Děkujeme za pochopení.
P46e23t86r83a 86H58a95v66e73l43k12o59v90á
Nyní už si neříkají ateisté ale Brights
H79a15n65a 63P47a13c40u28l30o77v91á
"Je vždy lepší se přít o podstatu sdělení, ne o slova."
Kéž by tomu tak bylo
M49i42r53o68s34l61a62v 14K79u18l48h27a56v52ý
"Čistokrevních" ateistů je málo. I ti, kteří to o sobě tvrdí, když se s nimi dáte do řeči připustí, že může existovat nespecifikovaný "Vyšší řád". Těch kdo nejsou praktikující věřící, ale věří v "něco" je většina.
To, co je nejpodstatnější a co se málo zdůrazňuje, je fakt, že VÍRA JE PŘEDEVŠÍM RYZE OSOBNÍ VĚC. Vše ostatní, sdružování do spolků, kontakty v rámci různých církví atd. může víru utužovat, prohlubovat a nebo obráceně vyvolat pochybnost.
Jakékoli konání ve prospěch náboženského seskupení je již více ideologické činnost než vyjádření právě té osobní víry. Naopak pochopení myšlenkových pochodů věřícího nevěřícím, lze přirovnat k otázce, zda lze si představit nebo pochopit nekonečno.
J36a98r18o77s38l12a54v 20P95O63L23Á70K
Proto jsem dal přednost úvaze o pojmu "náboženství" a ne o pojmu "víra"...
V28i45k90t96o59r 25S45o94u44č54e15k
Pozitivní ateismus náboženstvím skutečně je podle definice, která není tak široká. Definice náboženství je vztah respektive pojetí super-naturálna. Což ateisté mají a to vztah negativní, odmítáním existence všeho super-naturálního. Tato definice nezahrnuje zahrádkáře ani nic podobného.
J37a41r22o80s96l79a82v 41P87O18L21Á21K
Prosím, pokuste se tu definici nějak smysluplně zformulovat. Věta "Definice náboženství je vztah respektive pojetí super-naturálna." je fakt dost nesrozumitelná.
M14i31c50h91a75l 46S39e46d89m54í63k
K tématu se vztahuje zajímavý text Tomáše Halíka
http://halik.cz/cs/tvorba/clanky-eseje/nabozenstvi-spolecnost/clanek/50/
"Jsem přesvědčen, že hlavním protikladem a nepřítelem víry - onoho specifického náboženského postoje, který vyrůstá z profetické tradice Bible - není ateismus, nýbrž idolatrie. Státem vnucený ateismus je idolatrie, podobně, jako státem vnucené náboženství je idolatrií; bohem, který je adorován, je státní moc sama, případně její nositelé (strana, vůdce) a její symboly."
.
Bojovný ateizmus často nekriticky prosazuje určité principy, potom lze mluvit o idolatrii, pseudonáboženství. Platí to pro marxizmus-leninizmus v jeho reálných implementacích, kde analogie k náboženství bily do očí, třeba "uctívání svatého Lenina". Nekritické prvky lze najít v proudu nového ateizmu, kde se trvá na jistých konceptech Boha a náboženství, které pak vyvrací; ale přitom jsou tyto koncepce hodně mimo. Pláčou sice hezky, ale na špatném hrobě.
J42a26r23o81s58l32a80v 60P18O81L93Á79K
Za sebe mohu říci, že tento pohled na věc je mi velice blízký a asi bych měl Halíka víc číst.
L46a25d31i57s40l22a32v 35N61á17d34v86o75r18n33í69k
...beru....jen bych doplnil vaši větu, která definuje ateismus...."je to zjevně angažovaný zájem o problematiku náboženské víry, obvykle spojený s kritikou a někdy i se zesměšňováním náboženství."...o to že ateista zpravidla jakoukoli víru odmítá....tedy mi tm chybí slova "odmítání - víry nebo náboženství"....
J58a15r17o25s82l76a78v 63P83O96L33Á19K
Ano, máte pravdu, myslel jsem to jaksi implicitně, ale je vhodné to tam doplnit, což učiním. Díky.
P16a56v12e39l 20D50v14o75ř53á88k
A co levičáctví? Je to víra nebo ne?
J97a33r67o29s12l34a90v 35P16O49L98Á21K
To přece záleží na vaší definici pojmu "víra". Pokud ten pojem máte nadefinovaný tak, že se týká politických přesvědčení, pak ano, pokud ne, tak ne. Jak máte ten pojem nadefinovaný?
T13o73m77á96š 68B45a66l72v42í88n
Koukám tedy někdo neumí rozlišovat zásadní pojmy jako je víra, náboženství, ateismus a mnoho dalších.
Ateisté postrádají víru v Boha, tudíž nejsou náboženstvím bez ohledu na to, zda to je či není organizovaná skupina. Na základě Vaší logiky by totiž každá organizovaná skupina byla náboženstvím, zejména pokud něčemu věří.
Takže třeba sdružení Junák, které věří, že život v přírodě je zdraví, stejně jako společně strávený čas s kamarády, je náboženství? Není a nebude.
Přesto s Vámi můžu v souhlasit že svým způsobem je ateismus formou náboženství, protože ateisty spojuje silná víra v neexistenci Boha neboli nevíra v Boha
Zapomněl jste ale že většina lidí v ČR nejsou ateisté...většina lidí neví zda existuje Bůh. Vědět není to samé co věřit a nevědět není to samé co nevěřit. Lidé kteří neumí věřit , potřebují vědět.
J15a94r76o34s14l56a25v 68P16O83L57Á63K
Vy jste četl článek někoho jiného, viďte? Fajn, naprosto s vámi souhlasím, máte naprostou pravdu v tom, že pokud autor článku, který jste četl, zastává teze, které kritizujete, je úplně mimo.
Více viz můj článek, který si ve volné chvíli přečtěte - a který říká totéž, co vy.
J74i54ř71í 57D89o83b19r94ý
Neexistuje sdružení nesběratelů známek, protože sběratelé známek si neusurpují práva a nemají výjimky v zákonech. Církve mají výjimky v několika zákonech v ČR, ale nejde o nic kdovíjak podstatného. Naopak v některých zemích středního východu či výjimečně i západních zemích mají náboženské spolky takovou moc, že je potřeba se proti nim vymezit.
A tak, jako je každá analoie nepřesná, je i ta s nesbíráním známek nepřesná v tom, že sběratelé nepožadují a nemají výjimky v zákonech a zákony se nepřizpůsobují jejich vidění světa.
I54g98o64r 41I53n44d40r86u25c64h
Jedna připomínka - otevřenou diskriminaci žen považuji já osobně za dost podstatný problém.
I58g81o44r 51I95n42d95r89u30c43h
Tentokrát trošku mimo :)
Za prvé - častěji věřící argumentují, že ateismus je „víra“. Označování za náboženství je méně časté.
Takže debata se častěji vede o to, zda je či není ateismus víra. Není - protože víra vychází z niterné potřeby věřícího něčemu věřit. Ateista tuto potřebu nemá. Lze si to dokázat na „důkazu sporem“. Představme si člověka, která má „potřebu nevěřit v Boha“ - například někoho, kdo vede dle náboženských definic velmi „hříšný život“. Takový člověk se obává, že by mohl po smrti přijít do pekla, a tak raději „věří“, že žádný Bůh není. Vidíme ovšem, že je-li tam ten prvotní strach, jedná se ve skutečnosti o člověka věřícího, který svou víru popírá či potlačuje - nejedná se o ateistu.
Náboženstvím pak ateismus nemůže být prostě proto, že ateismus neobsahuje žádný soubor pravidel - což je jeden ze základních znaků každého náboženství.
Pokud se ateisté sdružují, zajímají se o náboženství, diskutují, publikují apod., nemá to na vlastní podstatu ateismu žádný dopad. Ateisté se vyjadřují k náboženství jako k něčemu, co se snaží zasahovat i do jejich života - to bohužel věřící lidé dělají. Ateista sice také může ostatním vnucovat své představy o tom, co by lidé měli či neměli dělat, ale tyto představy zpravidla nijak nesouvisejí s tím, že je dotyčný ateista (např. - ateista může být klidně homofob, ale tato homofobie nemá žádný původ v jeho ateismu). Naopak věřící mají dost často pocit, že všichni musí žít tak, jak předepisuje jejich náboženství (např. otázka zahalování žen v islámu). Jsou to tyto věci, ke kterým se ateisté obvykle vyjadřují. Pokud by se věřící důsledně zdržovali snahy zasahovat do života jiných lidí, přestala by se většina ateistů o náboženství zajímat. A ti, kteří by se zajímali, by se zajímali z čistě „akademického“ zájmu - podobně, jako se třeba někdo zajímá o historii apod.
J90a93r25o52s14l13a32v 59P15O40L44Á80K
V případě teze "Ateismus je víra." by byla argumentace velmi podobná. Opět by to vyžadovalo tak širokou definici víry, že by ten pojem ztrácel použitelnost, respektive by pojem "víra" splýval s pojmem "přesvědčení" (pod který skutečně lze zahrnout víru i nevíru v Boha/bohy/nadpřirozeno).
Jinak myslím, že ateisté by se k náboženství vyjadřovali vždycky, byť třeba ne tolik, protože i velmi nenásilnou formu šíření náboženského memu by vždy někteří z nich považovali za vnucování.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot