Vstupenka do nebe?
Ale evangelizátoři jsou jen jedním podnětem pro napsání této reflexe toho, jak osobně tyhle věci vlastně chápu, dalším podnětem je moje bývalá žena Lucienne, s níž mám vřelý přátelský vztah a která se mě nedávno zeptala, jestli mi má víra pomáhá.
To není vůbec špatná otázka, zvláště pokud ji položí člověk, který praktikuje (novo)pohanství, v jejím případě konkrétně určitou podobu Wiccy, a je zvyklý řešit s božstvy své praktické problémy stylem „Já vám přinesu oběť a vy mi prosím zajistěte zmírnění zdravotních problémů, větší úspěchy v práci apod.”. Aby bylo jasno - v žádném případě takové počínání nechci nějak snižovat či dokonce zesměšňovat! Jednak je to dle mého soudu zcela přirozené lidské chování (a člověk ani nemusí praktikovat nějaké náboženství, běžně to dělají i pověrčiví lidé, kteří se jinak pokládají za bezvěrce), jednak jsem sám v tomto módu v minulosti fungoval (a jistou dobu dokonce docela úspěšně). Tyto věci skutečně mohou fungovat - byť třeba na bázi placebo efektu a neurolingvistického programování (což je můj aktuální pohled na věc).
Pomáhá mi moje víra? No, jak se to vezme. Rozhodně ne v tom „pohanském” smyslu - ve skutečnosti je to spíš něco, co život v praktických ohledech občas i komplikuje - tak už to u etických závazků bývá. Ale k tomu se ještě dostaneme. Nyní se vraťme k těm evangelizátorům.
Podle stoupenců různých, nejen evangelikálních, křesťanských směrů jsme všichni v důsledku své hříšnosti odděleni od Boha a duchovně mrtví a (i když u nás o tom evangelikálové tolik, aspoň na svých webech, veřejně nepíší) odsouzeni k věčným posmrtným pekelným útrapám (protože pro člověka je nemožné být bezhříšný a trest za hřích je absolutní) pokud „nepřijmeme Ježíše Krista jako svého pána a spasitele”, třeba prostřednictvím této standardizované modlitby:
„Pane Ježíši, potřebuji tě.
Děkuji ti za to, že jsi zemřel na kříži za mé hříchy.
Otvírám ti dveře svého života a přijímám tě jako svého Spasitele a Pána.
Děkuji ti za odpuštění hříchů.
Ujmi se vedení mého života a změň mě, abych byl takovým, jakým mě chceš mít.”
Nuže, koneckonců proč ne, já osobně s výše uvedenou modlitbou ani s tou myšlenkou oddělenosti od Boha vlastně nemám žádný zásadní problém (s peklem ano, ale k tomu se dostanu), ale oč přesně tu vlastně běží? Ach ano, ovšem, je to vstupenka do nebe!
Existují i jiné vstupenky do nebe, o nichž jejich držitelé tvrdí, že právě ty jejich jsou ty zaručeně jediné pravé nebo přinejmenším nejlepší, kupříkladu „Ašhadu lá iláha illálláhi wa Muhammadun rasúlulláhi.” nebo „Haré Krišna Haré Krišna Krišna Krišna Haré Haré. Haré Ráma Haré Ráma Ráma Ráma Haré Haré.” či třeba „Namu Amida Butsu”.
Vlastně, když o tom tak přemýšlím, zatímco ty ostatní zmíněné vstupenky do nebe jsou svými majiteli chápány povětšinou jako nejlepší, právě jen ta křesťanská je často zcela jednoznačně prezentována jako jediná pravá, což mě poněkud rozčiluje.
