Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L65a15d86i31s89l66a28v 21J72í40l65e76k 9122729362871

Taky by zde bylo možné aplikovat citát: Hřích je třeba nenávidět, hříšníka je třeba milovat." S rozlišováním či praktikováním této zásady mají i mnozí věřící lidé často potíže.

Pak bych upozornil na jednu skutečnost. Začnu přirovnáním se školou. Jeden žák ubližuje druhému. Učitelka si toho všimne a řekne postiženému: "Ty mu odpusť a já ho potrestám." Učitelka musí udělat vše pro to, aby zabránila šikaně. Pokud si toho učitelka nebude všímat, budou potyčky mezi žáky narůstat. Pokud zjedná pořádek, vztahy mezi žáky se uklidní. Většina lidí má u nás pocit, že politici (odpovídají té učitelce) právě žádná opatření proti komunizmu neudělali a že musí tedy oni nějak je suplovat.

Jinak mám, podobně jako vy, občas pocit, že někteří věřící, kteří byli v rámci třídní nenávisti šikanování, přijali tézi o třídní nenávisti a uplatňují teď vůči komunistům, což je chyba.

Nakonec bych podotkl, že většina lidí u nás odpouštění nechápe. Viz například reakce na omluvu Daniela Hermana při projevu k potomkům Sudetských Němců. Připomínám, že Herman je židovského původu, jeho rodina zřejmě trpěla více než ostatní. Mnoho lidí jeho slova podráždila.

+1/0
4.6.2016 13:31

J25i44ř83í 34S95v74o73b40o90d20a 9255608743436

Je důležité si také uvědomit, že "odpuštění" se nerovná "ustoupení zlu". Ježíš nikdy zlu neustupoval, právě naopak. Problém je v tom, že mnozí křesťané vnímají hranici mezi "ustoupením zlu" a "odpuštěním" velmi nejasně.

Láska nemůže existovat osamoceně. Vždycky je to vztah. A to samé platí i u odpuštění.

Modlitbu Páně je třeba chápat v širokém kontextu. Prvotně v ní křesťan prosí o odpuštění pro sebe. Prvotně by měl křesťan řešit vlastní viny a teprve poté viny druhých.

Kristus přímo říká: "Musíme konat skutky toho, který mě poslal, dokud je den." Jinými slovy – nestarejme se o viny druhých, starejme se o své vlastní viny a o možnosti, co my můžeme ve svém životě a v životě druhých vylepšit právě teď, dokud je čas, dokud "je den".

Nikdo z lidí ve skutečnosti nemá dost času na to, aby hledal, komu by mohl odpustit, máme příliš málo času na to, abychom našli alespoň ty, vůči nimž jsme se provinili právě my.

Právě proto je tu Bůh: "Pojďte, projednejme to spolu, praví Hospodin. I kdyby vaše hříchy byly jako šarlat, zbělejí jako sníh, i kdyby byly rudé jako purpur, budou bílé jako vlna."

+1/0
5.5.2016 13:27
Foto

J58a91r33o20s29l32a23v 47P34o72l46á73k 9818173633666

V článku nikde nepíši o "ustoupení zlu", tudíž nechápu, proč to píšete.

Zbytek pokládám za čirý alibismus a snahu vykecat se z evangelijní etiky.

0/0
5.5.2016 18:21

J30i24ř57í 27S35v90o39b20o54d90a 9415568403796

Psal jsem to zcela obecně – jen jakousi navazující krátkou úvahu. Nechápu, co Vás na tom popudilo. Není to kritika Vašeho článku, spíše naopak. Pokud použiji Váš způsob, kterým jste se nyní vyjádřil, pak Vaše reakce svědčí o tom, že umíte o evangelijní etice krásně kecat.

+2/0
11.5.2016 8:54

M51i66l45a38n 81R72i53c91h53t13e74r 8779192200863

Odpuštění není možné bez pokání, bez sebereflexe. Možná by stačilo svoje chyby přiznat, omluvit se. Místo toho poslouchám nějaké výmluvy typu - taková byla doba, proto jim odpouštím velice nesnadno.

0/0
5.5.2016 8:13
Foto

J32a92r65o75s34l88a11v 13P56o18l67á62k 9228643373906

Nevím, z jakého hlediska to píšete. pokud z osobního, tak OK, s tím se nedá polemizovat. Proč to, co píšete, neplatí pro evangelijní hledisko, je uvedeno v článku.

0/0
5.5.2016 18:22

M65i17l54o31š 78D37v52o35ř90á22č38e69k 2545518560804

Vec neni zas tak jednoducha, jak ji kratkost clanku predklada. Bylo dost 'prostych' komunistu, kterym neni v podstate co odpoustet. Maji svym zivotem k 'Bohu' daleko blize jako spousta krestanu. Na druhou stranu bylo a je hodne nekomunistu, kterym zapomenout jejich ciny nelze.

+3/0
5.5.2016 7:37
Foto

J29a33r32o97s75l79a15v 89P49o63l88á30k 9238193413376

V tom máte samozřejmě pravdu a článek tyto věci nijak nepopírá.

+2/0
5.5.2016 7:53

M25i21l18o70š 64D87v18o93ř49á39č84e21k 2605408570154

Ona, zvolena postava M. Jakese a odpusteni ji, jako vlastne 'bilemu koni' nekomunistu v pozadi, jez ji 'prodali za korunu' svuj krachujici socialisticky podnik, je nejspise tez jedna z nich. I kdyz prece jen jiny a zvlastni pripad.

0/0
5.5.2016 8:09

J60a86r42m88i42l39a 24Č85e11r63n80á 2240481328222

Samozřejmě, odpustit všem našim viníkům, jinak by člověk ani nemohl žít. Jenže proč se zaměřit jen na politiku? Více než politici, minulí i současní, se mě dotýkají lidé, které jsem znala osobně. Myslím, že tohle si musí přiznat velká většina lidí, vždyť skutečně pronásledovaných a k tomu nevinných byl jen malý zlomek - a právě ti paradoxně nenadávají a možná už dávno odpustili, když pozorují, kolik válek a nenávisti na světě je tak jako tak. Co třeba mají říkat rodiče na nedávné vraždy svých dětí nacionalisty na Ukrajině? My, co jsme nic takového nezažili, můžeme s úsměvem na různé ústrky zapomenout a žít jen tím pěkným, bylo toho dost. Velký příklad mám ve své tetě, která to neměla v životě lehké, ale vzpomíná na to hezké a rozdává ze sebe to hezké.

+1/0
5.5.2016 6:15
Foto

J80a80r11o53s42l43a85v 25P40o24l37á57k 9468943923386

Článek jaksi mlčky předpokládá, že existuje obrovské množství dalších příležitostí k odpuštění. Na toto konkrétní téma se soustředí proto, že autor je pokládá za důležité pro vypíchnutí.

0/0
5.5.2016 7:55

M19i16r83e68k 36P76i52n93k85a96s 7322691117166

https://cs.wikipedia.org/wiki/Corrie_ten_Boom

Po válce založila útulek pro lidi zničené jejími následky. Včetně bývalých kolaborantů. Na jedné přednášce jí podal ruku (aniž o tom věděl ) i její bývalý věznitel. Corrie se ovšem nikdy nevyjadřovala k soudním procesům a legislatvním aktům. Její odpuštění bylo zcela soukromé. Tak to má podle mne být.

+1/0
5.5.2016 5:39
Foto

J92a55r27o27s14l40a59v 85P24o70l74á70k 9118733153806

Naprosto souhlasím - soudních procesů a legislativních aktů se článek netýká.

0/0
5.5.2016 7:56

J77a90r17o34m71i18r 64L62a84n14c37i16k 4665455206265

Mam na Vas otazku autore: Zrusil by jste t.zv. Benesevy Dekrety? Jsou pry nedilnou soucasti zakonu statu, ale ktereho statu? Kolik uz bylo republik od roku 1945? Od CSR, CSSR, federaci od r. 1968 po CR a SR Benesovy Dekrety porad plati uz pro cvrtou nebo patou generaci "vinniku". Na trvani nezrusitelnosti jejich platnosti dokonce vyhral M. Zeman prezidentske volby.

0/0
5.5.2016 4:39
Foto

J24a34r31o80s39l29a89v 61P78o32l90á22k 9938653743776

Upřímně řečeno v této chvíli opravdu nevím.

0/0
5.5.2016 7:59

J88a15r28o41m61i75r 44L83a90n64c41i10k 4125525286785

Verite v kolektivni zodpovednost a kolektivni vinu? Takto jeden z dekretu zni: "Kazdy Nemec, kazdy kolaborant pozbyva obcanstvi a veskery majetek atd", nikoliv kazdy Nemec ktery se dopustil. Nedela rozdilu v tom cim se clovek narodil a cim se z vlastniho rozhodnuti stal. Jiste mnozi byli vinni, ale urcite ne vsichni stejne. Byli vsak stejnym "trestem" potrestani. Mnozi se neprovimili vubec nicim, trestana byla spravedlnost.

Uznavam, ze moje namitka nema nic spolecneho s Vasim nametem "odpust nam nase viny". O tom kdo ma komu co odpoustet bych mluvil jako "o vzajemnem odpusteni". Ty dekrety jsou tomu prekazkou.

0/0
5.5.2016 16:30
Foto

J60a58r55o76s51l33a50v 58P10o55l55á48k 9278523683296

To je opravdu hodně složité téma a nemám je nastudované a promyšlené dostatečně dobře, abych k němu zaujímal stanovisko.

0/0
5.5.2016 18:25
Foto

M38a59r27t61i27n 78B63r48a89u47n 2894747861899

Proč odpouštět komunistům?

+1/0
5.5.2016 0:56

S58i35d13n21e60y 45S19i97s36k64a 3637682412165

Taky nechapu.

0/0
5.5.2016 4:15
Foto

J29a94r65o47s95l21a70v 52P35o66l61á81k 9938173863146

Protože odpouštění viníkům je evangelijní požadavek kladený na Ježíšovy následovníky. Platí to samozřejmě jen pro ty, kteří se k té zvěsti přihlásí.

+1/0
5.5.2016 8:01
Foto

J42a75r70o19m95í30r 45P15e90t33ř20í40k 6334611969578

Kanadští křesťané Siska a Braun místo odpuštění žijí v nenávisti.

To je ostatně vidět z jejich příspěvků v diskusích.

+1/−1
5.5.2016 8:30

S46i57d28n93e81y 51S78i74s29k16a 3107462592785

Zato cesky komunista Petrik by odpustil kazdemu, v roce 1945 by nechal nacisticke pohlavary na pokoji, dnes odpousti vse Bushovi, Sarkosimu a dalsim, kdere drive obvinoval ze zlocinu a chtel soudit .... ;-D

0/0
5.5.2016 14:32
Foto

J50a12r20o31m32í87r 96P32e20t98ř59í59k 6564721119398

Pane Sisko, proč to mínus, když v příspěvku níže potvrzujete svoji nenávist k jedincům mého typu a komunistům?

0/0
5.5.2016 19:13

S29i73d68n13e44y 45S87i91s31k89a 3957952882895

To je vase vysvetleni.

0/0
5.5.2016 20:17
Foto

J29a97r55o21s81l17a29v 11P39o19l59á24k 9478293443316

Pane Sisko, zmizely odtud některé vaše nenávistné komentáře. Rád bych k tomu řekl, že jsem je nesmazal ani jsem k tomu nedal pokyn. Vlastně je mi docela líto, že zmizely, protože tvořily velice pěkný ilustrační materiál...

0/0
6.5.2016 20:14
Foto

J94a15r73o88m85í36r 77P55e44t14ř23í28k 6104411909118

Proč odpouštět křesťanům?

0/−1
5.5.2016 8:28
Foto

L42e29o78n60t14ý45n89a 92C19h28v43á58t53a30l97o68v57á 1103945906

Jaké odpuštění? Tady se řeší církevní restituce, majetky a peníze, odpuštění přece nikoho nezajímá.

+2/−2
5.5.2016 0:12
Foto

J32a10r13o92s30l98a76v 76P93o11l11á96k 9278573813276

Myslím, že navzdory zmíněným a bezesporu důležitým tématům i toto téma některé lidi zajímá.

0/0
5.5.2016 8:03

V49ě82r27a 58F24o79l78t67ý91n28o12v24á 1168546697109

Bože, odpusť jim, neboť nevěděli , co činí.

Odpustí Bůh i těm, kteří věděli, co zlého činí, nebo je odsoudí na věky do pekla?

0/0
4.5.2016 23:42
Foto

J45a10r78o42s26l84a40v 14P67o23l98á18k 9268463403956

Nemyslím, že jsem kompetentní na tuto otázku odpovědět, nejsem totiž Bůh.

+1/0
4.5.2016 23:51

M47i79c28h73a81l 46S75e51d30m44í11k 3129965626691

Máte pravdu, že odpustit je vhodné nepodmíněně. Významný je postoj toho, komu odpouštím. Pokud věci lituje a odpuštění přijme, lze na to víceméně zapomenout a nepřipomínat to. Jestli ale problém popírá, odpuštění z principu přijmout nemůže. Potom může být na místě záležitost naopak přiměřeným způsobem připomínat.

0/0
4.5.2016 23:40
Foto

J48a40r11o61s27l77a48v 10P63o52l22á89k 9118793703506

Obecně podle mě platí, že na minulost by se zapomínat nemělo, především pokud jde o věci, které měly širší dopad a byly systémového charakteru. Pokud jde o nějakou ryze osobní záležitost, pak to lze asi nechat být i v případě, že k lítosti nedojde - tedy aspoň já mám jiné věci na práci než se zabývat osobními křivdami a připomínat je sobě nebo druhým.

0/0
4.5.2016 23:58
Foto

M54i86r15o75s36l36a95v 27M98a34c36e22k 5811835380172

Nejprve je třeba přijmout poděkování. Pokud někdo není schopen poděkovat, pak je od něj jakékoli odpuštění bezcenné.

0/−3
4.5.2016 22:40
Foto

J15a52r60o76m25í84r 23P27e97t78ř63í31k 6694551739718

Myslím si, že s křesťany jste na špatné adrese.

Mluví sice o lásce a odpuštění, ale když čtete jejich příspěvky v diskusích, tak jsou plni zloby a nenávisti k jinak smýšlejícím lidem. Dá se říct, že jsou v diskusích nejvíce agresivní. Stačí se podívat sem ( a to již admini řadu jejich neurvalých příspěvků smazali): http://jaromirpetrik.blog.idnes.cz/diskuse.aspx?iddiskuse=A160502_508204_blogidnes

Mně stačilo, jak se Vás již dříve v diskusi snažil co nejvíce urazit a ponížit křesťanský lékař MUDr. Vodvářka, když Vám napsal - cituji: "Chci říci, že vstup do této strany (KSČM) už znamená podstatnou mozkovou poruchu /bez ironie/."

+4/−4
4.5.2016 22:27
Foto

J58a92r55o24s90l86a43v 22P44o82l61á92k 9508363283796

Co k tomu říci, pokud jde o dr. Vodvářku, odpustil jsem mu ;-)

+3/0
4.5.2016 23:19
Foto

J23a15r84o58m29í93r 35P69e72t87ř76í56k 6714731579538

R^R^R^

0/0
5.5.2016 8:27

S59l64a62v87o37m23í25r 28B18e48n42e41š 6322307750704

Odpustit se dá pouze člověku, který sám lituje toho, co udělal.

+3/0
4.5.2016 22:13
Foto

J60a82r17o63s69l25a52v 64P67o85l50á13k 9198863493696

Opravdu? Z jaké pozice to píšete? Pokud je to vaše osobní pozice, tak OK, ale evangelium neříká "Milujte své nepřátele, až se vám omluví." atd.

+1/0
4.5.2016 22:16



Bohyně v teplácích od Armaniho

Petice

Na co je hrdá ta, která má tepláky pro všechny příležitosti? Přečtěte si rozhovor se Zuzanou Hubeňákovou.

Žebříčky



Redakční blogy

  • Redakční
               blog
  • Blog info
  • První pokus
  • Názory
               a komentáře

TIP REDAKCI & RSS

Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.