Jaroslav POLÁK

Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)
  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75 | Přečteno: 419x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27 | Přečteno: 392x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62 | Přečteno: 303x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Příběh o plnění snů

„Hele, myslíš, že když se ti něco zdá, tak se to splní?” zeptal se ve čtvrtek ráno Jirka, mladší kolega. Vypadal poněkud vystrašeně...

15.4.2016 v 23:20 | Karma: 23,39 | Přečteno: 460x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Příběh Šestého (povídka)

"Příběh Šestého" je nejspíš moje vůbec nejstarší povídka, jež se, byť v nepůvodní podobě, dochovala do současnosti. Její první verze byla napsána v roce 1992, poté byla několikrát upravena.

22.12.2015 v 22:51 | Karma: 10,39 | Přečteno: 256x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Sněžná myš

Portugalská básnířka María Ana dos Santos (*1970), rodačka z univerzitního města Coimbra, na sebe poprvé upozornila v roce 1990 svojí prvotinou Tíseň prostoru (O Aperto Do Espaço), v níž formou křehké lyriky popisuje svou nemoc –

21.6.2015 v 18:00 | Karma: 15,42 | Přečteno: 415x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Rozhovor v roce 2050

Fragment z chystané dystopické kyberpunkové novely, možná románu, z blízké budoucnosti. Upřímně řečeno nevím, jestli se mi to podaří napsat, ale tento úryvek může být čten samostatně jako povídka, tak proč se o něj nepodělit :-)

15.6.2015 v 20:41 | Karma: 11,40 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Hádés 2020 (povídka)

Toto je vůbec poprvé, co se na internetu objevuje povídka Hádés 2020. Před jedenácti lety jsem ji na deset let prodal Mladé frontě a vyšla v doporučení hodném sborníku 2004: Český horor. Napsána byla v roce 2000, doladěna s redaktorem MF v roce 2003. Nyní jsem provedl jen drobné pravopisné a stylistické úpravy; asi bych to dnes napsal poněkud jinak, ale chci zachovat ducha originálu. Proto také neměním nic na mých představách o internetových technologiích budoucnosti, takže například ponechávám výraz "terminál", i když bych jej dnes mohl změnit na "tablet" apod. Ostatně fakt, že za pět a půl roku se bude povídka odehrávat v přítomnosti, vnímám jako docela děsivý ;-)

10.7.2014 v 10:02 | Karma: 9,06 | Přečteno: 371x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

V první řadě (autobiograficko-existenciální skica)

Čekal, v rukou držel připravenou zrcadlovku a skrze hledáček se díval na desítky lidí s tvářemi obrácenými k obloze. Byl zcela klidný, jako vždy, když byl připraven fotografovat a čekal na správný okamžik. Nedíval se vzhůru, věděl, že v tomto směru mu nic neunikne, díval se na lidi dívající se vzhůru. Někteří se strachem ve tvářích, jiní s více či méně křečovitými cynickými grimasami a lahví alkoholu nebo jointem v ruce; část z nich působila klidně a smířeně.

25.3.2014 v 22:36 | Karma: 7,75 | Přečteno: 279x | Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Soumrak skřetů (povídka)

Tato fantasy povídka byla napsána v roce 1997 a v roce 2001 byla publikována v časopisu Fantázia. Neklade si žádný nárok na originalitu ani námětu ani zpracování, záměrem (tehdy ostatně teprve dvaadvacetiletého) autora bylo v tomto případě jen a pouze vytvoření čtivého příběhu. Nicméně když jsem to teď po letech po sobě četl (už jsem úplně zapomněl zápletku), četlo se mi to dobře a myslím, že příběh je dnes aktuálnější, než když jsem jej před šestnácti lety psal.

5.6.2013 v 21:48 | Karma: 10,76 | Přečteno: 543x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

V koutku duše… (trojverší)

Trojverší inspirované japonskými haiku a vlastní duchovní cestou. Existují různé cesty k hledání toho, čemu se někdy říká "Bůh"...

31.5.2013 v 14:47 | Karma: 7,11 | Přečteno: 212x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Být tak učedník... (básnička)

Původně jsem chtěl to téma zpracovat jako haiku, ale myslím, že volba čtyřverší je lepší.

29.5.2013 v 16:01 | Karma: 6,21 | Přečteno: 275x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Ostatek (povídka)

Tato povídka byla napsána v roce 1998 a publikována v Draconian Times (tiskovina brněnského Draconu). Chvíli jsem váhal, zda ji nezmodernizovat, ale rozhodl jsem se nechat ji tak, jak byla napsána. Rejpalům: Tato povídka nemá žádné literární ambice, byla napsána jen pro zábavu; současně podotýkám, že povídka rozhodně neprezentuje mé skutečné christologické názory. ;-)

9.5.2013 v 10:15 | Karma: 10,18 | Přečteno: 401x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Jako hrady z písku (povídka)

Je poctivé čtenáře předem varovat, že tato povídka je delirantně perverzní a mohla by rozjitřit mysl citlivějších povah. Text vyšel v roce 1998 v osmém čísle časopisu Ikarie.

30.4.2013 v 20:06 | Karma: 6,93 | Přečteno: 258x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Představy (perverzní krátká povídka)

Tato povídka se v roce 2001 umístila na prvním místě literární soutěže Ježíšku, já chci plamenomet a vyšla v příslušném sborníku. Vzhledem k charakteru soutěže (úchylnosti a drasťárny) a tím i povídky, jež v ní zvítězila, raději napíši, i když je to poněkud pokrytecké, že povídka není vhodná pro nezletilé čtenáře. ;-)

25.4.2013 v 18:26 | Karma: 10,15 | Přečteno: 1323x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Červi (biopunková povídka-poema)

Červi jsou biopunková povídka, kterou jsem napsal s brněnským básníkem MUMem alAthinem v letech 1996-1999. Biopunk (coby svébytnou odpověď na cyberpunk) u nás zpropagovala (a vlastně vytvořila) spisovatelka Eva Hauserová ve své přelomové povídkové sbírce Hostina mutagenů (1992).

22.4.2013 v 14:14 | Karma: 8,68 | Přečteno: 541x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Bohové a zázrak (mikropovídka)

Tento příběh jsem napsal před šestnácti lety jako poetickou reflexi tehdejšího stavu mé duše. Když o tom tak přemýšlím, nic se v tomto směru nezměnilo, platí, alespoň pro mne, stejně tak i dnes.

4.4.2013 v 11:12 | Karma: 8,91 | Přečteno: 448x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Korespondenční lístky z podsvětí

V letech, kdy vznikly básně, o něž se chci dnes podělit, jsem byl nemocný mnohem vážněji, než si kdokoli, patrně včetně mě, myslel.

21.2.2013 v 18:29 | Karma: 8,20 | Přečteno: 462x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Dívka z dřívka (Karolíně)

Romantická báseň napsaná v roce 2001. Ten vztah vydržel jen chvilku, ale verše, jež jsem pro tu dívku tehdy napsal, zůstaly.

9.2.2013 v 19:34 | Karma: 8,42 | Přečteno: 383x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Tristan Tzara: Píseň Dada

Po všech těch víceméně rozumných příspěvcích, co jsem napsal, bych se dnes rád bych se totiž podělil o báseň jednoho ze zakladatelů dadaismu Tristana Tzary odhalující dosud netušená mystéria, zjevující hluboké pravdy... nebo tak něco.

3.2.2013 v 12:08 | Karma: 9,03 | Přečteno: 883x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Ahmet Kaya: Štěstí (přeložená báseň)

Tuto báseň kurdského básníka a zpěváka jsme před lety překládali s tureckou studentkou Uzay Kiliç (nějakou dobu postgraduálně studovala v Brně na Filozofické fakultě).

24.1.2013 v 14:11 | Karma: 8,41 | Přečteno: 632x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Testament dr. Helperina (povídka)

Ve světle ohňů vzpomínáme na velikou minulost lidstva, na jeho pýchu, jež sahala až k nebesům, a na jeho pád, veliký pád, jenž byl, jak věří někteří, předpovězen proroky dávných časů. Já však nevěřím, že pád člověka byl předpovězen, domnívám se naopak, že nastal právě proto, že předpovězen nebyl.

21.12.2012 v 12:12 | Karma: 6,83 | Přečteno: 601x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Skřítek Větřík a čarodějové ze světa lidí (pohádka)

Větřík byl jedním z nejbohatších skřítků v Údolí. Bydlel ve starém pařezu s pěti věžičkami a před vchodem měl verandu zacloněnou bílým chorošem. Rád na ní vysedával, když slunce zapadalo, a díval se, jak starý ještěr odnaproti s přibývající tmou víc a víc vykukuje ze své jeskyně.

6.12.2012 v 15:55 | Karma: 9,63 | Přečteno: 817x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Mys marné naděje

Automatický text, který jsem napsal někdy v roce 1998, patrně na podzim. Rozhodně se k podzimu hodí. Když jsem tu báseň teď po letech četl, připadla mi trochu patetická, ale ne tak moc, abych ji zavrhl.

30.11.2012 v 15:54 | Karma: 6,99 | Přečteno: 803x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Vzpomínka (báseň)

Nejsem si tak docela jist, jestli je následující báseň, napsané v roce 1998, o tom, o čem se tváří, že je, nebo o něčem jiném. Už si nevzpomínám. Ale pořád se mi tak nějak líbí.

17.11.2012 v 20:00 | Karma: 6,18 | Přečteno: 889x | Diskuse| Poezie a próza