„Socialismus“, „Je filosofie věda?“ a „pomazánkové máslo“ (glosa)
Nedávno jsem byl svědkem vášnivé debaty o tom, zda filosofie je či není věda. O metodě se hovořilo, respektive o její absenci v případě filosofie, o testování a o spoustě jiných věcí. Nakonec do toho vstoupil jeden filosof s poznámkou, že v angličtině by taková debata nebyla vůbec možná, neboť anglické slovo „science“ je vyhrazeno pouze vědám přírodním, a to, co se učí na filosofických fakultách (anglicky „Faculties of Arts“ - sic!), tedy naše společenské vědy, humanitní vědy a filosofie, jsou „humanities“. Byl tedy ten spor vůbec o něčem skutečném?
Je až neuvěřitelné, s jak nehynoucí vervou lpí lidé na slovech, aniž by se zajímali o to, co se jejich prostřednictvím ten který člověk snaží sdělit. Jeden z nejvýznamnějších filosofů 20. století, sir Karl Popper, často upozorňoval, že nebazíruje na slovech, že je používá pragmaticky a pokud kupříkladu hovoří o Velké Británii jako o demokracii, má tím na mysli způsob, kterak se tam dostávají lidé k moci, a to, že formálně jde o monarchii, je vzhledem k dané politické úvaze podružný detail.
V těchto dnech naplňují média, respektive diskuse pod nimi, jakož i debaty na sociálních sítích, polemiky vyvolané úspěchem KSČM ve volbách, přičemž se k nim nyní jistě přidá rozhořčené nadávání na Evropskou unii, která nám zakázala pomazánkové máslo.
Jenže jen málokdo si uvědomuje, že EU nám nezakázala pomazánkové máslo, ale „pomazánkové máslo“! Nezakázala nám potravinu, jen způsob, jejího označení. Ta věc bude chutnat pořád stejně bez ohledu na to, že se nyní bude jmenovat třeba „české pomazánkové“. Postup EU je mimochodem rozumný – jasnějším definováním pojmů, jež jsou použity při označování potravin, se rozhodně nic nepokazí a navíc to usnadní interunijní obchod. Politik, který plýtvá energií na boj za sousloví „pomazánkové máslo“, by měl dle mého názoru vrátit část svého platu, protože za takové blbosti by neměl být nikdo z peněz daňových poplatníků placen.
Nicméně je pravda, že někteří lidé skutečně chápou pojmenování jako cosi esenciálního. Tak například někteří starší lidé se prý dušovali, že jim Ibalgin nepomáhá a že Brufen byl lepší, i když se jedná o zcela identická léčiva. Samozřejmě zde mluvíme o typickém magickém myšlení*, které je bytostně esencialistické a které do věci přidává jakousi nehmotnou a neměřitelnou kvalitu, či spíše pocit takové kvality, jež se změnou jména může vytratit. Nepochybuji, že se najdou lidé, kterým jinak pojmenované pomazánkové máslo už nebude chutnat jako to „staré dobré pomazánkové máslo“. Psychika je mocná. Většina lidí si samozřejmě zvykne. Ostatně devět z deseti alkoholiků bezpochyby potvrdí, že tuzemák chutná úplně stejně jako někdejší tuzemský rum, a to dokonce i když se do něj přidá metanol.
A nyní něco k tomu „socialismu“. Úspěch komunistů ve volbách vyvolal mimo jiné i diskuse o socialismu, přičemž jen málokdo v takových, často plamenných, debatách zvolá: „Stop! Ujasněme si nejprve, o čem se to tady vlastně bavíme!“
Vzpomněl jsem si v této souvislosti na zajímavý ruský film Vlčí smečka (z roku 1993), jenž pojednává o spiknutí proti Chruščovovi a jeho sesazení Brežněvem. Chruščov, mimochodem brilantně zahraný, si tam stěžuje, že byl ve Švédsku a tam skutečně mají socialismus, zatímco v Sovětském svazu žádný skutečný socialismus ještě vybudován nebyl. Chruščov, aspoň ten filmový (ale snímek byl natočen na základě historických dokumentů a vzpomínek), tak říká, že bez ohledu na to, že tento pojem byl použit jako štítek přilepený na určité společenské uspořádání v Sovětském svazu, jeho původní obsah ve smyslu společnosti, kde je společenské bohatství spravedlivě rozdělováno, je lépe uskutečněn ve Švédsku než v zemi, kde vládne.