Vstupenka do nebe... Potřebujeme vůbec něco takového? Například židé se bez toho docela dlouho obešli a až když za Makabejského povstání umírali bohabojní židé pro svou víru, vznikla opravdu silná poptávka po napravení křivd, kterou uspokojila myšlenka budoucího vzkříšení a soudu. V jihovýchodní Asii se z podobných důvodů objevila nauka o reinkarnaci a v Řecku poněkud vágní představy o Hádu, kde se výjimečně zkaženým a výjimečně dobrým duším dostává trestů a odměn, zatímco duše průměrné balancují na prahu nebytí v jakémsi poloexistentním stavu. Židé i křesťané pak operovali se vzkříšením a zapletli do toho i řecké představy v Platónově interpretaci, což po pravdě řečeno nejde tak úplně dobře dohromady. Aby v tom byl skutečný zmatek, objevily se posléze v (kabalistickém) židovství i představy o reinkarnaci (gilgul).
K čemu je to ale vlastně dobré? Po pravdě řečeno docela dobře chápu lidskou potřebu po napravení křivd, protože, jak nás učí třeba kniha Jób, svět není moc fér místo - dobrým lidem se stávají zlé věci a zlí lidé často unikají oněm pověstným božím mlýnům. Ale některé směry křesťanství dotáhly celou myšlenku ještě mnohem dál. Najednou už nejde o srovnání vychýlených vah Spravedlnosti. Nikdo není spravedlivý, všichni jsme beznadějně hříšní a z toho titulu odsouzení k věčnému (obvykle je tím myšleno nekonečné trvání) utrpení v pekle. Pokud ale provedeme invokaci a uzavřeme pakt s Ježíšem (a následně to neodvoláme), máme vstupenku do nebe. To, že ne každý je schopen takového „skoku víry” nehraje roli - dobří lidé půjdou do pekla, spasení lidé půjdou do nebe.
Zde je důležité poznamenat, že takto vypjatá forma křesťanské víry je u nás velmi okrajová (k evangelikálnímu křesťanství se hlásí cca 0,3 % obyvatel a nevěřím, že všichni jsou tak striktní), nicméně v některých oblastech USA (konkrétně v tzv. Biblickém pásu) je to dominantní směr a hlásí se k němu třeba i exprezident Bush Jr.
Nicméně i tak vnímá většina křesťanů svou víru hodně exkluzivně a odvolává se na známý novozákonní verš „Já jsem ta cesta, pravda i život. Nikdo nepřichází k Otci než skrze mne.” (Jan 14,6)
Dobře, ale o čem to zde vlastně mluvíme? O vstupence do nebe? Nebo o něčem mnohem podstatnějším, totiž o lásce k bližnímu a spáse skrze bližního?
Představme si nyní, že neexistuje žádný Plán, který má Bůh se mnou, s vámi, se světem. Že žijeme na bleděmodré tečce kdesi v závratně velkém, možná nekonečném, a zcela lhostejném kosmu, že neexistuje žádná posmrtná odměna ani trest, žádné zázračné vyústění dějin, že každý z nás jednou zemře, že i lidstvo nakonec zcela zanikne, že sám vesmír se v předaleké budoucnosti změní v obrovské pusté a prázdné (tohu va bohu!) místo, v němž se nakonec zastaví veškerý pohyb a tím i čas. Že neexistují žádné zázraky ve smyslu nadpřirozených zásahů do přírodních zákonů, protože - jak ukázal už Hume - není žádný opravdu dobrý důvod věřit, že takové zázraky existují (protože abychom uznali zázrak, přirozené vysvětlení údajného zázraku by muselo být méně věrohodné než samo porušení přírodních zákonů - a ve všech dosavadních případech údajných zázraků lze najít přijatelné přirozené vysvětlení).
Otázka zní: Pokud tomu tak je, má i přesto smysl věřit v Ježíše? A pokud ano, co to vlastně znamená?
Rozhodně to v takovém případě neznamená věřit ve vstupenku do posmrtného nebe, protože nyní vycházíme z předpokladu nic takového neexistuje. Mimochodem - nemůžeme smysluplně hovořit o existenci nebo neexistenci transcendentního Boha, jak jsem objasnil jinde, ale pokud jde o nadpřirozeno, posmrtnou existenci nevyjímaje, pohybujeme se stále v oblasti empirie a možného poznání - nadpřirozené je empirično, které se neřídí přírodními zákony, a má smysl prohlásit, že něco takového neexistuje nebo že existence něčeho takového je krajně nepravděpodobná.
Vynecháme-li nadpřirozeno, co nám zůstane?
Ježíš sám řekl, co znamená v něj věřit:
„Tehdy mu spravedliví odpovědí: ‚Pane, kdy jsme tě spatřili hladového a dali jsme ti najíst, nebo žíznivého a dali jsme ti napít? Kdy jsme tě spatřili jako cizince a ujali jsme se tě, nebo nahého a oblékli jsme tě? Kdy jsme tě spatřili nemocného nebo ve vězení a přišli jsme za tebou?‘
Král jim odpoví: ‚Amen, pravím vám, cokoliv jste učinili jednomu z těchto mých nejmenších bratří, mně jste učinili.‘“ (Matouš 25, 34-40)
Tohle je podle mě praktická definice víry v Ježíše - víra v to, co Ježíš dělal, přesvědčení, že strádající bližní je Pánbůh v nesnázích. Respektive že onou „cestou k Otci”, „cestou, pravdou a životem”, kterou je Ježíš, je Ježíš v bližním, k němuž se nějak vztahujeme. To je spása skrze člověka, pakliže se k němu vztahujeme s láskou, respektive duchovní smrt, jsme-li lhostejní.
Vynecháme-li nadpřirozeno, zůstane nám bližní.
Otázka tedy zní: Má smysl přistupovat k bližnímu (v tom smyslu, jak jej definoval Ježíš) s ježíšovskou láskou i v případě, že opravdu žijeme v lhostejném vesmíru, neexistuje žádný Plán a žádná nadpřirozená spása, žádné nebe, žádné peklo ani žádný poslední soud nenastanou? Jsem hluboce přesvědčen, že jen ten, který na tuto otázku odpoví kladně, chápe, oč tu vlastně běží, tedy že zde běží o mravní zákon, který je nezávislý na jakékoli empirii - ať už přirozené nebo nadpřirozené, že zde běží o transcendenci, která je realizována v člověku tím, že koná dobro bez ohledu na vlastní zájmy, i když to nemůže druhým přesvědčivě dokázat.
Uvěřit v Ježíše znamená uvěřit, že to jde, že to je možné, a to znamená získat vnitřní svobodu - svobodu od všudypřítomného biologického a sociálního determinismu.
Znovu opakuji: Nelze to dokázat, je to víra, životní postoj založený na hodnotách, které platí bez ohledu na to, jak moc lhostejný vesmír ve skutečnosti je. Je to víra, která nepotřebuje posmrtný život, odměny a tresty, Velký Plán ani jiné nadpřirozené haraburdí.
Jistě jste již z mých slov vyčetli, že nevěřím v nadpřirozeno a vše, co s ním souvisí. Nesoudím ty, kteří v takové věci věří. Konec konců jistě i Ježíš, coby člověk své doby, v takové věci věřil. Ale nejsem vševědoucí a možná se mýlím. Třeba Plán existuje, stejně tak zázraky a jednoho dne budu vzkříšen z mrtvých (v posmrtný osobní život duše, jak je běžně představován, ale opravdu nevěřím, to je vnitřně velmi nekonzistentní přesvědčení, mimo jiné proto, že by implikovalo nadbytečnost těla - ještě se k tomu v budoucnu vrátím).
Podstatné z mého pohledu je, že to ve skutečnosti podstatné není - pakliže se někdo snaží následovat Ježíše v jeho pojetí bližního jen proto, aby získal vstupenku do nebe, jeho počínání je založeno na špatných důvodech. Pokud někdo dokonce ignoruje Ježíšovu praktickou víru a je přesvědčen, že stačí prostý akt víry v nějaké spásonosné mýtické schéma, navíc třeba zprostředkované tou „jedinou pravou církví”, je dle mého soudu úplně mimo. Naopak může člověk toto všechno dělat a dělat to ze správných důvodů a přitom být ateista nebo vyznávat jiné náboženství - a přesto, biblicky řečeno, „přichází k Otci skrze Krista”, protože je celkem jedno, jak se k tomu dobral, ale dělá to. Ta exkluzivita není dogmatická nýbrž praktická. A vstupenka do nebe je nepodstatná, možná dokonce kontraproduktivní.
A to je ona protestantská spása z víry a ne ze skutků v mém pojetí: Nejde o magickou víru ve spásonosný (p)akt spočívající v uznání Ježíše Krista jako spasitele, jde o víru spočívající v přesvědčení, že to, co Ježíš dělal, jeho revoluční přístup k bližnímu, bylo správné a je správné v těchto šlépějích kráčet ne proto, že si tím vysloužíme nějakou odměnu, ale prostě proto, že to rozpoznáme jako hodnotu o sobě.
Ale to neznamená, že bych myšlenku vzkříšení a soudu zavrhl docela - chápu ji jako působivý mýtický obraz, který sděluje něco podstatného, totiž že člověk je jako tělesná, v čase a prostoru přítomná bytost, zodpovědný za své činy a že nemůže spasit sám sebe, že spása je možná jen skrze člověka, bližního, Krista v bližním, ve vztahu Já-Ty. Jinak je odsouzen přebývat v osobním pekle, které není o nic méně hrozné než to nadpřirozené, v něž někteří lidé věří.
Pomáhá mi moje víra? Ano, pomáhá mi v tom smyslu, že mne po malých krůčcích činí lepším člověkem, že mne vede k lítosti nad špatnými činy, jichž jsem se dopustil, a dává mi odhodlání je neopakovat. Současně mi umožňuje přijmout fakt, že jsem pouhý člověk a pokud spadnu, stále ještě mohu vstát - a že toto platí i pro ostatní, proto nemám právo se nad ně povyšovat. Taková pomoc znamená mnoho. Ale pokud jde o zdravotní obtíže, finanční nesnáze a jiné světské věci, tam mi víra nijak přímo nepomáhá. Ale pomáhají mi lidé, bližní, a to rovněž znamená mnoho, velice mnoho, protože i v tomto případě lze setkání s bližním chápat jako setkání s Bohem.
Ano, ovšem: Vím, že to, co jsem napsal, je hodně neortodoxní, že je proti němu možné vznést spoustu biblických námitek, ale prostě nemohu jinak. Nemohu popřít způsob, jak chápu svět a člověka ve světě. Nemohu lhát sobě ani druhým. A konec konců: Není lepší být heterodoxní a ortopraktický - než naopak?
Prostě chci jít tou cestou, byť často nedokonale a s četnými klopýtnutími, protože ta cesta má smysl sama o sobě a sama v sobě. Tato cesta, pravda a život, čili Kristus, je zázrak („vzkříšení a život”), nikoli však nadpřirozený, ale transcendentní... Nejvyšší čas zmlknout!
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Má přejít česká ekonomika na válečný režim? Doba míru je pryč, říká Pojar
Vysíláme Britský premiér Rishi Sunak nedávno oznámil, že jeho vláda uvede zbrojní průmysl do válečného...
Každý druhý učitel v Německu zažívá ve třídách násilí. Brutalita na školách roste
Premium Německý učitel se stává docela riskantní profesí. Násilí se stává stále běžnější částí vyučování a...
Biden nečekaně kývl na předvolební debatu. Kdykoli kdekoli, říká Trump
Americký prezident Joe Biden se v pátek nechal slyšet, že by chtěl do debaty se svým předchůdcem...
USA mění systém pomoci Ukrajině: už ne sklad, ale zbraně přímo ze zbrojovek
USA chystají dosud největší balík vojenské pomoci Ukrajině v přepočtu za více než 140 miliard...
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot