Ateismus a afilatelie aneb Je či není ateismus náboženství?
„Ze všech náboženství lze nejsnáze trollovat ateismus,” zatrollil si na Twitteru Martin Wefail. A přestože většina čtenářů ten vtip pochopila, poměrně záhy se objevil rozhořčený výkřik, že ateismus není náboženství - stejně, jako nesbírání známek není koníček. Tento argument se objevuje často a já hodlám dokázat, že je to špatný argument. Pokračovat budu vymezením toho, co ateismus doopravdy je. Následně ukážu, že ateismus, alespoň v rámci smysluplné diskuse, skutečně není náboženství a předložím validní argument. Také se zamyslím nad tématem slovního fetišismu.
Nuže: Máme zde argument z analogie, který zní na první poslech docela smysluplně, ale jen do té chvíle, než si položíme otázky: Existuje nějaké občanské sdružení afilatelistů? Existují nějaké publikace či webové stránky nesběratelů známek, které kritizují či dokonce zesměšňují sběratele známek? Apelují nesběratelé známek na veřejnoprávní média s tím, že je jich rozhodně více než sběratelů známek, a tudíž si zaslouží vysílací prostor?
Pochopitelně nikoli, protože nesbírání známek opravdu není koníček, zájem, aktivita. Argument s „afilatelisty” je platný pokud jde o lidi nábožensky lhostejné, tedy o lidi bez víry, kteří necítí žádnou potřebu se k náboženské problematice jakkoli vyjadřovat, protože je to prostě nezajímá. Tyto lidi můžeme klidně označit za ateisty, respektive za podmnožinu ateistů, podstatné je, že tito lidé neargumentují odkazem na nesbírání známek, protože z podstaty věci v tomto směru neargumentují vůbec. Současně přesně tito lidé opravdu nepotřebují žádný přidělený vysílací čas, protože absence zájmu o téma žádné téma nezakládá (jak argumentují veřejnoprávní média). Neboli: Nemůžete používat argumentaci založenou na analogii s nesbíráním známek a současně apelovat na média, aby zohlednili váš zájem! To není konzistentní.
Ti ateisté, kteří zakládají občanská sdružení, píší publikace a články na web, zapojují se do diskusí apod., díky svým vlastním aktivitám vypadávají z analogie o nesběratelích známek. A je asi poněkud problematické, pokud se zaštiťují nábožensky lhostejnými lidmi, aby vyvolali dojem, že jejich zájem podporuje významná část populace. Opravdu by se měli činit lépe a poctivě zmapovat, jaká část populace opravdu sdílí jejich zájem, jímž je kritika náboženství, a pak teprve lobbovat.
Ateismus v tom smyslu, jak jej prezentují jeho proponenti, není náboženská lhostejnost, je to zjevně angažovaný zájem o problematiku náboženské víry z pozice člověka, který nemá náboženské přesvědčení libovolného druhu. Tento zájem je obvykle spojený s kritikou a někdy i se zesměšňováním náboženství. Jedná se o legitimní světonázorový postoj založený na odmítnutí víry v Boha, bohy a nadpřirozeno všeho druhu. Tento postoj pak může nabývat různých filosofických i lidských odstínů, může být laskavý, moudrý, ale i výsměšný, ba dokonce i směšný. Tak či onak je to nějak reflektovaný postoj, není to tedy lhostejnost.
Stejně tak můžeme používat třeba pojmy „negativní ateismus” (pro náboženskou lhostejnost) a „pozitivní ateismus” (pro reflektovaný ateismus) apod. Samozřejmě, že ve skutečnosti existuje škála, na jejímž jednom konci je člověk nábožensky zcela lhostejný a na straně druhé pozitivní ateista, nejedná se o dvě oddělené skupiny. Přesto má smysl tuto distinkci používat, protože umožňuje přesněji popsat realitu a lépe si vzájemně porozumět, například v rámci zmíněné komunikace s veřejnoprávními médii.
Vynechme nyní náboženskou lhostejnost, která z podstaty věci opravdu nemůže být náboženstvím (platí zde argument s nesběratelstvím známek), a položme si otázku: Je (angažovaný) ateismus druhem náboženství?
Správný argument proti takové tezi vychází z úvahy o definici náboženství. Mohl bych zde uvést desítky různých definic (neexistuje žádná všeobecně přijímaná, žádný „etalon”) a ukázat, že naprostá většina z nich neumožňuje chápat ateismus jako náboženství, ale vtip je v tom, že to vůbec není třeba. Podstatné je, že aby definice byla smysluplná, nesmí být tak široká, že pojme i kritiku jevu, který definuje. Čím více toho definice zahrne, tím méně použitelná je, protože nám znemožňuje domluvu, co se významu daného pojmu týče.
Klidně můžeme vytvořit definici náboženství tak, aby zahrnula i ateisty a spolu s nimi třeba i filatelisty, zahrádkáře, politické strany, sportovní fanoušky... Ale taková definice je k ničemu - nic nevyjasňuje, jen zamlžuje a ústí do planého blábolení. Dokonce nepomůže ani poukaz na to, že někteří ateisté vykazují ve svém chování určité religiózní rysy: Jejich osvětová činnost má až rysy evangelizace, jejich vidění světa jako manichejského bojiště mocností světla (rozumu, vědy...) a temnoty (náboženství, pověr, pseudovědy...) vykazuje určité mýtické rysy atd. Podobné věci bychom našli i u některých příznivců politických stran, ideologií atd. Nemůžeme vytvořit dobrou definici náboženství, pokud do ní zahrneme všechno, co obsahuje nějaký náboženský rys, protože nějaký náboženský rys obsahuje skoro všechno.
Tudíž: Pokud někdo tvrdí, že ateismus je náboženství, jeho definice náboženství je podle všeho tak široká, že ji prostě můžeme smést ze stolu jako zbytečnou. Ateisté (a nejen ateisté) by se měli vyvarovat slovního fetišismu, tedy magického myšlení pokud jde o slova. Pokud ateistu rozhořčí, že je ateismus označen jako „náboženství”, dost možná (aniž by si to plně uvědomoval) pověrečně věří, že to slovo má nějakou jednou provždy danou esenci či dokonce magickou moc schopnou znehodnotit jeho světonázor. Ale vždyť je to ve skutečnosti pouhé slovo, slovo, jehož význam si můžeme nadefinovat jakkoli. Ostatně stejně jako slovo „ateismus” - Římané například označovali za „ateisty” první křesťany.
Pokud už se tedy ateista chce přít s někým, kdo prohlásí ateismus za náboženství, měl by se především dobrat toho, jak dotyčný náboženství tedy definuje, pokud mu mezi náboženství spadne i odmítání víry v Boha/bohy/nadpřirozeno a kritika takové víry. V následujícím kroku by pak už mohl snadno demonstrovat, že ta definice stojí za starou bačkoru, protože vede k závěru, že náboženství je skoro všechno a tedy nijak nepomáhá k tomu, abychom si v dialogu správně rozuměli.
Stejně tak by si měli věřící lidé (ať už to znamená cokoli) uvědomit, že používání extrémně široké definice sice může fungovat jako trolling, nikoli však jako součást smysluplného rozhovoru.
Slova nad námi mají jen takovou moc, jakou jim sami udělíme, a je vždy lepší se přít o podstatu sdělení, ne o slova. A platí to nejen o slovu „náboženství”, ale i o mnoha jiných, z nichž si vytváříme modly a dovolujeme jim, aby ovládala naše myšlení a kalila náš úsudek.
---
EDIT: V případě teze "Ateismus je víra." by byla argumentace velmi podobná. Opět by to vyžadovalo tak širokou definici "víry", že by tento pojem ztrácel použitelnost, respektive by pojem "víra" splýval s pojmem "přesvědčení" (pod který lze zahrnout víru i nevíru v Boha/bohy/nadpřirozeno). Problém je, že pojem "víra" je ještě mnohem hůře uchopitelný, než pojem "náboženství", takže jsem se rozhodl raději psát o pojmu "náboženství".
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
VIDEO: Kdo nejlíp vříská? Soutěž v imitaci racků vyhrál malý chlapec
Devítiletý Cooper Wallace z britského Chesterfieldu v neděli vyhrál čtvrté mistrovství Evropy v...
Ukrajinci se snaží před bojem utéct do Rumunska, v řece mnozí najdou smrt
Tisíce Ukrajinců se od počátku ruské invaze pokusily překonat řeku Tisu na hranici s Rumunskem ve...
Mohly by hlídat tisíce dětí. Většině z dětských skupin ale stát nedá peníze
Premium Míst pro děti ve školkách je zoufalý nedostatek. Státu se pro letošek přihlásilo 180 lidí z...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot