Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Foto

No vidíte, předevčírem mě v obchodě oslovila jedna paní, asi členka nějaké církve, předala mi nějakou tiskovinu a zeptala se mě, co si myslím - jestli je člověk spíše dobrý, anebo je spíše zlý. Odpověděla jsem jí, že bych asi lidi takhle nerozdělovala, protože každý jedinec může být jak dobrý, tak zlý. Nebyl už čas dále diskutovat anebo paní spíše neměla zájem po takové odpovědi pokračovat. Nemám příliš v lásce, když někdo třeba řekne "to je hodný člověk" apod. I Hitler byl přece hodný, měl rád psy, umění... Stalin taktéž, miloval zpěv. A každý člověk může i zabít jiného člověka, když na to přijde, tak jako je dobře schopen zabít zvíře, utrhnout rostlinu. Jen zákony vymyšlené lidmi ho brzdí, ale i ty zákony se mění anebo neplatí, třeba ve válce. Každý je tedy jak dobrý, tak zlý. Dokonce tyto vlastnosti splývají - co je dobré, je zároveň i zlé. Jak pro koho a jak kdy.

1 0
možnosti

Uvádíte Ježíšův výrok "Nesuďte, abyste nebyli souzeni".

Podle Vás spočívá správné pochopení těchto Ježíšových slov v "poctivém prozkoumání vlastní duše a sjednocení vlastního anděla s vlastním démonem a posléze vlastního bytí s vlastním nebytím".

Jste si skutečně jist, že právě tohle nám chtěl Ježíš říci, když nám říkal: "Nesuďte, abyste nebyli souzeni"? Proč na to jdete tak komplikovaně?

Ježíš totiž také řekl: "Nikdo není dobrý, jedině Bůh." Ježíšův výrok o soudu tedy znamená, že v naprosto každém člověku je zlo, a to bez výjimky. Takže nejde o to, abychom v sobě nějak sjednocovali anděla a démona, ale bychom si uvědomili skutečnost, kterou uvádí už Starý zákon: "každý výtvor lidského srdce je od mládí zlý". Nejlépe to ilustruje novozákonní příběh o cizoložnici. Farizejové se Ježíše dotazovali (cituji Bibli):

„Mistře, tato žena byla přistižena při činu jako cizoložnice. V zákoně nám Mojžíš přikázal takové kamenovat. Co říkáš ty?“ Tou otázkou ho zkoušeli, aby ho mohli obžalovat. Ježíš se sklonil a psal prstem po zemi. Když však na něj nepřestávali naléhat, zvedl se a řekl: „Kdo z vás je bez hříchu, první hoď na ni kamenem!“ A opět se sklonil a psal po zemi. (Konec citace.)

Farizejové se poté jeden po druhém vytratili. Nikdo po ní kamenem nehodil. Myslíte si, že ta jediná Ježíšova věta pohnula jejich svědomím? Farizejové měli moc soudců, měli dokonce povinnost ji ukamenovat a nějaký potulný kazatel by s jejich pravomocemi těžko pohnul. Naopak – chtěli ho obžalovat za vzpírání se zákonu. Pohnulo s nimi něco jiného a patrně to úzce souvisí s tím, co psal Ježíš do písku. Každý z těch farizejů v tom písku patrně něco děsivého zahlédl – něco z nejčernějších zákoutí své duše a mysli. Ať si nikdo z lidí nemyslí, že dokáže před Bohem obhájit svoji dobrotu a spravedlnost. Kdo si myslí, že se sám vyvine v něco lepšího a dokonalejšího, bude nakonec zdrcen svou ošklivostí. Před Boha můžeme předstoupit jen s prosbou o odpuštění – stejně jako před lidi, kterým jsme ublížili.

0 0
možnosti
Foto

Vždyť přeci víte, že jsem heretik. Vy jste naproti tomu dokonale ortodoxní křesťan. Jsem ten poslední, kdo by vám vaši ortodoxii vymlouval. Mějte se hezky. 

PS: To s tím psaním do písku je dobrý postřeh, odkud pochází?

0 1
možnosti

Krása, ošklivost, dobro či zlo jsou silně subjektivní kategorie a bez člověka by neexistovaly. Altruismus se už také nevykládá pouhou reciprocitou, ale též sociální prestiží. Člověk ovšem je, tak jako vše ostatní. Žádnou mystiku v tom netřeba hledat. Není žádný přesah.

0 1
možnosti
Foto

J13a59n 77R59ý64z65n13a36r

29. 4. 2013 13:03

Zajímavá úvaha ... a možná také dosti aktuální úvaha. Mám za to, že doba je celkem přelomová. Přelomová v tom smyslu, že práce na sobě se silně vyplácí.

P.S. Víra není práce na sobě ...

P.S. 2: Nesouhlasím s tvrzením v záhlaví vašeho blogu, že komunismus je renesance, obnova křesťanství. Není a nemůže být - pokud jsem správně informován, tak komunismus má být ráj tady a teď ve smrtelných tělech. S přesahem existence po smrti fyzického těla komunismus nepočítá. Takovýto systém musí mít zcela nutně jiná kritéria, něž systém, který počítá s existencí po smrti fyzického těla.

1 0
možnosti
Foto

Křesťanství postulovalo původně vzkříšení v (oslavených) tělech. A komunismus je vize eschatonu. Skutečně je to reloadnuté původní křesťanství, jednou na to téma napíšu článek.

0 1
možnosti

Nu prima. A teď se těším na úvahu "Komunista, jako mezibytost" ;-D

1 0
možnosti
Foto

Komunista je samozřejmě mezibytost par excellence - mezi minulostí a budoucností i mezi peklem a nebem. Je to tak zjevné, že asi nemá smysl psát na to téma úvahu.

0 1
možnosti

Hezká úvaha. Na všechno si každý z nás, musí přijít sám.

2 0
možnosti
Foto

Děkuji. Nu, na všechno asi ne, ale na spoustu věcí určitě ano. ;-)

0 0
možnosti
  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články