V současných diskusích se běžně setkávám s tím, že jedna strana používá slovo „socialismus“ jako označení toho, co zde bylo za minulého režimu, tedy jako „štítku“ či „nálepky“ pro určité časově vymezené společenské zřízení, zatímco druhá strana užívá tentýž pojem jako označení sociálně spravedlivější společnosti, než je ta současná, a to bez historických konotací. Smutné je, že obvykle nepomůže ani to, když účastník debaty přesně definuje, co slovem „socialismus“ myslí, například když použije oficiální definici KSČM, jež říká, že: „Programovým cílem KSČM je socialismus, demokratická společnost svobodných, rovnoprávných občanů, společnost politicky a hospodářsky pluralitní, postavená na maximální občanské samosprávě, prosperující a sociálně spravedlivá, pečující o zachování a zlepšování životního prostředí, zabezpečující lidem důstojnou životní úroveň a prosazující bezpečnost a mír.“
Nebo by na toto téma mohl třeba odvětit (zkuste si tipnout autora citátu, na konci prozradím): “Můj socialism, to je jednoduše láska k bližnímu, humanita. Přeji si, aby nebylo bídy, aby všichni lidé slušně žili prací a v práci, aby každý měl pro sebe dost místa, elbow-room, jak říkají Amerikáni. Humanita, to není bývalá filantropie; filantropie jenom pomáhá tu a tam, ale humanita hledí opravit poměry zákonem a řádem. Je-li toto socialism, tož dobrá."
Podobné debaty se týkají i slova „komunismus“, které bývá užíváno buď jako označení společnosti, kde vládne komunistická strana, nebo jako marxistické označení budoucí společnosti, kde budou překonány třídní rozdíly atd. O tom, že v USA je Obama označován svými oponenty jako "komunista", ani nemluvě.
I zde je prostě třeba vždy vyjasnit, jak tento pojem v dané souvislosti používáme. Marxisté se sice mohou rozčilovat, že je ten pojem používán „špatně“, ale jazyk už je prostě takový – mění významy nejrůznějších slov, ať se nám to líbí nebo ne. Šukala-li babička Boženy Němcové, dělala holt něco jiného, než co si pod tímto pojmem lidé představí dnes.
Uvědomme si, že slova mohou být – a jsou – naplňována různými lidmi v různých souvislostech různými významy. Jsou slova, jejichž význam není třeba vyjasňovat, protože je používáme všichni v podstatě stejně, třeba slovo „židle“, ale jsou i slova, které mohou být použita i ve zcela protikladných souvislostech. Třeba „demokracie“. Považovat někdejší Německou demokratickou republiku za demokratickou jen proto, že to o sobě v názvu tvrdila, by asi napadlo jen málokoho. Přesto mnozí směšují „socialismus“ jako štítek na zemích bývalého „Východního bloku“ a „socialismus“ jako označení sociálně spravedlivé společnosti.
Proto prosím, braňme se moci slov nad svým myšlením, nenechme se zotročit „matrixem jazyka“, nehádejme se o slovech, vychutnejme si pomazánkové máslo ať už se bude jmenovat jakkoli a hlavně: Vždycky, když se začneme hádat, zastavme se a vyjasněme si, o čem to sakra vlastně mluvíme!
Autorem druhé definice socialismu je T. G. Masaryk.
---
*pozn.: Magické myšlení může být v určitých kontextech užitečné a přínosné, například při náboženském nebo magickém rituálu, při setkání s uměleckým dílem, v poesii atd., ale v praktických ohledech, o nichž zde pojednávám, život spíše komplikuje.
O této glose můžete diskutovat, a to i anonymně, leč výhradně slušně, ZDE.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce
Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...
Kdo je Matěj Ondřej Havel? Skaut a učitel dějepisu může nahradit Langšádlovou
Za jeho životopis by se nemusel stydět ani Mirek Dušín z legendárních Rychlých šípů. Nástupcem...
PŘEHLEDNĚ: Češi vyberou 21 europoslanců. Kandiduje i Mourek s mimozemšťany
O křesla v Evropském parlamentu se na začátku června utká třicet uskupení. Podle průzkumu agentury...
Řecko Kyjevu PVO nedodá, potřebujeme ji sami, říká. Španělé pošlou jen rakety
Španělsko ani Řecko nedodají Ukrajině systémy protivzdušné obrany, které Kyjev žádá k obraně před...
Emisní povolenky, jak jsou nastaveny, zadupou náš průmysl do země, řekl Bžoch
Přímý přenos Tématu Green Dealu a jeho možné revize, se věnovali kandidáti pro volby do Evropského parlamentu v...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot