Děkujeme za pochopení.
M21i45r92e51k 61P14i29n51k32a61s
Váš blog i článek ve zpravodajství vyvolal velkou odezvu. Případ bohužel není ojedinělý http://www.hlavnespravy.sk/pozrite-sa-ako-sa-eutanazia-v-belgicku-stala-nastrojom-cynickeho-vyvrazdovania-smutnych-ludi/529765
Proč se již ani mladí lidé nedokáží těšit ze života?
J58a73r46o62s37l82a61v 28P45O83L59Á87K
Odpověď je třeba rozdělit na dvě části:
1) Spousta lidí má problém těšit se ze života a není na tom nic patologického. Je to přirozená reakce citlivějších jedinců, mě nevyjímaje, na současný neutěšený stav světa. Ne snad, že by současný stav světa byl důvodem k těžkým depresím a sebevražedným myšlenkám, ale k radosti fakt nepřidá. Je prokázáno, že výskyt reaktivních depresí je větší v zemích, kde jsou hodně rozevřené nůžky mezi bohatými a chudými. Tyto deprese mohou, ale nemusí přerůst v těžkou depresi (obvykle nepřerostou).
2) Lidé, kteří jako Laura, trpí těžkou depresí, nemají "problém těšit se ze života", ale trpí vážným onemocněním mozku, na které umírá cca 20% takto nemocných lidí. Tato nemoc postihuje lidi všech sociálních vrstev, včetně lidí úspěšných, kterým z hlediska okolí "nic nechybí". Viz například u nás herci Miloš Kopecký a Marek Vašut, nebo spisovatel William Styron, jehož knížku Viditelná Temnota vám vřele doporučuji k přečtení. Předpokládá se, že rekurentní deprese (opakující se těžké depresivní epizody) a bipolární porucha (kromě těžkých depresí se vyskytují epizody mánie nebo hypománie), jíž trpěl právě Miloš Kopecký, jsou geneticky podmíněné a trpí jimi cca 1% populace. Přesné příčiny vzniku známy dosud nejsou, onemocnění obvykle (ale ne vždy) vypukne jako následek velkého stresu, ale - a to je podstatné - způsobují změny mozku, které lze pozorovat - konkrétně úbytek tkáně hippocampu. To je jistě i případ mladé Laury. Toto onemocnění může vypuknout kdykoli, nejčastěji 20. roku života, ale může to být i dříve i později. Otázka, proč se člověk trpící těžkými depresemi nedokáže radovat ze života je analogická otázce, proč člověk trpící svalovou dystrofií nemůže běhat.
J73i88ř82í 77Č91u54m15p70e35l20í23k
Jak už tady tak trochu zaznělo, ona je otázka, zda nechráníme lidský život až příliš. Ano, je potřeba chránit lidská práva a životy. Ale, zase, na druhou stranu, určitě ne za každou cenu.
V11í55t 58O64d56l31o75ž56i71l78í74k
Až doposud jsem nevěděl, že je možné vykonat euthanasii u psychicky nemocného člověka, a tato představa mě děsí. Jak může nějaký lékař tvrdit, že je takový člověk nevyléčitelně nemocný? V přímém ohrožení života není a šance, že mu někdo dokáže pomoci, tu vždycky je. Psichiatři by si měli být vědomi toho, že nejsou zdaleka jediní, kteří mohou takovým lidem pomoci.
J41a13r41o50s80l19a42v 95P68O33L71Á13K
Inu, na druhou stranu o tomto případu opravdu nevíme mnoho. Jinak člověk trpící těžkou depresí rozhodně v přímém ohrožení života je, ale o to tu neběží, přímé ohrožení života není důvod k euthanasii. Ale to bych opakoval to, co je v článku.
T67o82m21á74š 45C60h35r48u59d44i16m77s27k15ý
Život je komoditou každého člověka, takže s ním může dle libosti nakládat. Společnost mu nemá do toho co mluvit. Zde je však požadavek na společnost, aby jednotlivci pomohla života se zbavit. Společnost má právo odmítnout. Nelze nikoho nutit, aby zabil druhého. Nicméně dát někomu prášek, aby ho sám spolknul, nebo stříkačku s jedem, v tom bych problém neviděl.
J36a87r18o98s43l48a46v 88P22O64L89Á26K
"Komodita je zboží, které je na trhu obchodováno bez rozdílů v kvalitě. Dodávky od různých dodavatelů jsou vzájemně zastupitelné."
Jsem hluboce přesvědčen, že lidský život není a nesmí být komoditou a to ani v metaforickém smyslu.
Jinak podání smrtícího léku je v rozporu s klasickou Hippokratovou přísahou, to, jakým způsobem je fakticky provedena aplikace není z etického hlediska zase tak podstatné.
J77a27r42o32s86l60a87v 47T64a81c35h28o48v16s84k96y
Treba ta holka nemela dost peenez na kvalitni lecbu. Zbylo jjen na advokata a euthanasii
J63a33r74o22s72l68a79v 24P72O69L28Á46K
Belgie je jednou z nejbohatších zemí světa a pokud je možná kvalitní léčba u nás, je možná jistě i tam. V tom bych problém opravdu neviděl.
M32a61r80t69i19n 70B41u11s82i90d65e27a
Jistě to stojí za polemiku. Ale já bych ještě v tom rozsahu jak je euthanasie využívána dnes spoléhal na zodpovědný přístup lékařů a jejich etiku.
Pakliže ta duševní nemoc vysloveně nečiní pacienta nesvéprávným tak, by měl mít možnost tohoto řešení. Samozřejmě po posouzení, zda jeho stav není jen dočasnou poruchou a předchozí léčbě.
Nutno si i uvědomit, že nepovolení euthanasie ještě neudrží toho člověka při životě. Myslím, že většina sebevražd je projevem deprese. A poukázal bych i na případy, kdy takto nemocný člověk sebou vezme i ostatní (např. viz nedávný případ toho pilota dopravního letadla...)
J14a54r61o89s59l36a63v 49P90O58L40Á25K
Případy, kdy člověk nemocný těžkou depresí s sebou vezme i někoho dalšího, jsou extrémně vzácné. Za většinou sebevražd ovšem skutečně deprese stojí, to je pravda, a je pravda, že je vysoká pravděpodobnost, že by Laura spáchala sebevraždu tak jako tak. To ovšem není odpověď na otázky které si v článku kladu.
R14u14d58o61l18f 23S90t68a10r41y
Cynik by rekl, ma se cekat az nekdo skoci z okna? Kdo to ma potom uklizet. Prave se to stalo v jednom sousednim dome.
J29a53r57o39s45l52a94v 24P71O66L57Á62K
Je pravda, že je vysoká pravděpodobnost, že by Laura spáchala sebevraždu tak jako tak. To ovšem není odpověď na otázky které si v článku kladu.
J68o23s27e33f 22P42a64r96á40k
Autor jde do hloubky a za mě velká karma. Přesto, že chápu člověka s depresí toužícího z ní jakkoliv uniknout, jsem proti eutanazii obecně. Zastávám názor, že pokud porušíme premisu, že lidský život je v celé své podstatě svatý, řežeme si pod sebou větev, na níž naše civilizace stojí od počátku. Kdo bude pak na řadě další...? Ale co mě zcela dostalo, že rodina Laury její jednání chápe. Láska inklinuje ve své podstatě k životu, ne ke smrti.
M50a54r14t65i81n 48N73e76v73r57l57a
Obrovská láska bez výhrad inklinuje k tomu, že nedokážete bezcitně sledovat utrpení svého blízkého. A v tom případě berete jeho smrt jako vysvobození (pro něj samozřejmě). Když vidíte jak trpí, jak mu "život" vlastně ubližuje tak berete jeho smrt jako menší zlo.
M71i35l18a42n 30S89t20e53h76l85í72k
Podle mne by takové případy měl řešit institut předběžného souhlasu s euthanasií, kde by byla podmínka naprostého duševního zdraví v době podpisu souhlasu a nepochybně i plnoletost. Je to podobná situace, jako když má člověk po nějaké nehodě vážně poškozen mozek a v dané chvíli již není schopen sám o sobě rozhodovat. Pokud by měl pro takový případ podepsán předběžný souhlas s euthanasií, mělo by se podle něj postupovat. Něco takového by vylučovala situace, kdy je člověk duševně nemocen ještě před dosažením plnoletosti a nemůže tedy podepsat předběžný souhlas.
P.S.
J50a44r44o43s84l11a58v 14P13O10L25Á13K
To ovšem vyvolává další otázky: Člověk po úrazu mozku, mrtvici apod. může být "někdo jiný", než kým byl v době, kdy dával souhlas, může být trvale a nevyléčitelně postižený, ale i přesto může v takovém stavu chtít žít navzdory tomu, co si myslel před tím.
Pokud jde o ty duševní nemoci, pak tam je to ještě mnohem komplikovanější, protože zde neexistuje jasný předěl. Je pro mě třeba obtížně představitelné, že by vůbec někdo dával předběžný souhlas k tomu, že pokud začne trpět těžkou depresí, může být legálně usmrcen. Prostě mi to celé připadá jako něco jiného než jako předběžný pokyn neudržovat při životě ve vegetativním stavu na přístrojích.
V13l34a79s70t55i50m94i91l 10K14r96a87u19s
Já odmítám eutanázii právě proto, že mám pochybnosti o tom, zda těžce nemocný člověk (ať už fyzicky nebo duševně) otupělý svou nemocí se může rozhodnout opravdu svobodně. Obávám se, že by místo něho fakticky rozhodoval zdravotní personál nebo příbuzní. Aby to nekončilo tak, že sestřička přijde k pacientce, usměje se na ní, pohladí po tváři a řekne: "Babičko, tady to nám podepište. Pan doktor vám pak píchne injekci a bude vám dobře."
J91a51r54o52s63l26a76v 86P62O31L46Á15K
Vcelku souhlasím: Někdo by řekl, že je to argumentace "šikmou plochou", ale realita ukazuje, že takový vývoj událostí možný skutečně je.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot