Děkujeme za pochopení.
J56a27n 94R81ý11z71n21a82r
K etice košer porážky - existuje u ní někdo, kdo ví že osobně provedl akt zabití a příjmá za ni zodpovědnost. Na rozdíl od průmyslové masovýroby.
....
Co je utrpení a bolest? Týká se jen fyzického těla, anebo může utrpení a bolest fyzické tělo nějak přesahovat - "prostorově", časově apod.
...
Byl jsem u eutanázie svého vlčáka. Nemyslím si, že to co nás spojovalo a co jsem mohl vnímat zmizelo ihned jeho fyzickou smrtí. Se smrtí na jatkách to bude podobné.
J46a94n 93R67ý34z40n45a95r
Zajímavý článek. Má to několik rovin. Ničení a zraňování živých bytostí se chci zdržovat - tzn. je úplně jedno, jestli svévolně působím utrpení člověku anebo zvířeti.
...
Člověk je všežravec. To však ale znamená, že pokud jíme maso, řadíme se mezi šelmy. To nemusí být na závadu, pokud jsme si toho vědomi - společnost tyto vlastnosti potřebuje pro své přežití.
Pokud si dám králíka, kterého jsem sám vykrmil a zabil, mohu být šelmou v tom nejlepším slova smyslu.
Pokud jím produkty současné masné velkovýroby - viz. ukázky pod článkem - jsem .... ?
J27a74n43a 22S18t82r91a60u37s36s
Je to skvělá úvaha, proto karma. Avšak myslím, že k žádným pravidlům či dohodám o nahlížení na věc nelze dojít, názor na práva zvířat má každý ustrojený jinak a dle své podstaty. Pro mne jsou v převažujících momentech zvířata věci. Těším se na další díl.
J28a45n 61R19ý55z32n65a17r
Věc nereaguje a necítí bolest. Četla jste knihu Bílý tesák? Věc si také nepamatuje kdo ji měl rád a kdo jí ubližoval.
J81a36r58m72i89l72a 38Č60e37r19n71á
S ničím novým asi nepřicházím, jak vyzýváte v závěru, ale chci dát najevo, že Vaše články čtu a přemýšlím o nich (s výjimkou toho o trestu smrti, udělám si ale čas i na ten). U mě nemají právo na život takoví slimáci na mojí zahradě, protože kdybych je nehubila, tak mi zničí úrodu (na rozdíl od žížal a slunéček, tam je škoda každého života). Kosy a jejich hnízda ale naopak nechávám být, i když kosi ničí také. Za prvé je to vyšší druh a za druhé jsou hezčí než slimáci, ale jsou také hezčí než druh vyšší - hlodavci. Můj pes má u mě větší právo na šťastný život než třeba můj příbuzný. Králíků a prasat v mém dětství mi bylo líto, ale jedla jsem je, protože je jedla celá rodina. Jde o to, aby nikdo netrpěl. I u těch slimáků je třeba vymýšlet, jaký způsob likvidace je pro ně nejlepší (prodávané jedy to nebudou). Na první video jsem se ani nedodívala, ta zvířata přece trpí. Asi před rokem zde probíhala diskuze ohledně velikosti klecí, názory byly protichůdné. Raději beru dražší vejce od šťastné slepice než levné od stresované. Kvůli sobě nebo kvůli slepici? Kvůli sobě asi ne, mohu žít zcela bez vajec, ale kvůli slepici - její utrpení mi nedělá dobře. Diskutovat by se dalo do nekonečna, včetně o morálce uvnitř jednoho druhu, ale udělám závěr podobný tomu Vašemu: Chtít od sebe a ostatních, abychom byli vegetariány nebo vegany, je nemožné a hloupé, ale udělat maličkost pro lepší morálku, například více promyslet svůj nákup anebo napsat článek, je možné a chvályhodné.
J38a26r87o83s70l97a39v 86P22O50L79Á90K
Děkuji za pěkný komentář. Ohledně těch slimáků: Kromě hlavonožců nemají měkkýš mozek a je otázkou, jak je to s jejich schopností vnímat bolest. Kdybych já přemýšlel, jak je zabít, asi bych je nasbíral a hodil do vroucí vody, vzhledem k jejich velikosti je to zaručeně velmi rychlá smrt. Pak je možné je vylít na kompost.
Zpět k filosofii: Lidem opravdu nelze nutit změny naráz, lepší je dávat dobrý příklad. Dřív nikomu nevadilo, že se kosmetika testuje na zvířatech, a nyní, zdá se, se ani ti největší euroskeptici nepohoršují nad tím, že od včerejška je v EU definitivně zakázáno kosmetiku testovanou na zvířatech prodávat.
J47i25ř91í 22S58v66o98b49o50d48a
Odkazy na to, jak přistupovat ke zvířatům, lze najít už v Bibli. Například tento verš z knihy Přísloví (12,10): "Spravedlivý cítí i se svým dobytkem, kdežto nitro svévolníků je nelítostné."
V diskusi jste uvedl, že lidskou kulturu vnímáte "jako autonomní a svébytnou sféru, která je zčásti nezávislá na biosféře."
Já se naopak domnívám, že lidé jsou dokonale a ve všem závislí na biosféře, na což lze taktéž najít odkazy v Bibli – Kniha Kazatel (3,19): "Vždyť úděl synů lidských a úděl zvířat je stejný: Jedni jako druzí umírají, jejich duch je stejný, člověk nemá žádnou přednost před zvířaty, neboť všechno pomíjí."
Od zvířat se lidé odlišují "svobodou a rozumností", což lidem umožňuje nad zvířaty vládnout, ale zároveň nám to přináší břemeno odpovědnosti. A lidská civilizace je důkazem toho, jak to nezvládáme – Kniha Jeremjáš (12,4): "Jak dlouho ještě bude země truchlit a bylina schnout na všech polích? Pro zlobu těch, kdo na ní bydlí, jsou vyhlazována zvířata i ptactvo. Ale říkají: Do naší budoucnosti Bůh nevidí.“
A to byla tato slova zapsána v době, kdy ekologické problémy technického věku byly tehdejším lidem těžko představitelné. Přeceňování našich schopností "vládnout" biosféře nebo si dokonce myslet, že jsme na ní (třeba jen částečně) nezávislí, vede k nepřetržitému snižování biodiverzity.
Problém není tak složitý, abychom museli přemýšlet nad tím, jestli je zvíře osoba nebo ne. Když vidíme dravého živočicha, jak loví a zabíjí svou kořist, máme sklon to hodnotit z lidského pohledu (násilí, krutost atd.). Kořist i dravec to však vnímají zcela jinak. Právě to nás odděluje od zvířat. Měli bychom tedy žít v souladu s prvním uvedeným biblickým veršem, a k tomu stačí "selský" rozum, což, myslím, dokonale koresponduje s Vaším závěrem v článku.
J47a18r17o47s27l43a63v 50P85O17L80Á40K
Ale vždyť právě schopnost napsat takový text, jaký jste právě napsal, ukazuje, že existuje kultura jako svébytná sféra Já tím neříkám, že "kulturosféra" je nějak lepší než biosféra, já jen říkám, že existuje a že se pohybujeme ve dvou sférách, zatímco ostatní živá příroda jen v jedné. To, jaká ta sféra kultury je, je druhá otázka, je jasné, že má strašlivý ničivý potenciál, ale právě proto je třeba ji kultivovat, o což se svým skromným střípkem snaží i tento můj článek.
M56i95l58a70n 66S19t51e25h86l64í44k
Význam práva pro zvíře může posuzovat zase jenom člověk, takže i když nakrásně nějaké právo zvířeti přiznáme, můžeme za to poplácavat po rameni jen sami sebe.
P66a59v41e15l 38K20u86r69a33l
S tím bych tak z principu nesouhlasil... pokud si vezmete vlčí smečku tam jsou práva jedinců taky striktně rozdělena...
NA úrovni která je pro jejich přežití ideální.
P66a36v44e87l 10K15u69r48a43l
Několik poznámek... pokud se potkáte s hladovým lvem v savaně oba máte "právo na život"... aby si ho lev zajistil potřebuje vaše maso. Aby jste si ho zajistil vy potřebujete v tu chvíli pušku...
Právo máte v danou chvíli oba... schopnost si ho prosadit... v danou chvíli nemáte li nabytou pušku lev vám právo na život nevezme, pouze zničí ten život aby pokračoval ve svém. Ale tak to dělá i býložravec- taky ničí spoustu životních forem- rostlin- aby přežil.
J65a30r55o49s25l83a62v 85P13O36L51Á57K
Nejsem si úplně jist, co se tím snažíte sdělit. prosím, upřesněte. Díky.
J21a14r52d62a 25C83h61o31v16a39n32e36c
Zvířata samozřejmě nemohou mít práva, neboť nemohou mít povinnosti.
Právo a povinnost jsou dva konce stejného klacku - každému právu odpovídá nějaká povinnost a každé povinnosti odpovídá nějaké právo.
V podstatě existují jen 4 povinnosti a tedy i čtyři tomu odpovídající práva:
povinnost něco dát (dare) - právo na to, aby mi někdo něco dal;
povinnost něco konat (facere) - právo na to, aby pro mne někdo něco konal;
povinnost něčeho se zdržet (ommitere) - právo na to, aby někdo něco proti mně nekonal; povinnost něco strpět - právo na to, abych vůči někomu něco konal. Práva a povinnosti mají jen subjekty práva (tedy osoby), zvířata však jsou jen subjetky práva (tedy věci). Žádné zvíře nemá a nemůže mít způsobilost k právním úkonům (způsobilost právně jednat) a k protiprávním úkonům (deliktní způsobilost) a proto nemůže být subjektem.
J77a18r46o54s47l30a93v 55P45O14L91Á88K
Dobře, a jak si v tom případě poradíte se Singerovým protiargumentem, že tuto způsobilost nemají ani novorozenci a těžce duševně postižení lidé?
V54i56k11t65o96r 76S60o43u54č31e90k
Zvířata nemůžou mít lidská práva, protože nejsou lidé. Můžeme se dohadovat jestli existují nějaká zvířecí práva.
J83a31r17o26s37l20a43v 93P76O40L78Á38K
V tom případě je z filosofického hlediska zajímavé určit, na jakém základě mohou mít zvířata zvířecí práva.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot