládám je za užitečné pro každého, kdo chce porozumět tajemnému světu lidské mysli a jejím projevům, jakož i těm, kdo se chtějí poučit o počátcích lidské kultury.
LEWIS-WILLIAMS, D. Mysl v jeskyni: vědomí a původ umění. Praha: Academia, 2007. 402 s.
LEWIS-WILLIAMS, D., PEARCE,D. Uvnitř neolitické mysli vědomí, vesmír a říše bohů. Praha: Academia, 2008. 398 s.
Knihy mapují projevy lidského vědomí v paleolitu a v neolitu se zvláštním zřetelem na paleolitické jeskynní umění a neolitické sakrální stavby, přičemž autor zaujímá jasně vyhraněný a srozumitelný postoj, který nemusí být každému po chuti, ale jenž byl pro mě osobně velmi osvěžující – je materialista a neskrývá své ovlivnění marxismem, který však, jak uvidíme dále, nepřejímá jako dogma, nýbrž jej filosoficky hodnotným způsobem aktualizuje.
Leitmotivem obou knih je názor, že lidské vědomí se – oproti vědomí zvířecímu, ale také například oproti vědomí člověka neandrtálského – vyznačuje schopností imaginace, tedy schopností představit si věci a děje, které reálně neexistují. Jedním z důsledků této schopnosti jsou sny, které si dokážeme zapamatovat, hovořit o nich a přikládat jim význam (i když podle autora knihy ve skutečnosti žádný význam nemají a jsou jen vedlejším projevem procesů v mozku, s čímž by se podle mě ovšem dalo alespoň u některých typů snů úspěšně polemizovat). Dalším důsledkem jsou excitované stavy autistického spektra vědomí – halucinace a vize; ty jsou jakousi paralelou k běžnějším hypnagogickým stavům (stavy při usínání a probouzení) a snům. Lewis-Williams vychází z poznatků experimentální neurovědy a rozlišuje tři stádia změněného stavu vědomí: Nejprve se objevují tzv. entoptické fenomény v podobě různých čar a křivek, jimž následně mozek začne přikládat význam a nastupuje stádium interpretační, v němž jsou tyto objekty zjednodušeně řečeno "dokreslovány". Třetí fáze, k níž často vede prožitek průchodu tunelem či vírem, se pak vyznačuje komplexními halucinacemi. Autor pokládá tento průběh za všeobecně lidský a dokládá to množstvím materiálu (jak z oblasti laboratorních psychologických experimentů, tak i antropology zaznamenanými výpověďmi šamanů z různých částí světa), současně však zdůrazňuje, že konkrétní významy entoptických jevů jakož i podoba halucinací jsou kulturně a společensky podmíněné. Za další všeobecně lidský fenomén pokládá rozdělení světa na podsvětí, lidský svět a nebesa propojené osou světa.
Právě zde, tedy v biologicky podmíněných změněných stavech vědomí a ve schopnosti jejich sdílení, vidí zrod všech náboženství i počátek sociální diverzifikace. Hovoří o dvou smlouvách: Smlouvě s vědomím a společenské smlouvě, které utvářejí to, co známe jako lidskou společnost ve všech jejích proměnách.
Pravěcí lidé podle něj nekreslili na zdi jeskyní výjevy ze skutečného života, nekreslili skutečná zvířata, nýbrž své vize, k nimž bylo ve smyslově deprivačním prostředí jeskyně logicky blízko. Stěny jeskyně byly pro pravěkého člověka "pružné", byly membránou oddělující běžný svět od světa duchů. Totéž platilo i později u raně neolitických staveb, ať už jimi byly domy v Çatal Hüyüku či starobylé mohylové hrobky na západě Evropy – kde si lidé vytvořili "jeskyně", jež lépe odpovídaly pokročilejšímu pojetí kosmologických přestav.
Sám počátek neolitu, tedy vznik zemědělství a chovu dobytka, autor nepřipisuje potřebě čistě praktické, tedy snaze o lepší přísun potravy (které bylo pro lovce a sběrače k dispozici relativně hodně), nýbrž duchovní, což je velmi zajímavé hledisko: Tvrdí, a je schopen to doložit, že pěstování obilí předcházely stavby složitých blízkovýchodních rituálních komplexů, které vedly k postupnému přechodu od sběračství k zemědělství proto, že po dlouhou dobu na stejném místě pracovalo velké množství lidí, kteří tak museli změnit strategii obstarávání potravy. Zkrocení původně divokých zvířat bylo zase zpočátku prestižní záležitostí náboženských specialistů či, v obecném pojetí toho slova, šamanů, kteří vlastnictvím ochočené lovné zvěře viditelně demonstrovali svou moc. I toto dokládá četnými antropologickými paralelami.
Z filosofického hlediska tak v tomto případě obrací Marxovu koncepci základny a nadstavby, tuto nadstavbu však nepokládá za produkt nějakého idealisticky pojatého ducha, ale jako důsledek společného neurologického invariantu společného všem lidem, jenž je formován tou kterou společností do konečné podoby.
Toto stručné shrnutí autorova přístupu však ani v nejmenším neilustruje bohatost obou knih. Lewis-Williams všechna svá tvrzení dokládá obrovským množstvím archeologického i antropologického materiálu, jehož je, zvláště v druhé knize, tolik, že se četba stává místy pro svou detailní popisnost poněkud únavnou. Nelze také opomenout skutečnost, že autor vede diskusi s ostatními teoriemi a seznamuje čtenáře i s dějinami bádání a interpretací v daném oboru, s nimiž pak polemizuje nebo na ně navazuje.
V závěru druhé knihy pak osvícensky označuje současnou vědu za "novou smlouvu s vědomím", která člověku nabízí objektivnější a pravdivější koncepci světa, než náboženství.
Co bych mohl knihám vytknout? Domnívám se, že zdaleka ne všechny prožitky kontaktu s "duchovním světem" lze smysluplným způsobem vměstnat do autorem vytyčeného schématu. Je nicméně přirozené, že žádná teorie v této oblasti nedokáže uspokojivě objasnit vše. Dalo by se též polemizovat s názorem, že v případě duchovní zkušenosti se jedná pouze o jakýsi vedlejší efekt lidské schopnosti imaginace, o jev, který lze nahradit objektivním vědeckým poznáním. Lewis-Williams si to částečně uvědomuje a dává najevo, že prožitky jednoty s kosmem či umělecké uchvácení přeci jen mohou život nějak obohatit nebo alespoň zpříjemnit.
Další má výtka, myslím, že závažnější, se týká pro mne dostatečně neuspokojivé interpretace vědomí u neandrtálců (o jiných druzích rodu Homo ani nemluvě). Autor de facto rozlišuje pouze vědomí lidské a vědomí zvířecí, já bych si dovolil uvažovat o mnoha dalších nuancích.
Přes tyto výhrady mne obě knihy velice obohatily a vím, že se k nim budu v budoucnu ještě vracet. Pokládám je za užitečné pro každého, kdo chce porozumět tajemnému světu lidské mysli a jejím projevům, jakož i těm, kdo se chtějí poučit o počátcích lidské kultury.
LEWIS-WILLIAMS, D. Mysl v jeskyni: vědomí a původ umění. Praha: Academia, 2007. 402 s.
LEWIS-WILLIAMS, D., PEARCE,D. Uvnitř neolitické mysli vědomí, vesmír a říše bohů. Praha: Academia, 2008. 398 s.
***
Své připomínky, polemiku, podněty a náměty adresujte prosím na autorův e-mail kojot333@gmail.com
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
U Votic se srazila tři auta, ženu záchranáři letecky transportovali do Prahy
U Votic na Benešovsku došlo k dopravní nehodě, havarovala zde tři osobní vozidla. Podle policie měl...
V Rakousku zemřel český turista, měl nehodu při jízdě na kajaku
Při sobotní nehodě na kajaku nedaleko rakouské obce Scheffau zemřel 36letý Čech, uvedla rakouská...
Čína dokončuje „neviditelný“ bombardér. Máme lepší, řekl Pentagon
Číňané oznámili představení svého „neviditelného“ (stealth) bombardéru H-20. Pentagon to ale moc...
Trpí bolestmi, rok čekají na operaci zápěstí. V Česku dlouho chyběly umělé klouby
V Česku dlouho chyběly umělé klouby do zápěstí. Pracovišť, která je dříve měnila, bylo v zemi jen...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot