Děkujeme za pochopení.
M84i51l40a11n 38R69a55d94e67k
marxistickeho na Santa Muerte neni nic, je to mix aztecke kultury a krestantvi. Aztecka bohyne chranila matky pri porodu, a mela za pasem lebky, kazda matka davala jak zivot tak smrt, rodi se totiz smrtelnici, vsechny mimina - kdyz maji stesti - vyrostou, zestarnou a zemrou. Cela katolicka cirkev stoji na tomto mixu pohanskych bohu smrncnutych krestanstvim
J41a21r42o30s56l86a57v 82P32O90L23Á27K
ROFL Pište jen o tom, o čem aspoň trochu něco víte, jako je třeba ta druhá část vašeho komentáře.
J58i54ř50í 56S21v88o48b16o39d13a
Vy demonstrujete uctívání Svaté Smrti jako něco, co je v rozporu s Katechismem. Jenže právě Katechismus je ve skutečnosti ideálním podhoubím pro vznik podobných kultů. Katechismus byl vytvořen, aby koexistoval vedle Bible – umožňuje totiž uctívání velkého zástupu svatých, Panny Marie a nespočtu různých takzvaných přímluvců. Proto také v Katechismu chybí biblické přikázání týkající se zobrazování Boha. Jinak bychom nemohli v katolických kostelích najít takovou spoustu vyobrazení Boha a soch různých světců. Také v naší zemi je při velkých katolických svátcích vynášena lebka svatého Václava a pražský arcibiskup ji líbá na čelo v rámci církevního obřadu. Nemusím snad připomínat, kolik různých svatých ostatků, tedy různých předmětů a kostí zemřelých lidí, je uloženo v katolických kostelech.
Jak známo – katolictví v Mexiku naprosto dominuje. Obávám se, že katolická církev zde pouze sklízí to, co zasela. Kult Svaté Smrti se tedy v tomto ohledu nejeví jako regenerace náboženství, ale jako prohlubování stávající praxe, které ovšem začíná nabývat extrémnějších forem, které už pochopitelně katolické církvi nevyhovují.
Vy možná uctívání "Svaté Smrti" chápete jako "regeneraci" náboženství s odkazem na lidovost tohoto kultu. Jenže popularita neznamená pravdivost. Například v předkolumbovských civilizacích byl kult smrti značně rozšířen. Prakticky každá náboženská stavba je ozdobena stylizovanými lebkami a symboly smrti. Konkrétně na tomto území Aztékové ročně obětovali pět set až sedm set lidí. Ještě roku 1487 bylo při zasvěsení chrámového objektu v Tenochtitlanu během čtyř dnů a nocí obětováno dvacet tisíc lidí. Vyžádali si to věřící, kteří byli přesvědčeni, že stávající počet obětí nebyl dostačující. Takový kult by dnes označil za pravdivý leda blázen – bez ohledu na "lidovost". Pravdivost víry se tedy dá zhodnotit a není relativní.
Pokud je tohle skutečně "regenerace" víry, pak to může v kontextu výše uvedeného vzbuzovat nejen nadšení (jako u Vás), ale také obavy.
J64a52r78o71s59l10a18v 30P47O44L96Á43K
Po pravdě řečeno jsem se vašeho komentáře nemohl dočkat
Ohledně Aztéků: Problém je, že nelze tyto věci hodnotit anachronicky. Je to úplně to samé, jako z dnešního pohledu hodnotit knihu Jozue (ano, má oblíbená ).
Otázka zní, zda je či není kult Santa Muerte dalším domýšlením katolického kultu světců. Myslím, že ne, jde o synkrezi podobně, jako v případě vúdú, santríy či candomblé. Nelze ovšem vyloučit, že by v průběhu dalšího vývoje došlo k vtělení Santa Muerte do církevního kultu tak, jako tomu bylo v jiných případech, kdy se z původně uctívaných božstev stávali svatí.
Ale pro mne je podstatné to, že je to živá záležitost, že je to autentické. Neméně autentický může být také samozřejmě protestantský návrat k Bibli atd.
Prostě v mém vidění světa, hovořím-li o pravdivosti nějaké víry, mám na mysli její opravdovost, nikoli korespondenci s nějakým jasně definovaným pravzorem.
Vím a chápu, že to vidíte jinak.
J55a11n 94R86ý69z60n43a81r
Pod pojem lidová víra se dá ukrýt ledaco. Je faktem, že oficiální ř-k nauka pohrdající emocemi a bojící se mystické zkušenosti se tady nechytá.
Pokud označíme za lidovou zbožnost jakkoli pokroucenou cestu srdce, tak se před ní musíme sklonit. Cestu srdce západní křesťanství potlačuje - dříve i na hranicích, což je v důsledku jeho podstatným handicapem.
Navrhoval bych používat spíše spojení lidová zbožnost než lidová víra.
J90a94r88o84s36l95a88v 53P27O79L16Á87K
Pro mě slovo "zbožnost" souvisí spíše s mírou angažovanosti pokud jde o Posvátno, nikoli s tím, jak je Posvátno chápáno. Slovo "víra" se lépe vztahuje k tomu, čemu je věřeno. Proto jsem zvolil spojení "lidová víra".
R37i38c55h88a51r84d 36P56a74s11s53e78r
Znáte novelu Macario of B Travena, pane Poláku? Na YouTube je ke shlédnutí její kompletní filmová verze.
T62e92r45e62z20a 64S13a66s37í18n15k27o55v16á
Kdysi jsem měla štěstí na oslavu Viva la Muerte v Mexiku a věřím, že i přes veškerou kritiku si z toho Mexičani nic nedělají a dál si budou v klidu uctívat kult mrtvých. Ostatně takový Juarez je tuším hlavním centrem a má tam nesmírnou tradici.
J45a84r33o85s16l89a51v 20P64O20L96Á50K
Myslím, že si s tím opravdu hlavu lámat nebudou - vědí své. Doufám, že se mi také jednou poštěstí se tam podívat.
J91i93r60k28a 24L78i25b86e35ň57s48k72ý
Zajímavé zamyšlení. Oni indiáni mají ještě ten starý přístup ke smrti a k sebeoběti - který západní/křesťanská civilizace už dávno ztratila. Lépe řečeno vytěsnila do nevědomí. Uctívání Smrti je u nich zřejmě projevem respektu k destruktivní části existence vesmíru. je to vlastně realismus, který se traduje i v Indii, kde například součástí manter je slovo "hare", což znamená ničit - Šiva ničitel...ten, který tvoří a poté i ničí svět, aby ho znovu stvořil. Judaismus/křesťanství tohle vytěsnily a uvěřily v jeden konec světa...ke kterému vše směřuje. Ale hádám, že židovská kabala to má jinak...ta se blíží svou kosmologií více východním filosofiím.
J46a20r97o85s51l21a19v 80P92O54L86Á43K
Díky. Ano, váš postřeh se mi líbí. Co se kabaly týče: To máte tak s jakoukoli mystickou cestou, která není povrchní - jdete-li po té cestě poctivě, nakonec se s ostatními cestami, jakkoli jiná či dokonce protichůdná byla jejich východiska, sejdete.
- Počet článků 606
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 1349x
Kontakty:
- jaroslavpolak1975@gmail.com
- Flickr (fotografie)
Seznam rubrik
- Filosofování
- Společnost a politika
- Recenze
- Psychologie a terapie
- Poesie a próza
- Rozhovory
- Galerie
- Humor
- Osobní
- Nezařazené
Oblíbené knihy
- Miloslav Ransdorf: Není všem dnům konec
- Ludwig Wittgenstein: Filosofická zkoumání
- Principia Discordia
- Tomáš Baránek: Jak sbalit ženu 2.0
- Andrzej Sapkowski: Zmije
- Muammar Kaddáfí: Escape to Hell and Other Stories
- Boris Rafailov: C. G. Jung v zrcadle filosofie
- Jean Grondin: Úvod do hermeneutiky
- Don DeLillo: Bod Omega
- Nová dobrodružství Sherlocka Holmese
- The Words of Desmond Tutu
- ZEN 1-4 - Sborníky z přelomu 80. a 90. let
- Martin Buber: Temnota Boží
- Greg Egan: Axiomat
- Greg Egan: Město permutací
- Martin Oliva: Civilizace moravského paleolitu a mezolitu
- Radim Bělohrad: Osobní identita a její praktická hodnota
- Sierra Dawn: Písně větru
- Lucius Annaeus Seneca: Výbor z listů Luciliovi
- Ray Bradbury: Kaleidoskop a jiné povídky
- Jan Skácel: Básně II.
- Martin Heidegger: O pravdě a Bytí
- Joseph T. Hallinan: Proč děláme chyby
- Necronomicon podle Murahawy
- Jan XXIII.: Pacem in terris
- A. Mooreová, E. Ripleyová: Kapesní průvodce posmrtným životem
- V. V. Majakovskij: Vladimír Iljič Lenin
- Milena Hübschmannová: Můžeme se domluvit. Šaj pes dovakeras.
- William James: Pragmatismus-Nové jméno pro staré způsoby myšlení
- Jozef Karika: Na smrť
- David Flusser: Ježíš
- G. W. F. Hegel: Fenomenologie ducha
- Ray Bradbury: Zen a umění psát
- Darrell Schweitzer: Každý z nás je legenda
- Sv. Jan od Kříže: Výstup na horu Karmel
- Haroun Tazieff: Schůzky s ďáblem
- Georgij Valentinovič Plechanov: O úloze osobnosti v dějinách
- Richard A. Lippa: Pohlaví - Příroda a výchova
- Clifford D. Simak: Město
- Ľuboš Blaha: Matrix kapitalizmu - Blíži sa revolúcia?
- William S. Burroughs: Nahý oběd / Nova Express
- Vítězslav Gardavský: Bůh není zcela mrtev
- The Gathas of Zarathustra: Hymns in Praise of Wisdom
- Wilhelm Weischedel: Zadní schodiště filosofie
- Klára Látalová: Bipolární afektivní porucha
Co právě poslouchám
- the Pogues - a Pair of Brown Eyes - psychedelický irský punk!
- Maanam
- Lyapis Trubetskoy
- The H. P. Lovecraft Historical Society - A Very Scary Solstice
- Пикник
- Jablkoň
- Muzaiko - Esperanta Retradio
- Master's Hammer - Vracejte konve na Místo
- Hungry Ghosts - I Don't Think About You Anymore But, ...
- Dimmu Borgir
- Česká velvyslankyně v Sýrii: Je tohle ještě žurnalistika?
- Diablo Swing Orchestra
- Lače manuša
- Majk Spirit
- Deva Premal
- Cartel de Santa
Oblíbené stránky
- Ray Caesar -galerie magického, barokně laděného surrealismu
- Zdzislaw Beksinski (1929-2005) - galerie výjimečného umělce!
- STREET ART UTOPIA 106 of the most beloved Street Art Photos
- Václav Klaus Looking at Things
- The Monster Engine - Realistické podoby dětských kreseb!
- Astronaut v moři - nabídka kvalitní nekomerční literatury!
- P3RSP3CTIV3 - úžasný krátký retrocyberpunkový film!
- Petice a manifest na ochranu křoví
- Olia Pishchanska - Úžasné atmosférické konceptuální fotografie
Oblíbené články
- 24 znamení, že se celá Amerika začíná podobat Detroitu
- dopsáno: Jaroslav Polák: Poznámky k Humově teorii kauzality
- Café Zapatista - Nabídka Anarchistického černého kříže
- File Sharing Is Now an Official Religion In Sweden
- Luboš Dvořák: Církevní restituce – řekněme hlasitě - nejde to!
- Gerald Celente: EU se zhroutí v 90 dnech
- Demence českého národa (Český národ je plný nenávistných idiotů)
- Roman Sikora: Co všechno jsme zapomněli - BRILANTNÍ ČLÁNEK!
- Jan Macháček: Statisíce měsíčně pro poradce a kapitalismus
- Co je ACTA? Dokonale shrnující a velmi depresivní video.
- Pravičáci jsou méně inteligentní než levičáci, zjistila studie
- Athens, the long night of February 12: “burning and looting..."
- Jak to skutečně bylo s romskou stranou a uprchlým pokladníkem
- Zemědělství umírá jako sociální výdobytky naší země
- Piotr Czerski: My, děti Sítě
- Jan Keller: Společnost nesouměřitelnosti - přednáška na YouTube
- Cesty, které vedou do záhuby - zamyšlení Fidela Castra
- Slyšeli jste to? Bohatí Romové berou dávky. Psali to v Právu!
- Téměř polovina Američanů má potíž vydělat na základní životní...
- Normalizace tu ještě neskončila, tvrdí historik Michal Pullmann
- Ondřej Lánský: Kdo zneužívá sociální dávky?
- Die Welt varuje před návratem komunistů, tvrdí čeští lháři
- Masová privatizace přivedla postkomunistické země na mizinu
- V Česku začínají řádit profesionální tuneláři
- Jak Obama ví - Zamyšlení Fidela Castra, 27. dubna 2012
- Ivan Štampach: Ekonomie se zbláznila - Deník Referendum
- Místo, kde se v bolestech rodí český bulvár
- František Nevařil: Hospodaření zločinných komunistů
- Jsme v prdeli.Klus,Xindl X,Koller a Poláková veršují o politice
- Slavoj Žižek: Zahraňme se před zachránci
- Pavel Novák: Den daňové svobody prizmatem nejen ČRo
- Miloslav Ransdorf: Husovo odvolání ke Kristu
- Ožebračování těch nejpotřebnějších
- Tribun: Mlhy nad Sýrií
- Křesťané proti zákonu o církevním majetku
- Karel Dolejší: Atentát na svatýho Václava, čili Netopýr
- Přetrhnutý lístek zavedeným stranám nijak neuškodí
- Pavla Kopecká: Bibli spálit, korán taky (?)
- Vladimír Kapal: U Ratha nejde o sedm milionů, ale o 260 miliard
- Ivan Štampach: Dnešní vánoce
- Jaroslav Achab Haidler: Ježíšek u Jobů
- Jan Čulík: O Palachovi a lidech, co se upalují dnes
- Unuděný flákání vyrůstá na troskách střední třídy
- Dr. Jusuf Al-Qaradawi: Kultura tolerance v islámu
- Jak vyrobit dezinformaci aneb romské děti chtějí žít z dávek
- David Corn, John Pilger: Kanonizovaná baronesa, krvavý Pol Pot