Anton S. LaVey: Satanské rituály (recenze)
Satanské rituály vyšly poprvé v roce 1972 a kromě rituálů samotných nabízejí také prohloubení teoretických myšlenek laveyánského satanismu – především v Úvodu a první kapitole O rituálech. Z hlediska porozumění LaVeyově satanismu a celé této knize považuji za klíčová tyto pasáže:
“Postatou satanského rituálu a samotného satanismu je, pokud se k němu připojíme z logických důvodů a nikoli ze zoufalství, objektivně vstoupit do subjektivního stavu.” (str. 17)
“Satanista si také dokáže vymýšlet pohádky, které se mohou měřit s čímkoli, co je obsaženo v Písmu svatém, protože jeho zázemím je přímo dětský věk fikce – nesmrtelné mýty všech lidí a všech národů. A on přiznává, že jsou to pohádky. Křesťan neumí – ne, neodváží se – přiznat, že jeho dědictvím jsou pohádky, ale přitom je na nich závislý kvůli svému nábožnému živobytí. Satanista má k dispozici celou studnici neskrývané fantazie shromážděné ze všech možných kultur a ze všech věků.” (str. 32)
LaVey klade důraz na logiku, objektivitu, rozum a jasné vědomí, ale uvědomuje si také důležitost subjektivity, emocí a prožitků a – narozdíl od jiných ateistů – se odvažuje tyto potřeby naplnit monumentálními rituály. Podstatná je myšlenka, jež se objevuje již v Satanské bibli, že vstupem do rituálního prostoru satanista vědomě odkládá běžný rozum a dovoluje si po omezenou dobu rituálu věřit v ty bohy či démony, které si pro danou příležitost zvolil. Užije si to, naplní své iracionální potřeby, a následně se vrátí zpět do stavu objektivního, do světa rozumu a logiky. Tím se liší od lidí, kteří propadli víře v toho či onoho boha nebo bohy, případně víře v magii, natolik, že se jejich subjektivita smísila s objektivitou, výsledkem čehož je z pohledu laveyánského satanismu nevyhnutelně blud.
LaVey vytyčuje zřetelnou hranici mezi subjektivním a objektivním světem, hranici, která spočívá na výše zmíněném vědomém vkročení do subjektivity. Zde si dovoluji podotknout, že, navzdory této teorii, se mnoha satanistům (LaVeye nevyjímaje) nevyhnula jistá míra prolnutí těchto dvou světů, nicméně je to míra významně menší než jak je tomu v případě jiných nauk, které mají co do činění s magií (s výjimkou chaosmagie, která rovněž obsahuje mechanismy bránící propadnutí dogmatickým bludům).
Vraťme se však k Satanským rituálům. Kniha jich nabízí deset (přičemž dva z nich jsou satanský křest dospělého a dítěte). Nalezneme zde inspiraci pocházející z mnoha různých zdrojů, přičemž realita se zde volně prolíná s fikcí a autorskou licencí. Každému rituálu předchází teoretické pojednání a zde musím čtenáře této knihy důrazně upozornit, že má i těmto pojednáním přistupovat spíše jako k nástroji rozvíjejícím jeho imaginaci než jako k seriózním odborným pramenům, jimiž tyto "předmluvy" opravdu nejsou.
LaVey prostě vzal z různých zdrojů to, co se mu líbilo, zkolážoval to, doplnil vlastními nápady a vytvořil tak soubor docela působivých rituálů či sakrálních dramat. Satanské rituály tedy rozhodně nejsou hodnotným zdrojem objektivních informací o templářích, jezídech či ruských heretických sektách a slovanském pohanství. Autor navíc neuvádí, z jakých zdrojů čerpal, a coby odborná kniha by Satanské rituály jednoznačně propadly. Knihu lze tedy posuzovat pouze na základě míry její estetické hodnoty, případně její praktické hodnoty pro laveyánské satanisty.
Co se estetického hlediska týče, musím říci, že jsem byl s knihou (jíž jsem ovšem četl poprvé už v anglickém originálu) spokojen. Nalezneme zde "klasický" rituál černé mše, (údajně) templářský rituál znovuzrození do světa tělesnosti, bajkovité Zvířecí drama, v němž dochází ke komunikaci božské, lidské a zvířecí stránky člověka, půvabnou slovansky laděnou Poctu Čortovi, kontemplativní rituál založený na jezídísmu či rituály inspirované H. P. Lovecraftem. Je to samozřejmě trochu kýč, ale rituál či sakrální drama musí být "trochu kýč", aby vyvolal žádoucí účinek na psychiku.
Otázkou je, koho přesně za tyto ritály ocenit. LaVey se obvykle jen velmi vágně zmiňuje o svých zdrojích, takže často není jasné, co opsal (a odkud) a co sám dotvořil. Ze Satanské čarodějky víme, že uměl uvádět a citovat zdroje, takže si myslím, že ona vágnost je v tomto případě záměrná. Možná nechtěl oslabit působivost rituálů tím, že by uvedl odkaz na ty či ony pochybné prameny. V každém případě jeho rituály působivé jsou a mají svou nespornou estetickou hodnotu. V tom se podobají takzvanému Simonovu Necronomiconu, jenž je koláží mezopotámských mýtických textů, některých představ H. P. Lovecrafta, středověkého a novověkého hermetismu atd., a přesto má své zvláštní kouzlo a pěkně se čte.
Co se praktické realizace jednotlivých rituálů týče, domnívám se, že poněkud na překážku může být jejich náročnost – mnohé vyžadují specifická prostředí a mnoho různých rekvizit; nicméně laveyánský satanismus z podstaty věci není rigidní “grimoárová” magie a neurčuje nějaké neměnné, dogmaticky ukotvené, rituální formy a autor knihy nikde nehrozí jakýmikoli katastrofickými scénáři, jež by měly nastat v případě, že rituál nebude proveden přesně dle jeho návodu.
Satanské rituály jsou zajímavou knihou, jež určitým způsobem ovlivnila mé myšlení, i když se k satanismu nehlásím. Nyní se podívejme, jak dopadly ve svém prvním oficiálním českém vydání.
Řeknu to na rovinu – žádná sláva to není. Už první dojmy jsou značně rozpačité – obálka s kýčovitým ukřižovaným Satanem (sic!) a lebkami je poměrně odpuzující, kniha je brožovaná, vytištěná na tuctovém papíře a vůbec působí dojmem laciného paperbacku. Jenže laciná zrovna není. Nevím, jestli vydavatelé chtěli podpořit satanský dojem z knihy její nekřesťanskou cenou, ale 239Kč mi vzhledem k provedené knihy připadá jako suma dosti nemístná.
Přistupme však k důležitějšímu faktoru, jímž je překlad. I z něj jsem měl poněkud rozpačitý dojem. Tedy, aby bylo jasno, Jan Nemejovský je o několik tříd lepší překladatel než Jiří “BigBoss” Valter. Už proto, že se mu nestane několikrát na jediné stránce, že by něco přeložil ve zcela opačném smyslu než jak je tomu v originálu. Přesto jeho překlad nemohu hodnotit vyloženě kladně. Některé rituály jsou přeložené velmi slušně, u jiných to skřípe – zvláště pak tam, kde dojde na poesii. Jako ukázku krásného originálu, nepříliš hezkého, ale aspoň přesného, překladu pana Nemejovského a nepřesného i nehezkého překladu Valtrova uvedu následující verš Jamese Thomsona, jehož dlouhá báseň tvoří významnou část ritálu nazvaného Ceremonie dusné atmosféry:
Originál:
The world rolls round for ever like a mill:
It grinds out death and life and good and ill;
It has no purpose, heart or mind or will.
Překlad Jana Nemejovského:
Svět točí se po věky jako mlýn: pomele
smrt i život dobro a zlo; nemá svůj cíl,
srdce či ducha či vůli.
Překlad Jiřího Valtra:
Svět se provždy točí jako mlýn;
semílající smrt a život a dobro a zlo;
je to nesmyslné, jako srdce nebo mysl či vůle.
Je zjevné, že autor chce říci, že svět nemá srdce, mysl či vůli, nikoli že srdce, mysl a vůle jsou nesmyslné. Nemejovský to pochopil, ale dokázal krásný verš přeložit jen otrocky – opravdu si nedovedu dost dobře představit, že bych jeho překlad recitoval v rámci majestátního rituálu. Nicméně překládat poesii je obtížné, takže jsem Nemejovskému vděčen alespoň za to, že čtenáři správně zprostředkoval obsah sdělení.
Nicméně někdy se překladatel dopouští i faktických chyb, jimž by mohl snadno zabránit, kdyby používal Google či Wikipedii a zjistil si, jak se ten či onen výraz v češtině používá. Jeden příklad za všechny: Hovoříme o zednářích toho či onoho "ritu" a nikoli "rituálu".
A takových rušivých, i když nikterak závažných chyb je tam spousta. Snad nejlegračnější faux pas nalezneme na straně 146, kde se dočteme: “Perun, mocný hromovládce, jehož marťanská image dodávala bojovníkům sílu a moc…” (zdůrazněno mnou). Musím říci, že jsem si v té chvíli říkal, že pokud tu má někdo marťanskou image, je to rozhodně pan Nemejovský, nicméně je také možné, že mu to tak přeložil nějaký program a on to přehlédl (a “odpovědná” redaktorka rovněž…). Přesto jsem však neskřípal při četbě zuby tak často jako v případě Valterova překladu, nicméně čtenáři, který zvládá četbu náročnějších textů v angličtině, doporučuji spíše originál.
Jak jsem již uvedl, jsem rád, že Satanské rituály vyšly, neboť je pokládám za důležitou knihu. Jejich české vydání mohlo dopadnout mnohem lépe, kdyby mu byla věnována skutečná péče, především ze strany odpovědné redaktorky (Daniela Čermáková), a pro zájemce nabízím vlastní opravenku chyb, které jsem při četbě zaznamenal.
LAVEY, Anton, Szandor. Satanské rituály. Praha: Baronet, 2010. 240 stran.
Pokud vás problematika satanismu zajímá, přečtěte si také můj esej
Mýtus a rituál novodobého satanismu.
* * *
Své připomínky, polemiku, podněty a náměty můžete také adresovat na autorův e-mail kojot333@gmail.com
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku
Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...
Trumpova potenciální viceprezidentka zastřelila fenu. Byla nevychovaná, napsala
Guvernérka Jižní Dakoty Kristi Noemová, kterou by si exprezident a předpokládaný republikánský...
Rusko útočilo na zařízení, která zajišťují dodávky plynu do EU, řekl Zelenskyj
Sledujeme online Sobotní vzdušný útok ruských sil na energetickou infrastrukturu Ukrajiny cílil na plynárenská...
Povolení stavby do měsíce a online. Úředníci v obavách, mezi stavaři skepse
Premium Místo obíhání stavebních úřadů a shánění razítek k povolení stavby nebo rekonstrukce bude lidem...
Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot