Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kolemjdoucí s foťákem

Byly doby, kdy jsem se naivně považoval za fotografa. Po třech letech soustavného focení jsem ovšem dospěl k závěru, že do někoho takového mám ještě hodně daleko.

Nejsem fotograf, pokud tím tedy myslím uměleckou či reportážní profesi a ne prostý fakt, že mám fotoaparát (vlastně celou pěknou sbírku, ale to není z fotografického hlediska nijak zvlášť podstatné) a umím s ním (s nimi) zacházet. Podle takové definice by totiž byl v dnešní době fotografem skoro každý. Jsem kolemjdoucí s foťákem. Uznávám, že jsem poněkud zkušenější kolemjdoucí s foťákem než třeba čerstvý majitel majitel chytrého telefonu, ale nejsem (zatím?) fotograf.

Zde je třeba uvést, jak vlastně fotografa definuji. Hodně jsem o tom přemýšlel a dospěl jsem k závěru, že fotografa lze nejlépe definovat jako člověka, který je schopen nafotit cyklus kvalitních fotografií na dané téma. A věřte mi, tohle je opravdu umění!

Udělat pěknou fotku není zase tak těžké. Po pravdě řečeno si myslím, že kdyby mi běžný uživatel chytrého telefonu dal tisíc svých fotek, dokážu mezi nimi najít několik, které - kdybych je správně ořízl, upravil kontrast a případně převedl do černobílé - by rozhodně vypadaly dobře.

Jistě - na rozdíl od běžného uživatele chytrého telefonu umím fotku správně oříznout tak, aby měla dobrou kompozici, umím si pohrát s kontrastem a tónovou křivkou a umím správně převádět barevné fotky do černobílé, ale to opravdu není zase tak těžké se naučit, zvláště když je dnes k dispozici software, který tyhle věci umí často na jedno kliknutí (lidi, naučte se to sakra, je to jednoduché a vaše fotky budou vypadat k světu!).

Kromě toho taky mám mnohem menší procento odpadu - ale bylo by divné, kdybych po několika letech focení nedokázal poznat, kdy prostě nemá smysl zmáčknout spoušť, to je jen věc cviku.

Jsem, tak jako většina lidí, jen člověk s foťákem, pouze se tomu věnuji cílevědoměji. Zatím se mi však prakticky nepodařilo nafotit jakýkoli projekt, jakýkoli cyklus fotografií, které by bylo možné prezentovat jako sevřený celek, třeba na nějaké výstavě. Přál bych si, abych to uměl - a chci to jednou umět - a doufám, že, dočkám-li, po několika dalších letech fotografování a studia (zvažuji, že se příští rok přihlásím na fotografickou školu do Opavy) k tomu dospěji.

Tuto úvahu věnuji hlavně těm, kteří, zvláště díky stále větší dostupnosti solidní techniky, chtějí fušovat do fotografického řemesla: Dělejte to! Fotografování je skvělá věc a může zcela změnit, doslova!, váš pohled na svět. Ale buďte pokorní - prvních pár (stovek) slušných fotek z vás fotografa neudělá. Henri Cartier-Bresson, génius a jeden ze zakladatelů pouliční fotografie, řekl: „Prvních 10 000 fotografií je nejhorších.”

Myslím, že má pravdu.

Ještě mi zbývá 2234 fotek a pak, pak už to bude jenom lepší! :-)

---

Doprovodné fotografie tvoří pět nejlépe hodnocených snímků na mém Flickru plus moje v této chvíli úplně nejnovější fotka. Vskutku netvoří nic, co by se byť jen vzdáleně podobalo cyklu :-)
Pokud máte o mé fotografie zájem, můžete se podívat na užší výběr necelých dvou tisíc fotografií tamtéž.

 

Autor: Jaroslav POLÁK | úterý 5.4.2016 0:44 | karma článku: 21,20 | přečteno: 636x
  • Další články autora

Jaroslav POLÁK

Horizonty událostí (skica)

„Proč mě někdy nepozveš na návštěvu?“ zeptala se s lehce šibalským výrazem v její pěkné tváři a já si v té chvíli opravdu nebyl jist, jaké přísliby se za tou zdánlivě nevinnou otázkou mohou skrývat.

6.4.2022 v 11:11 | Karma: 7,75 | Přečteno: 420x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Její krásný oči (skica)

„Víš, že máš fakt krásný oči?“ řekl jsem. Bylo to banální, ale byla to pravda. Měla krásné hnědé oči s duhovkami připomínajícími letokruhy vzácných cizokrajných stromů.

4.4.2022 v 21:58 | Karma: 13,27 | Přečteno: 392x | Diskuse| Poezie a próza

Jaroslav POLÁK

Zamyšlení nad celníkem a farizejem

Biblické zamýšlení nad známým podobenstvím o upřímnému pokání výběrčího daní a sebestřednosti náboženského profesionála.

13.2.2022 v 15:38 | Karma: 10,20 | Přečteno: 396x | Diskuse| Společnost

Jaroslav POLÁK

Názorové bujení

Každému se čas od času udělá názor. Takový člověk má většinou potřebu se vymáčknout, obvykle na veřejnosti. Zpravidla to není hezký pohled, ale dá se to taktně přejít.

9.2.2022 v 10:00 | Karma: 6,73 | Přečteno: 152x | Diskuse| Miniblogy

Jaroslav POLÁK

Kratochvilné vyprávění

„Tak s tím těžkým ublížením na zdraví to bylo asi takhle,“ povídal ten chlápek poté, co jsem mu objednal slíbeného ferneta.

7.2.2022 v 18:56 | Karma: 10,62 | Přečteno: 303x | Diskuse| Poezie a próza
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Podmínky míru musí určit Ukrajina, říká ministryně obrany Černochová

29. dubna 2024

Premium Ministryně obrany Jana Černochová (ODS) o sbírce na munici pro Ukrajinu, komunikaci náčelníka...

Vědmy jdou do akce. Mladé dronařky tvrdě cvičí a chystají se na Rusy

29. dubna 2024

Premium Ukrajina (od zpravodajů iDNES.cz) Válka na Ukrajině je v nemalé míře válkou dronů a technologií. Ukrajina, ale i Rusko je vyvíjejí,...

Americkou Oklahomu a okolní státy zasáhla série tornád. Úřady hlásí čtyři mrtvé

28. dubna 2024  22:16

Nejméně čtyři mrtvé si vyžádala série tornád, která od sobotního večera zasáhla Oklahomu. Podle...

Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem

28. dubna 2024  20:49

Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 606
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1349x
Narodil jsem se 5. března 1975 v Brně, kde také žiji. Zajímám se o pravoslaví, filosofii, religionistiku, fotografování a literaturu. Politicky jsem demokratický levičák. Nenápadně jurodivý.

Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Twitter
- Facebook
- Flickr (fotografie)

Seznam rubrik

Oblíbené knihy

Co právě poslouchám

Oblíbené stránky

Oblíbené články