Ťiang Žung: Totem vlka (recenze)
Četl jsem jej poměrně dlouho, neboť se jedná o knihu, která čtenáře přímo vyzývá, aby nespěchal a zamýšlel se. O některá ze svých zamyšlení bych se nyní rád podělil.
Ťiang Žung, vlastním jménem Lu Ťia Min, je kontroverzní postavou sám o sobě. V roce 1967 dobrovolně odešel do stepi mezi pastevce ve Vnitřním Mongolsku (součást Číny) poblíž hranice s Mongolskou lidovou republikou. Posléze jej, už nedobrovolně, následovali další čínští intelektuálové, kteří tam byli v době Maovy Kulturní revoluce (1966-1976) posláni na "převýchovu". Strávil tam jedenáct let během nichž byl svědkem postupného podrobení mongolské menšiny, jež tehdy stále ještě žila tradičním způsobem, Číňany. S nomádskou kulturou se hluboce sžil a ve svém románu, který je zároveň antropologickou výzkumnou zprávou, studií o přírodě, politickou filosofií i politickou výzvou a v neposlední řadě také brilantní psychologickou studií, se vyrovnává jak s vlastními chybami, tak s chybami, jichž se dopustili čínští revolucionáři, a které vedly k zániku jedinečné, s přírodou spjaté kultury. Je to však především kniha o svobodě a o touze po svobodě, jíž se autor nikdy nevzdal a dočkal se v pozdějších letech i perzekuce coby čínský disident. To, že se mu podařilo právě tuto knihu v Číně vydat, byl vpravdě husarský kousek! Autorova pravá identita byla dlouho úspěšně utajována (kdyby chtěl knihu vydat pod svým pravým jménem, jistě by román pozornosti cenzorů neušel) a poté, co byla odhalena, bylo už na cenzuru pozdě.
Jaké jsou tedy hlavní motivy Totemu vlka? Kniha začíná jako beletrizovaná antropologická zpráva popisující tradiční způsob života mongolských pastevců, který je jen velmi povrchně ovlivněn čínským komunismem. Skutečnou moc a autoritu zde nemají funkcionáři, ale lidé, kteří si ji vydobyli svými schopnostmi a zkušenostmi. To se však postupně mění s tím, jak do stepi přicházejí další a další Číňané a počínštělí Mongolové, kteří s sebou přinášejí "revoluční" myšlenky a aktivně bojují proti "zaostalosti" původních obyvatel, aniž by se snažili porozumět jak jim, tak zákonům fungování křehkého stepního ekosystému. Veškerý odpor, reprezentovaný především dědem Biligem, starým, moudrým a zkušeným pastevcem, je marný. Postupně sledujeme úpadek Biligovy autority tváří v tvář aroganci moci a autor precizně líčí stupňující se bezmoc někdejšího přirozeného vůdce nomádské komunity. Není to v tomto směru příliš radostné čtení.
S tím souvisí další rovina románu, kterou by bylo možné označit za studii ekologickou, zabývající se fungováním stepního ekosystému a lidského vlivu na něj. Žung je dobrý pozorovatel i posluchač a jeho detailní postřehy o tom, jak jsou ve stepi na sobě vzájemně závislé jednotlivé rostlinné i živočišné druhy (včetně člověka) a jak vlčí smečky zastávají úlohu nenahraditelných "ochránců stepi", jsou velmi hodnotné samy o sobě a myslím, že by uspěly i jako samostatná studie.
A tím se dostáváme k vlkům coby leitmotivu celé knihy. Ti zde fungují rovněž na několika úrovních: Jako ekologický faktor, jako symbol kultury, jako vzor hodný následování a konečně také jako důležitá součást každodenního života pastevců, kteří s nimi vedou neustálý boj, jenž má však svá tradicemi daná pravidla. Totem vlka je totiž mimo jiné kniha silně darwinistická, místy i překračující do roviny darwinismu sociálního (k tomu se dostanu ve své kritice dále). Autor se neustále v různých obměnách vrací k myšlence přežití těch nejschopnějších a přisuzuje právě vlkům roli faktoru, který se podílel například na vysoké kvalitě mongolských koní, z nichž přežili vždy jen ti, kteří se dokázali vlkům ubránit. Vlci však tříbí i lidské bytosti. Žung v nich vidí odvěké učitele, kteří tím, že s lidmi bojují, lidi současně učí svou dokonalou válečnou strategii, jíž nomádské společnosti v minulosti mnohokrát úspěšně uplatnili v boji se stonásobně početnými nepřáteli. Tím se stali "totemem", symbolem hrdé a nepoddajné mongolské kultury, který autor klade do protikladu ke společnostem zemědělským, jejichž "totemem" je čínský drak, coby archetyp císaře, před nímž zemědělec přirovnávaný k ovci padá tváří k zemi.
Žungovy, někdy poněkud rozvláčné, politické teorie dávající do souvislosti vlky, svobodu, demokracii, úspěch západních národů a poddajnost Číňanů-ovcí patří k těm částem knihy, jež vyvolaly nejvíce kontroverzí a někteří kritikové psali dokonce o autorově fašistickém myšlení. Osobně pokládám Žungovu "politickou filosofii", jak je v Totemu vlka vykreslena, za zidealizovanou a jednostrannou. Je poznat, že autor je sice skvělý pozorovatel přírody, ale není politolog ani historik. Opravdu jsou "vlčí totem" a "vlčí mentalita" tak účinné, když jsou to právě ovce-Číňané, kdo si podrobuje vlky-Mongoly a totálně ničí jejich způsob života? Autor navíc ve své glorifikaci vlky vyškolených nomádů disponujících dokonalou znalostí svého ekosystému pomíjí skutečnost, že tito nomádi, kteří si v minulosti podrobili velké říše, tak učinili za cenu obrovských krveprolití a bezohledného drancování dobytých území. A naskýtá se také otázka, zda mají “svobodu milující“ nomádi vůbec právo zotročovat “ovčí” národy. Stejně tak mi připadá poněkud naivní Žungova analýza západních společností. Žung pochopitelně polemizuje především s čínským pohledem na stát, a to rozhodně ne jen s pohledem čínských komunistů, ale i – možná i především – s Konfuciem. Jeho jednostrannost je samozřejmě vzhledem k okolnostem jeho života pochopitelná, nicméně bych si zřejmě nepřál, aby měl možnost svůj pohled na společnost zrealizovat v praxi, nejspíše by to dopadlo podobně tragicky, jako Maův “Velký skok vpřed“.
Nicméně už sám fakt, že tyto úvahy vyvolaly v Číně i za jejími hranicemi bouřlivou diskusi, nasvědčuje tomu, že se autorovi podařilo otevřít důležité a citlivé téma, a navíc v zemi, kde je otevírání citlivých témat poněkud ošemetnou záležitostí. Zda však bude mít knihou vyvolaná diskuse nějaký reálný dopad na čínskou společnost, Bůh suď.
Důležitým momentem knihy je i duchovní aspekt. Jak se autor sžívá s mongolskou kulturou, začíná vnímat vlky jako bytosti zasvěcené bohu nebe Tengrimu, k němuž se stále častěji obrací tváří v tvář vlastní bezmoci. Bůh však jakoby také ztratil svoji moc – nebo se snad rozhodl, že umožní lidem, aby ochutnali trpké plody svých činů.
Poté, co jsme probrali "teoretické" aspekty knihy, se vrátíme k příběhu samotnému, jímž se jako červená nit vine snaha hlavního hrdiny odchovat na řetěze mládě mongolského vlka, neboť touží porozumět podstatě "vlčího totemu". Jedná se o hluboký, dojemný a tragický příběh, příběh, který zanechal na autorově duši velikou jizvu, ale také jej skutečně mnohé o vlčí duši naučil. Kromě faktu, že jde o autobiografický motiv, má toto vyprávění i velkou symbolickou hodnotu a brilantně ilustruje všechny výše zmíněné autorovy úvahy o vlcích, jejich mentalitě a jejich touze po svobodě, jíž si cení více než vlastního života. A tak, jako v závěru vlče ztrácí sílu žít, ztrácí sílu žít i znásilněná step měnící se vlivem necitlivých zásahů (především kvůli zdecimování vlčí populace) v poušť. Se stepí vadne a umírá i mongolská duše a symbolickou tečkou je pak písečná bouře sužující daleký Peking.
Totem vlka je skvěle napsaná kniha. Některé části jsou možná poněkud rozvláčné, ale to bohatě vynahrazují barvité popisy života ve stepi a dramatických bojů nejen s vlky, ale třeba také s přemnoženými komáry. Charaktery jsou dobře vykreslené, čtenář pozná silné stránky i slabosti jednotlivých hrdinů, bude úpět nad umanutostí nových držitelů moci, kteří věří, že dokáží sami řídit stepní ekosystém, dojme se nad snahou jednoho z hrdinů ochránit divoké labutě před bezohlednými čínskými lovci i nad vztahem hlavního hrdiny a jeho vlčete.
V souvislosti s touto knihou mi přišly na mysl cestopisné knihy V. K Arseňjeva, v nichž tento velký cestovatel mimo jiné popisuje vůči životnímu prostředí bezohlednou mentalitu Číňanů, kteří svou zemi vyrabovali a na počátku dvacátého století nevybíravým způsobem plundrují sibiřskou tajgu. Jedná se skutečně o hluboce zakořeněnou součást čínské národní povahy? Dokáží se Číňané tváří v tvář ekologickým katastrofám ve své vlastní zemi změnit? Jaká je vlastně "čínská povaha"? To jsou otázky, které jsem si při četbě Totemu vlka spolu s autorem kladl, a i když si myslím, že odpovědi nejsou tak schematické ("ovčí nátura"), jak je autor prezentuje, děkuji mu tímto, že mi dal příležitost o těchto věcech přemýšlet, a stejně tak o problematice sociálního inženýrství a snahy o změnu společnosti shora a za každou cenu. Mimochodem: Žungem popisované necitlivé intervence odporují i myšlenkám samotného Mao Ce-Tunga, který v roce 1944 napsal: “Lenin říká, že konkrétní analýza konkrétní situace je to, 'v čem je sama podstata, v čem je živá duše marxismu'. Mnozí naši soudruzi analyticky myslet nedovedou; ke složitým věcem přistupují tak, že je nechtějí opětovně a hluboce analyzovat a zkoumat, ale rádi dělají zjednodušené závěry – buď absolutně kladné, nebo absolutně záporné. ... V budoucnu to musíme napravit.“ (Citáty z díla předsedy Mao Ce-Tunga, Kolín : Beth-Or, 2011. s. 261.)
Tragédií samozřejmě je, že významné množství projektů čínských komunistů, včetně Žungem popisované proměny Vnitřního Mongolska, se v tomto duchu neneslo. [pozn. Mao sám sobě v tomto smyslu odporoval i při leckterých svých dalších nešťastných rozhodnutích.]
Čína je a bezpochyby i nadále bude důležitým hráčem na mezinárodním poli a snaha porozumět její duši není pouhou intelektuální libůstkou, je důležitou součástí komplexního chápání světa na počátku nového tisíciletí. Pouhou četbou Totemu Vlka čínské duši porozumět nelze, ale jako důležitý střípek celkové mozaiky je tato kniha velice užitečná, ne-li neocenitelná.
ŽUNG, Ťiang. Totem vlka. Praha : Rybka Publishers, 2010. 584 stran.
Jaroslav POLÁK
Horizonty událostí (skica)
„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.
Jaroslav POLÁK
Její krásný oči (skica)
„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.
Jaroslav POLÁK
Zamyšlení nad celníkem a farizejem
Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.
Jaroslav POLÁK
Názorové bujení
Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.
Jaroslav POLÁK
Kratochvilné vyprávění
„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.
Další články autora |
Nahá umělkyně za zvuků techna házela před dětmi hlínou. Už to řeší policie
Policie prošetřuje vystoupení, ke kterému došlo na Akademii výtvarných umění (AVU). Umělkyně a...
Přes Česko přešly bouřky s krupobitím. Dálnici D1 pokrylo bahno a větve
Do Česka přišly přívalové deště, na některých místech padaly i kroupy. Hasiči hlásili desítky...
Německo je otřeseno. Přišel brutální útok na politika, pak následoval další
Na lídra kandidátky německé sociální demokracie (SPD) v Sasku do evropských voleb Matthiase Eckeho...
Vyváděla strašné věci. Zahradil označil Jourovou za nejhorší z eurokomisařů
Premium Když Česko vstoupilo 1. května do Evropské unie, byl tam matador ODS Jan Zahradil kooptován...
Ukrajině nastává „nejtemnější hodina“. Začíná mluvit o jednání s Rusy
Premium Ukrajinské armádě se stále nedaří stabilizovat situaci na frontě a nálada v Kyjevě je čím dál...
Afghánistán zasáhly přívalové deště. Záplavy si vyžádaly nejméně 200 obětí
Záplavy na severu Afghánistánu, způsobené přívalovým dešti, si vyžádaly nejméně 200 obětí....
Pražským Klementinem lze brouzdat i mimo otevírací dobu. Virtuálně a z domova
Tam, kde končí prohlídková trasa, teď začíná virtuální prohlídka. Díky moderním metodám mohou lidé...
Léky na cukrovku či ředění krve od praktika? Ministerstvo chce změnit podmínky
Ministerstvo zdravotnictví (MZd) chce zmírnit pravidla pro předepisování léků praktickými lékaři....
Polární záře, potíže s komunikací. Zemi zasáhla obří geomagnetická bouře
Zemi zasáhla v pátek geomagnetická bouře nejvyššího stupně, uvedl americký Národní úřad pro oceán a...
Prodej bytu 2 + kk, družstevní, 50 m2, metro, Praha 9 - Vysočany, ul. Špitálská.
Špitálská, Praha 9 - Vysočany
4 900 000 Kč
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot