"Vidíte, dobrozláčci, to se nám to krásně motá!"
Recepce Daniela Landy českým publikem, a mám na mysli nejen jeho uměleckou tvorbu, ale celý jeho životní zápas, je, zdá se, v současné české společnosti poznamenána neochotou, či snad nedostatkem času, k přemýšlení. A protože právě teď čas k zamyšlení mám (a jsem k němu ochoten), rád bych na toto téma, ač jsem levicový intelektuál, napsal něco jiného, než co obvykle levicoví intelektuálové o Landovi píší.¨
Samozřejmě tuto skutečnost, tedy že se Landa vzdálil současným „lidovým masám“, dokládá mimo jiné i fakt, že v jedné populární, leč z uměleckého hlediska naprosto bezvýznamné, anketě nahradil Daniela Landu v roli nacionalistického barda Tomáš Ortel, který navíc zcela přímočaře a bez jakékoli sebeironie a nadsázky (jež byly ostatně myslím přítomny už v Orlíku) naplňuje lépe než kdo jiný ideu „Bílého jezdce“. Na tom není nic překvapivého – Landa je pro současné zhysterizované „češstvo“ prostě příliš sofistikovaný a přemýšlivý a jeho aktivity v Afghánistánu a deklarované přátelství s muslimy rozhodně nejsou v souladu s černobílou ideologií mnoha Landových (bývalých?) fanoušků. Takový vývoj však nemohl autora muzikálu Krysař, díla, které se zabývá především problematikou radikalizace společnosti, nikterak překvapit – a předpokládám navíc, že Zlatý slavík je Landovi s prominutím u prdele, což je jedině dobře.
Pomiňme nyní otázku, jak to vlastně je s Landovým afghánským angažmá a jeho bojem proti militantním islamistům po boku afghánských vládních a bezpečnostních špiček, protože sám Landa je v tomto směru zatím velice vágní, pro což ovšem může mít pádné důvody. Jen podotknu (možná se pletu), že mám takový dojem, že se Daniel Landa konečně stal členem tajné společnosti, která stojí za řeč.
Podstatné je, že na rozdíl jak od jeho fanoušků na jedné straně, tak i jeho kritiků z levicových pozic na straně druhé, mne vůbec nepřekvapilo, že v tolik diskutovaném facebookovém postu zveřejnil svoji fotku, na níž stojí mezi modlícími se muslimskými přáteli. V té době jsem nevěděl o tom, že se jedná o výsledek Landovy dlouholeté spolupráce s těmito lidmi (mohlo a mělo mě to ovšem napadnout – lidé ve vysokém postavení by se asi takto nefotili s nějakým zpěvákem z Česka, pokud by ho viděli poprvé v životě), ale věděl jsem dvě podstatné věci, které hodlám znovu a znovu zdůrazňovat bez ohledu na to, že to pak z různých stran „schytám“: Daniel Landa není zlý člověk a je to hledající člověk využívající k sebevyjádření značnou míru ambivalence (což chápu - někdy realitu ani jinak uchopit nelze).
Daniel Landa není zlý člověk. Není zlý programově a není ani zapšklý, jako třeba Aleš Brichta. Landa – a u umělce to nijak nepřekvapuje – je jistě fanfarónský, má sklon k rozmáchlým gestům atd., ale zlý rozhodně není – a to bez ohledu na to, že ideově vyrůstá ze zcela jiných kořenů než třeba já (k tomu se ještě dostanu). Navíc je to velkorysý člověk – to umím docela dobře vycítit a velkorysost pokládám, spolu s odvahou a úsilím o dobro, za jednu z nejdůležitějších lidských ctností.
Daniel Landa také není primitiv. Landa rozhodně nevnímá svět dle do krajnosti zjednodušených ideologických šablon, má smysl pro „člověčinu“ a dovoluje jí, aby korigovala jeho světonázorové postoje. Co se jeho tvorby týče, je podobně záměrně ambivalentní jako třeba slovinská skupina Laibach: Nikdy není úplně jasné, co myslí vážně, co je nadsázka či dobře utajený žert. Není pro mě překvapivé, že se spřátelí s lidmi islámského vyznání, pakliže pozná, že tito konkrétní muslimové jsou dobří lidé a mají dobré záměry (aniž by popíral, že existují muslimové, jejichž záměry jsou ohavné – právě naopak). Landa, zdá se mi, k sobě prostě více, než by jiní očekávali, pouští realitu takovou, jaká je – samozřejmě i on, stejně jako já a kdokoli jiný (snad vyjma zenových mistrů), používá nějaký interpretační filtr, ale tento filtr je výrazně citlivější, strukturovanější, schopný odlišit různé odstíny, než jak je tomu u filtrů lidí, kteří jsou zcela posedlí nějakou ideologií.
Daniel Landa jde životem cestou hledání, není to člověk, který by někdy v minulosti poznal nějakou definitivní Pravdu s velkým „P“ a tu pak hlava nehlava hlásal. To neznamená, že by snad názorově lítal z rohu do rohu – Landův světonázorový vývoj je ve skutečnosti celkem konzistentní, vyrůstá z nacionálně-konzervativních a romantických kořenů, prošel si obdobím mladistvého okouzlení extrémismem (nicméně myslím, že Landa v době Orlíku byl mnohem menší „fašoun“ než lidé tvořící jeho tehdejší publikum), posléze své myšlení propojil s českou (následně pak i keltskou atd.) národní mytologií a symbolikou, různými formami novopohansky laděného mysticismu a podobně, přičemž v tomto postupném utváření a korigování postojů bral Landa zjevně ohled na skutečnost, že svět je vždy složitější než jak je prezentován různými ideologiemi – a byl vždy ochoten vykročit z vlastního konceptuálního rámce do nezmapovaného území, například když v muzikálu Krysař zkritizoval černobílé vidění etnického a třídního konfliktu (nejsem si ovšem jist, zda to jeho fanouškům došlo).
Takové cestě rozumím, protože se podobá cestě, jíž sám kráčím – kořeny mého pojetí světa jsou sice zapuštěny zcela jinde, konkrétně v Marxově a Engelsově emancipační ideji komunismu a internacionalismu (k většině pozdějších snah o realizaci těchto idejí v praxi, se ovšem stavím kriticky až velmi kriticky), ale nikdy nedaly vyrůst nějakému „jedinému pravému světonázoru“ neschopnému vnímat pozitivní přínosy jiných postojů, pakliže tyto nejsou prosazovány fanaticky. I proto jsem ke svým východiskům přibral evangelijní a kantovskou etiku a Čapkův humanismus. Upřímně řečeno si vždy raději popovídám s rozumným nefanatickým konzervativcem než s fanatickým levičákem, protože ten první mě má čím obohatit, druhý obvykle nikoli.
Věřím, že potřebujeme poctivé, přemýšlivé, druhé respektující a sebekritické nositele různých světonázorových a politických hodnot, protože žádný konkrétní postoj není sám o sobě schopen plně obsáhnout složitost sociální reality. Hranice mezi dobrem a zlem ostatně obvykle není totožná s hranicemi světonázorů, ale prochází jimi samotnými. Boj, který je třeba vést, je boj s fanatismem a intolerancí, ať již se vyskytnou kdekoli, a žádný světonázor nelze zavrhnout, pakliže nutně fanatismus a intoleranci neimplikuje, pakliže fanatismus a intolerance nejsou neoddělitelnými součástmi jeho esence (příkladem takového světonázoru je nacismus).
Problém naší (české a nejen české) současnosti však spočívá v tom, že rozumným a uvážlivým nositelům těch či oněch hodnot vskutku nepřeje. V módě jsou jednoduchá schémata, bouchání do stolu, jednoduchá řešení a v případě druhé strany pak zabarikádování ve vlastních pozicích, místy malá ochota přemýšlet o tom, kde se všechna ta nenávist v lidech bere, a hlavně neschopnost oslovit širší vrstvy společnosti. Otázka ovšem zní, zda vůbec existuje možnost oslovit zfanatizované lidi, když ani Daniel Landa nebyl schopen přesvědčit své fanoušky, že existují muslimové, jichž je třeba si vážit a s nimiž je správné spolupracovat. Jaké šance pak může vůbec mít levicový intelektuál?
Za sebe musím říci, že i když leccos vidím jinak než Landa, mám například pochybnosti o smysluplnosti jungiánského novopohanského mysticismu a jako zcela překonanou záležitost 19. století vnímám nacionalistický a válečnický romantismus, jež v Landových písních zaznívá, a nejsem zarytým fanouškem jeho hudby (něco se mi líbí, nad něčím rozpačitě krčím rameny, něco pokládám za vyložený kýč), vážím si jej a odmítám zjednodušené až primitivní hodnocení jeho osobnosti a tvorby, jaké lze najít u levicových intelektuálů.
Za svou, občas špatně čitelnou, vnitřní poctivost Daniel Landa nicméně platí nevyhnutelnou daň – společenské síly jej tlačí do vakua mezi dvěma oddělenými tábory, přičemž ani jeden z nich není ochoten Landu přijmout – a Landa naopak není, a ani nemůže být, ochoten stát se součástí jedné nebo druhé škatulky. Ve vakuu se však, jak známo, zvuk nešíří – a tak každý „tábor“ poslouchá jen sám sebe a ty, kdo jsou mimo, neposlouchá skoro nikdo.
To je ovšem pořád mnohem lepší pozice než být špatně pochopeným prorokem. Daniel Landa často zdůrazňuje kontext: kontext koncertu, kontext písně, kontext výroku atd., což je v pořádku, ale nejsem si jist, zda si plně uvědomuje, že nejen jeho kritikové nemají v dnešní uspěchané době čas uvažovat v jím předestřených, často rozsáhlých, kontextech, ale neuvažují tak ani mnozí jeho fanoušci. Obávám se, že Landa „vychoval“ nejméně jednu generaci lidí, kteří nikdy skutečně nevnímali druhý plán jeho tvorby, nikdy nechápali jeho nadsázku, jeho jinotaje, jeho osobní hledání vnitřní autenticity, lidi, kteří nyní ochotně přeběhnou k hudebně i textově zcela primitivnímu, zato však nekomplikovanému Tomáši Ortelovi poté, co se člověk, v němž viděli svého gurua, v jejich očích „naprosto zbláznil“.
Landa by si měl s pokorou uvědomit, že tvůrčí člověk nese jistou zodpovědnost – a to i za to, že nebude pochopen. Ať už to kupříkladu v éře Orlíku Landa myslel jakkoli (viz třeba jistý konflikt mezi skladbami Bílej jezdec a Faschos), musí přijmout zodpovědnost za to, že na jeho tehdejší skupině vyrostla celá řada neonacistů nejhrubšího zrna. Nutno dodat, že dal veřejně najevo, že tato část jeho života je minulostí, a myslím, že s tímto svým životním obdobím vede hudební i textový dialog v muzikálu Krysař, kde jednak poukazuje na ambivalenci dobra a zla, spravedlnosti a bezpráví, na ničivou a nevybíravou energii zradikalizované společnosti. Hlavní postava zde působí jako katalyzátor, Krysař iniciuje pozdější pogrom. Není přitom jasné, zda a nakolik bere do úvahy, že etnické a sociální násilí postihne i jeho lásku Agnes. Možná nepředpokládal, že dav bude zabíjet i ženy, nedoceňoval tragické důsledky "prolomení hráze", a nakonec mu, chce-li Agnes zachránit, nezbývá nic jiného, než zabít i ty, jež k násilí podnítil.
„Do propasti strhnu všechny s sebou...“ Jde snad o Landův vnitřní dialog na téma, zda se nakonec nebude muset obrátit i proti svým věrným? Jde o sebereflexi pokud jde o rizika spojená s působením kontroverzního umělce? Chápu, že Daniel Landa vnímá různé etapy své minulosti jako součásti běhu života, jež jej utvářely, ale řekl bych, že by se měl jednoznačněji vyjádřit k faktu, že se spolupodílel na radikalizaci lidí, z nichž někteří se následně dopouštěli brutálních rasově motivovaných útoků na jiné lidské bytosti.
Muzikál Krysař je provázen vypravěčem – Osudem a docela by mě zajímalo, zda a nakolik Landa věří v nějaké předurčení, v osudovou nevyhnutelnost životní role, kterou sehrává a kterou nemusí nutně zcela chápat. Takové přesvědčení je vlastní především řecké antice, jejímu klasickému dramatu. Osobně si myslím, že pokud jde o dva proudy tradic, jež spoluutvářely naši identitu, tedy antický a židovsko-křesťanský, je lepší v tomto směru vsadit na ten druhý, tj. na motiv osobní zodpovědnosti a svobody. Antický fatalismus má jisté chmurné a fascinující kouzlo, ale neodpovídá současnému stavu lidského ducha.
Dnes se zdá, že Landa již přestává být zjednodušeně nebo špatně chápaným prorokem extrémistů, což je z mého pohledu dobře bez ohledu na to, že extrémisté si snadno najdou jiné guruy.
Vidím svět v mnohém jinak než Landa, nebo spíš z výrazně jiného úhlu, neodsoudil jsem ho však v minulosti a už vůbec jej nesoudím dnes. Cením si toho, že hodlá jít svou cestou bez ohledu na zdivočelé masy, jichž by v dnešní době mohl snadno využít k získání ohlušujícího potlesku a v neposlední řadě i značných peněz. Stačilo by jim říkat a zpívat to, co chtějí slyšet. Jsem ohromně zvědav, kam jej jeho cesta životem nakonec zavede.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec
Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...
Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt
Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot